BPT heeft niet te maken met stills of animaties, maar met sampling.
Het komt erop neer dat je met de standaard Path Tracing-methode de samples moet blijven opvoeren om een mooi, scherp eindresultaat te krijgen. Hiermee worden automatisch de samples voor ALLE SAMPLING-GEBIEDEN (Glossy, Diffuse, Transmission, AO, Mesh Light, Subsurface, Volume, Lamps en HDRI) opgevoerd.
Maar wat nou als je bijvoorbeeld een render hebt waarbij alleen het Glossy-material er lelijk uitziet, terwijl de andere typen Materials (Diffuse, Glossy, etc.) er al prima uitzien? Dan zit er niks anders op dan nog meer samples toe te blijven voegen, totdat je render eindelijk op alle gebieden mooi scherp is. Met Branched Path Tracing oftewel 'BPT' kun je in zo'n geval ALLEEN de Glossy-samples verhogen, wat enorm scheelt in de rendertijd.
Het kost wel wat tijd om goed in te stellen (met de bijbehorende testjes), maar daarna heb je een veel snellere (en net zo mooie!) render
(Ik deel alleen mijn ervaringen, maar ik ben ook geen expert hoor)