Topic: Is dit mogelijk?  (gelezen 6808 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Gepost op: 07 maart 2019, 13:38:14 pm »
Ik heb deze ring gemaakt met bepaalde afmetingen de ring is 3mm dik het bevestiging martiaal heeft ook een bepaalde maat.
De vraag:
Ik wil de totale ring vergroten maar de maten van alle onderdelen moeten hetzelfde blijven?  kan dat eigenlijk wel ??



Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #1 Gepost op: 07 maart 2019, 15:53:29 pm »
Hangt er vooral vanaf hoe je de ring hebt gemaakt. Met Curves zou het geen probleem moeten zijn. Met meshes wordt dit lastiger.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 07 maart 2019, 16:17:05 pm »
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Wil je de straal van de cirkel van de ring vergroten, en de dikte van de ring op 3mm houden?
Dan denk ik dat Rezz gelijk heeft.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 07 maart 2019, 16:59:43 pm »
Als je bedoelt dat de dingen in dezelfde verhoudingen moeten blijven hoef je enkel de onderdelen aan de ring te linken met CTRL - P. "object".
Als je dan de ring vergroot schaalt alles kloppen mee .

Grts  ::)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 07 maart 2019, 18:36:56 pm »
Rezzy777 en Koos2 de ringen zijn gemaakt met meshes

blenderbrammetje Als je alleen de ring zou vergroten zonder er iets aan te linken dan vergroot dikte van de ring ook en die moet  3mm dik blijven.

Maar als het niet kan stop ik met de ringen, ik geen zin om er meer te modelleren. ;)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 07 maart 2019, 20:22:54 pm »
Als je iets maakt op schaal 1:1 en je gaat schalen veranderen de maten altijd, Maar waarom wil je dan schalen?

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 07 maart 2019, 22:14:43 pm »
Je zou alles behalve de ring kleiner kunnen maken dan blijft de dikte 3 mm en de verhouding wordt dan wat je wilt.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 07 maart 2019, 22:52:46 pm »
Het is op schaal 1:1 gemaakt en wil de bestaande ring kopiƫren en daarvan een groter model maken.
Maar ik denk dat ik een andere oplossing voor moet gaan zoeken. ::)

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #8 Gepost op: 08 maart 2019, 08:35:17 am »
Niet lullig bedoeld, maar het object ziet er niet erg ingewikkeld uit.
Ik zou van ieder object een Edge pakken en die omzetten naar een Curve.
Vervolgens verschaal je die Curves tegelijkertijd naar de gewenste grootte en bouw je vanuit daar alles weer op.
Dan heb je in ieder geval nog een deel van het originele object dat je kunt hergebruiken.

(Sowieso misschien beter om met Curves te werken als je afmetingen later eenvoudig wil kunnen wijzigen ;) )
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2019, 08:36:56 am door Rezzy777 »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 08 maart 2019, 10:48:07 am »
Echt wel lullig ;D ;D ;D ;D ;) ;)  , Ik heb er in Blender 2.80 gewoon moeite mee gehad ;)

Ik heb nog wel even een Curves uitgeprobeerd en als ik die verschaal dan wordt ook gewoon alles groter.
Ik wil gewoon een kopie maar dan groter met dezelfde maten.
ik ga dit maar los laten en weer verder klungelen met Blender 2.80
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 08 maart 2019, 13:12:07 pm »
Oplossing , kopieer alles , selecteer alleen de ring en vergroot die naar smaak.
 Vervolgens selecteer je de binnenring en schaal je die , tot je weer exact 3mm hebt , dat is niet moeilijk want je legt hem gewoon over je oude ring.
Zodat je de dikte zeer precies kunt overnemen...

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 08 maart 2019, 17:16:09 pm »
Precies Blenderbrammetje, ik zat inderdaad ook aan een dergelijke oplossing te denken. Goed basisidee,Ik denk alleen dat de texture op deze manier toch gestretchd wordt.
Leuke puzzel dit probleem. :)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 08 maart 2019, 23:01:13 pm »
Dit is volgens mij wel een optie om het eens uit te proberen.
Bedankt.
Zijn er meer opties dan hoor ik het graag.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2019, 11:52:42 am door ijp »