Topic: Studio setup  (gelezen 12998 keer)


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 29 maart 2015, 14:11:10 pm »
Even een vraagje....
Ben bezig met een studio setup zodat ik standaard een mooie ruimte heb om mijn modellen te renderen..
Nu is mijn vraag dus..wat is/zijn de beste lampen hiervoor...spots, hemi`s, emitting planes, een combi hiervan...
Weet dat er heel wat tutorials zijn maar wou eigenlijk weten hoe jullie het doen. ;)

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2015, 14:12:26 pm »
Dit is wat ik nu heb met 1 spot....


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2015, 14:14:30 pm »
En dit met 3 spots...


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2015, 14:30:33 pm »
Wat voor materiaal zou ik de grond/achtergrond moeten geven voor een standaard `foto` studio...
De plane die ik nu gebruikt heb is `shaderless`...mooi woord  8)

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2015, 14:46:16 pm »
Met de plane vergroot (zonder shader)  en een anisotropic shader op de sphere...




Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2015, 14:54:18 pm »
De laatste tijd heb ik niet veel met een studio setup hoeven doen maar zelf begin ik altijd met hemilampen waarvan er minimaal 2 aan de achterzijde van het te renderen object geplaatst worden als zogenaamde rimlights. Hiermee worden de randen van het object mooi verlicht en komt het object echt los van de achtergrond.
Dit is belangrijk als je het object er echt uit wil laten springen. Verder gewoon standaard belichting (main, fill en background).

Maar je belichting is natuurlijk per onderwerp verschillend en moet afgestemd worden op de vormen van het object.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2015, 15:14:16 pm »
Ik gebruik deze HDR als environment map...




Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2015, 15:20:51 pm »
Mooi man die HDR als environment en die hemi`s als achtergrond...waar zou ik toch zijn zonder dit forum...

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2015, 15:38:48 pm »
1 spot voor..2 hemis achter...waarom geven die hemis geen schaduw...cast shadow staat aan,,?




Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2015, 16:22:39 pm »
Hemi's zijn de enige lampen die geen schaduw geven. Die zijn puur bedoelt om licht op het object te geven. Wil je schaduw van je rimlights hebben dan moet je ze inwisselen voor point of spotlights.
Daarom zij ik ook dat ik begin met hemi's. Ik zoek eerst de juiste belichting (en de bijbehorende intensiteit, kleur etc.) en daarna ga ik pas kijken naar schaduwen.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2015, 16:24:54 pm door JvL »

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2015, 16:45:02 pm »
Thnx jvl....weer wat wijzer in de wereld die men blender noemt... ;D

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2015, 18:47:25 pm »
Hier heb je wat info over driepuntsbelichting en je kun hier nog meer vinden over belichting.
http://blender3dwereld.lexankunst.nl/belichting-2/belichting-in-3d-praktijk/driepuntsbelichting.html
succes.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2015, 19:01:54 pm »
Gleb Alexandrov de licht specialist heeft veel tutorials over belichting.
Hier heb je er al een van. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=6KJKJff56Ds


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2015, 20:26:20 pm »
Ik weet de tutorials wel te vinden maar ben benieuwd naar jullie setup...de echte mensen voor mij...

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2015, 21:21:54 pm »
Even iets recht zetten JvL geef aan dat Hemi lampen de enige lampen zijn die geen schaduw geven maar in de nieuwe versies van Blender kun je de schaduw aan en uit zetten dus ook bij Hemi lampen.
In cycles zul je de lampen heel hoog moeten instellen om het effect ervan te zien dus probeer dat maar eens met de Hemi lampen.

Ik zelf heb geen standaard setup dus ik plaats de lampen net zolang tot ik een mooie sfeer in mijn image heb.
Ook gebruik ik HDR als environment map's  of in de Sky Texruure in World.
Succes.