Topic: Regen  (gelezen 9370 keer)


Offline Rojo_12

  • Member
  • *
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 07 oktober 2013, 16:21:46 pm »
Hallo allemaal,

Ik heb gister een druppel gemaakt maar hoe maak je regen? Zonder elke druppel te animeren?

Mvg Rojo
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 07 oktober 2013, 18:59:51 pm »
Je kunt met Particle Systeem de regen druppel animeren dus bekijk deze tutorial maar eens.
http://www.youtube.com/watch?v=MQkn8imnZCo

Bekijk deze tutorial ook maar eens dit ziet er echt uit als regen :o
http://www.blenderguru.com/videos/how-t ... stic-rain/

Succes. ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Rojo_12

  • Member
  • *
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 07 oktober 2013, 21:18:29 pm »
En hoe laat iets "natuurlijk" vallen? Zoals een doos dat van een tafel afvalt.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2013, 22:34:05 pm »
Door er een Rigid Body van te maken op de Physics tab.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Rojo_12

  • Member
  • *
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 08 oktober 2013, 16:35:33 pm »
Hmm het lukt nog steeds niet. Ik had gister een klein taartje gamaakt en ik wil dat allemaal van die taartjes uit de lucht valt. Hoe moet ik dat doen
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2013, 16:45:35 pm »
Als je bedoelt dat je het taartjes wilt laten regenen dan kun je (als je taartje 1 object is) je taartje aan een particle system koppelen door op het particle system  panel object te selecteren en vervolgens in het vakje daar onder de naam van je taartje. Als je dan de waarde onder normal heel laag zet vallen ze op een natuurlijke manier naar beneden omdat ze dan bijna geen snelheid meekrijgen van het particle system.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2013, 16:54:57 pm »
Deze Tutorial had ik al eerder geplaatst dus nu nog een keer ;)
In deze tutorial laten ze een cube, sphere, cylinder............ naar beneden vallen maar als jij daar nou het taartje voor gebruik dan moet het zeker lukken.

http://www.youtube.com/watch?v=MQkn8imnZCo

Succes.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 08 oktober 2013, 17:06:39 pm »
Citaat van: "ijp"
Deze Tutorial had ik al eerder geplaatst dus nu nog een keer ;)
In deze tutorial laten ze een cube, sphere, cylinder............ naar beneden vallen maar als jij daar nou het taartje voor gebruik dan moet het zeker lukken.

http://www.youtube.com/watch?v=MQkn8imnZCo

Succes.


Inderdaad, het enige verschil tussen deze twee is dat zoals je in mijn uitleg ziet een object gebruikt en in de tutorial die ijp hier heeft geplaats je een group maakt van meerdere objecten en die aan je particle system koppelt.


« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Rojo_12

  • Member
  • *
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2013, 17:25:27 pm »
Het is nu gelukt met de regen :D
Maar alleen vindt ik de regen er een beetje nep uitzien want als ze zijn gevallen zijn opeens weg.
Ik nog enkele vragen:
-Hoe stel je de aantal particels in
-Als ik een riged body maak en een plane met collision dan valt het object er dwars door heen, hoe fix je dat?
-Hoe animeer je een riged body dat hij pas na 30 seconden begint te vallen en niet in het begin
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2013, 18:05:01 pm »
Neem naast het Particles icoon het Physics icoon en kies Collision.
Stel hier Kill Particles  in :) er valt nu niets meer door je plane heen.



Dat andere weet ik nog niet. :(
JvL zal hier zeker een oplossing voor hebben ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2013, 19:30:58 pm »
Citaat van: "Rojo_12"
Het is nu gelukt met de regen :D
Maar alleen vindt ik de regen er een beetje nep uitzien want als ze zijn gevallen zijn opeens weg.
Ik nog enkele vragen:
-Hoe stel je de aantal particels in
-Als ik een riged body maak en een plane met collision dan valt het object er dwars door heen, hoe fix je dat?
-Hoe animeer je een riged body dat hij pas na 30 seconden begint te vallen en niet in het begin


- Het instellen van het aantal particles doe je onder number. Als je daaronder de lifetime aanpast van je particles naar het aantal frames dat zij zichtbaar moeten blijven in de animatie
  dan is je probleem met het plotseling verdwijnen ook direct opgelost.



- Collision werkt niet bij rigid bodies. Maak het grondvlak ook een rigid body en zet deze op passive.



- De laatste vraag is niet zo heel erg eenvoudig want door van iets een rigid body te maken vertel je dat object eigenlijk dat het beinvloed kan worden door allerlei forcefields zoals   bv. zwaartekracht. En deze is direct aanwezig op het moment dat je animatie start. Je kunt de zwaartekracht wel keyframen zodat hij pas na 30 frames actief wordt maar dan moet je geen andere objecten in je animatie hebben die van die zwaartekracht afhankelijk zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »