Topic: ik snap het niet  (gelezen 9130 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 24 januari 2015, 17:40:11 pm »
Ik ben bezig met een leuk figuur
dat moet vlakken van afwisselend twee kleuren krijgen
In 3Dview ziet het er al ongeveer zo uit als het moet worden
maar bij Blender-render wordt het EEN kleur????
ra ra hoe kan dat? Blender 2.73.


Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2015, 18:52:26 pm »
Zo zou ik het niet kunnen zeggen maar ik heb het geprobeerd met Blender 2.73a en heb geen probleem ::)
Ik zie wel in jou render een spiegeling van iets dus je hebt iets meer aan staan dan alleen de kleur en dat neemt de kleur over.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2015, 19:22:03 pm »
Hi,

Ik vermoed dat je mirror modifier hebt gebruikt. Dan worden ze gespiegeld en je krijgt deze effect. Je hebt de vertices van de modifier ingeschakeld.... Je ziet ze wel, maar je kan niks mee; het wordt toch gespiegeld.
Apply je modifier en selecteer de faces met de gekozen materiaal...en dan koppelen. Je zou geen probleem moeten hebben.

Groeten,
Mortalae

Edit: ik heb geprobeerd je situatie na te bootsen:
Model:

Mirror

Render

« Laatst bewerkt op: 24 januari 2015, 19:32:21 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2015, 11:04:07 am »
Ik ga jullie voorstellen maar uitproberen, bedankt alvast ...
straks mededeling hierover ...
de modifieres applied (resp. verwijderd) levert dit:




Dus ik heb nog iets niet helemaal goed ... nog een keer Peter!

HMM lijkt te maken te hebben met volgorde en mode wanneer je vertex-groepen maakt en aan de groep een kleur wilt toekennen ...

Zo nu bovenstaand object netjes maken ...


in 2.73 geeft link of append het object maar ze kunnen niet in EDIT-mode worden gezet
eerst een Shift-D nodig , nieuwe eigenschap in 2.73?

nee ik kan het echt niet de Cube is gelukt maar het ... ernaast niet
hier te halen http://pkhg.nl/blender/kanikniet.blend

In 2.73 doen en de stappen vertellen hoe je aan verschilende vlakken van Box.* verschillende kleuren toekent met vertexgroeps a.u.b.  ;-)
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2015, 12:08:48 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline Speedthriller

  • Member
  • *
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2015, 11:55:19 am »
Heb je "remove doubles" geprobeerd? Het lijkt er op alsof je 2 vlakken op elkaar hebt liggen.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2015, 12:03:58 pm »
Hi,

Zou je je blender file willen uploaden?

Groeten,
Mortalae
Ave, morituri te salutant.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2015, 12:24:24 pm »
Heb je "remove doubles" geprobeerd? Het lijkt er op alsof je 2 vlakken op elkaar hebt liggen.

Ik heb de file uitgeprobeerd en Speedthriller heeft gelijk Je moet even remove doubles uitvoeren.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2015, 12:39:42 pm »
Inderdaad, remove doubles (10 vertices dubbel) en recalculate normals outside. De normals staan alle kanten op.

De kleuren hoef je niet speciaal met een vertexgroup toe te kennen maar het kan natuurlijk wel.

Kleur toevoegen:

Ik ga er even vanuit dat je al materialen met verschillende kleuren hebt gemaakt.

- Selectere vertices of faces in edit mode.
- Selecteer het bijbehorende materiaal.
- Klik op Assign.

Hierna volgt de volgende kleur.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2015, 12:44:14 pm door JvL »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2015, 15:19:52 pm »
Heb je "remove doubles" geprobeerd? Het lijkt er op alsof je 2 vlakken op elkaar hebt liggen.

leuk idee ... zoiets zou het kunnen zijn ... probeer ik zo uit ... 10 vertices removed ..
 en nu genknutseld en het werkt, alhoewel ik nog precies moet achterhalen hoe ik het nu toch wel gedaan heb ...
met edit en object en groep en ...
Na ja, het probleem lijkt dus straks helemaal opgelost te zijn

Bedankt voor jullie aandacht
Doei
       Peter