Topic: Rigify IK locked upper_arm_ik  (gelezen 10030 keer)


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 08 juli 2020, 11:14:49 am »
Ik ben met rigify aan de slag. Ik werk met armen nooit met IK maar ben er toch mee begonnen nadat Blenderbrammetje gezegd had dat dit toch vaak prettig werkt. Wat mij nu opvalt is dat de bone upper_arm_ik.L en upper_arm_ik.R standaard de x en z rotaatie p slot staat. Ik haal ze zelf van het slot en kan dan de stand maken die ik wil. Is er een logica die ik niet zie waarom die twee rotaties opslot staan?

Ik werk met 2.9.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 08 juli 2020, 22:00:30 pm »
Daar vraag je me wat ! Maar ik heb het ff een minuut op me laten inwerken.

Is het niet zo dat een bone eigenlijk alleen maar over 1 as kan draaien , los van de draaing vanaf het draaipunt. Want dat is strik genomen geen draaien maar volgen...
En dat daarom die 2 andere assen toch geen nut hebben , en misschien , gok ik , ook voor jou dus geen verschil maken , tenzij je handmatig aan de botten gaat lopen draaien ?

Lijkt me logisch...

Zit nog in Blender 2.97 maar oefen al in 2.83  :o ::)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2020, 10:45:45 am »
Ik ben inderdaad handmatig aan de slag gegaan. Dit omdat de knop "switch IK > FK" niet goed werkt. De stand van de arm werd anders dan bij FK. Dat maat dat het switchen van Fk naar IK en andersom niet vlot werkt.