Topic: [BGE] Parallax Mapping  (gelezen 7034 keer)


superjamie

« Gepost op: 02 juni 2016, 11:55:47 am »
Hoi medeblenders...

Ik ben momenteel aan het oefenen in de blender game engine en ik weet wel hoe je
bump mapping kan creeëren, maar niet hoe je parallax mapping kan doen... Heeft
iemand enig idee hoe je niet alleen normal en bump mapping kan maken, maar dus ook
parallax mapping in de BGE ?... of weet iemand een tutorial ?...

Alvast bedankt,
Groetjes Jamie.

Offline WesleyObrie

  • Member
  • *
  • Berichten: 120
  • Life's a bitch, deal with it!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2016, 12:51:33 pm »
Hallo superjamie,

ik heb zelf geen ervaring met de game engine maar een tut kan ik wel voor je vinden!!

https://www.youtube.com/watch?v=7sixq81ngPA

https://www.youtube.com/watch?v=_1uhy_vrUFo

en misschien heb je hier wat aan!?
http://blenderartists.org/forum/showthread.php?257444-Parallax-mapping-for-Blender-Render-Cycles
http://www.blendernation.com/2011/08/08/parallax-mapping-with-nodes-in-realtime/

Ik zeg succes en laat maar eens wat zien als je zover bent, vind het wel interessant eigenlijk...
Groetjes Wesley

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni 2016, 18:18:33 pm »
Nog nooit van gehoord , Jamie.
Zo zie je maar weer dat je van idereen iets kunt leren en dat je nooit uitgeleerd bent , ha ha :)

Maar ik ga dat eens opzoeken , het klinkt interessant ...

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2016, 16:15:29 pm »
Hoi,

Hier een 'kleintje' over de verschillen tussen reliëf- en parallax mapping in blender
https://www.youtube.com/watch?v=5du5qxfLQvI

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2016, 23:46:19 pm »
Kijk je word hier op je wenken bedient... Thnx Maria :)
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2016, 23:48:17 pm door blenderbrammetje »

superjamie

« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2016, 10:00:22 am »
Hoi,

Hier een 'kleintje' over de verschillen tussen reliëf- en parallax mapping in blender
https://www.youtube.com/watch?v=5du5qxfLQvI

Wat ik ook zou kunnen doen is het volgende (net zoiets heb ik gehoort op de nederlandse
game-maker forum, toen ik nog met het programma game maker werkte):

- Je modelleert een game omgeving, objecten, etc...

- Je modelleert elk object die je maakt in verschillende lagen (elk laag:
  duplicate + grow/scrimp 0.0050 of zoiets))

- Je maakt een duffuse map, een normal_map...etc en een
  stuk of 16 transparantatie_mappen...

- Je doet UV-Mapping (op elk laag de zelfde UV-Positie)

- Je geeft elke laag een andere material (bijv... Material_Environment_n1,
  Mateial_Environment_n2, ...etc) en elke material heeft de zelfde diffuse map,
  de zelfde normal map, de zelfde speculair_map, ...etc, maar wel een andere
  transparantatie map (elke transparantatie map creëren samen "1 relief map")...


Ken je zoiets niet ?... in andere game engines doen ze dit soms door de
textuur op te delen in verschillende vakken, in elk vak zit een laag ge UV't...
Maar in Blender kun je een object verschillende materials geven, dus dan zal ik
het misschien op mijn manier doen (de manier die hier boven is beschreven, door
elk relief laag een ander material te geven met net een andere transparantatie-
map...

UV-based relief mapping is een van mijn lievelings graphics..., omdat het sneller
zal zijn dan dat je een displacement map over je model doet, waardoor blender
sneller zal crachen... dus voor blender lijkt mij het een goed idee om mezelf dat
te gaan aan leren bij mijn project(en)...

Als je nog nooit van deze methode (UV-based relief mapping) hebt gehoort, zal
je dit misschien kunnen opzoeken... ook als je niet snapt wat ik hiermee bedoelt...
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2016, 10:14:57 am door superjamie »