Topic: PHP module om .blend files te lezen  (gelezen 18852 keer)


Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #15 Gepost op: 26 april 2015, 23:10:04 pm »
Hey Allen

Leuk - ik heb je site meerdere keren geraadpleegd voor de basisinfo m.b.t. het bestandsformaat! Ik was me er niet van bewust dat je nog steeds met Blender aktief was... :)

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 27 april 2015, 20:19:58 pm »
Ah, At mind! Jullie waren in december ook bij de Blender meetup in Amsterdam toch? Toen vertelden jullie al over jullie werk met de Compositor. Vond het erg leuk om te horen over jullie werk bij het Blender hoofdkwartier!

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 28 april 2015, 10:00:04 am »
Ter info voor wie er wat mee kan/wil - ik ben bezig een PHP module te maken om .blend files te kunnen lezen. Het idee is om er een freeware gebeuren van te maken.

Je kunt bijvoorbeeld afbeeldingen die in de file zitten weergeven, en verder alle properties van alles wat er in zit. Misschien wat voor Nick's project, bijvoorbeeld.

Als je er iets mee zou willen, dan hoor ik graag wat zodat ik daar een interface voor kan maken!

Ik ben laatst weer met PHP aan de slag, ik gebruik namelijk PmWiki, helemaal text-based in PHP geschreven ...
Heb net mijn Kalender - script voor de nieuwste PHP geschikt gemaakt, de /e swich is namelijk STERK deprecated ...

Zo nu mijn vraag: waarom PHP en niet Python (of Blender zelf?)?
Denk je eraan een *.blend te krijgen en toch nu naar de inhoud te kijken?
heb net je zip ... gehaald moet even gaan spieken hoe dat er uit ziet in PHP ;-)
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 28 april 2015, 10:35:13 am »
Zo ziet een hedendaagse *.blend er uit;
1f8b 0800 0000 0000 040b ec9d 0d7c 1d55  .............|.U
00000010: 9dfe 272f 6d43 455a 05b4 1694 4811 aa20  ..'/mCEZ....H..
00000020: 0205 892c 34af 2d01 0ad4 b648 c022 5408  ...,4.-....H."T.
00000030: b450 526c 8b04 566d 44dd 4f64 9537 452b  .PRl..VmD.Od.7E+
00000040: 2b10 c197 ba2e 2b2a ee3f b0d8 9652 352b  +.....+*.?...R5+
00000050: e082 2b12 df56 5c51 bbbe b2bb 2a11 76cd  ..+..V\Q....*.v.
00000060: fffc e639 cf3c 3327 7393 9bd0 97a4 9d81  ...9.<3's.......
<snip>0: bf1b 7986 38cb 8cdb 0818 09a3 6034 8c21  ..y.8.......`4.!
00014350: 7c64 58e0 3f4f 583f e259 1a0b e360 bcb7  |dX.?OX?.Y...`..
00014360: 554e 968f 8ef0 b6df ff00 d790 f646 1c04  UN...........F..
00014370: 0700                                     ..

^^^^ kan ik een TEST ontdekken ;-(

Dus je zou nog moeten vertellen voor welke versie blend files je bezig bent en een voorbeeld blend ter beschikking stellen?

Groeten
     Peter
Doei
       Peter

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #19 Gepost op: 28 april 2015, 13:37:30 pm »
Zo nu mijn vraag: waarom PHP en niet Python (of Blender zelf?)?

Omdat ik het leuk vind dit soort dingen uit te zoeken, en ik voornamelijk in PHP programmeer.

Het werkt als het goed is met alle versies .blend files, al heb ik het niet met oudere versies getest.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 28 april 2015, 14:53:52 pm »
Zo nu mijn vraag: waarom PHP en niet Python (of Blender zelf?)?

Omdat ik het leuk vind dit soort dingen uit te zoeken, en ik voornamelijk in PHP programmeer.

Het werkt als het goed is met alle versies .blend files, al heb ik het niet met oudere versies getest.

Klaar, iets ontdekken en zo ...

Maar graag een *.blend met TEST er bij? of hoe maakt men dat zelf?

Groeten
         Peter
Doei
       Peter

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #21 Gepost op: 28 april 2015, 15:15:49 pm »
Dat wordt automatisch bij het opslaan toegevoegd aan elke .blend file sinds versie...weet ik niet, maar al een aardig tijdje.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 01 mei 2015, 11:07:32 am »
Dat wordt automatisch bij het opslaan toegevoegd aan elke .blend file sinds versie...weet ik niet, maar al een aardig tijdje.
Heb nog hulp nodig, wat moet je doen opdat er een TEST in de *.blend file komt?
Heb je het al verteld, dan graag nog een keer voor mij  ;)
Doei
       Peter

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #23 Gepost op: 01 mei 2015, 12:46:42 pm »
...wat moet je doen opdat er een TEST in de *.blend file komt?
Niks, want
Citaat
Dat wordt automatisch bij het opslaan toegevoegd aan elke .blend file...

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 01 mei 2015, 16:52:57 pm »
...wat moet je doen opdat er een TEST in de *.blend file komt?
Niks, want
Citaat
Dat wordt automatisch bij het opslaan toegevoegd aan elke .blend file...
Ik was blijkbaar onduidelijk.
Dat je gewoon moet saven is duidelijk, (dat is dus niks doen) maar er moet toch ergens voor gezorgd worden dat een plaatje in de blend zit DAT bedoel ik.
HOE en WAAR moet er een plaatje in de blender sessie worden gemaakt.
Of maak een link naar een blend bestand waar zon TEST in zit
Doei
       Peter

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #25 Gepost op: 02 mei 2015, 04:03:53 am »
Serieus - voor de derde keer: dat gaat vanzelf. Standaard.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 02 mei 2015, 19:48:18 pm »
Serieus - voor de derde keer: dat gaat vanzelf. Standaard.
Nee, ik heb intern gekeken, NIETS te zien...

Einde poging mee te doen, sorry.
Doei
       Peter

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #27 Gepost op: 03 mei 2015, 02:53:01 am »
Sorry, maar dan heb je niet goed gekeken, of met de verkeerde tool, of in een te oude .blend file.

Download de source van Blender eens, en kijk in /source/blender/imgbuf/thumbs_blend.c op regel 91 en verder.

Nogmaals: het is een standaard onderdeel van (recente) .blend files, en je hoeft niks anders te doen dan het bestand op te slaan. Ook de thumbnails in Windows verkenner komen uit het TEST-block.

Het spijt me dat je het blijkbaar zelf niet kunt vinden, maar dat is geen reden om boos op mij te worden.