Topic: hoe groot zijn de textures voor animatie en voor achitectuur ?  (gelezen 7620 keer)


Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Gepost op: 05 juli 2015, 20:45:59 pm »
hallo
hoe groot zijn de texturen voor animatie
voor architectuur door wandelbare modellen van gebouwen?

voor games zijn ze dacht ik doorgaans 1024x1024 of kleiner

maar ik wil graag texturen pakketten maken voor animaties en voor architectuur en art projecten

reekje
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2015, 21:44:09 pm »
Standaard is het 1024x1024
In blender kun je het beste de textures x2 vermenigvuldigen.
2048x2048
4096x4096

ik weet niet wat het beste is maar hoe groter de textuur des te meer detail.
Maar hou wel in de gaten dat bij hele grote textures blender flink aan de bak moet en veel geheugen nodig heeft.
 

Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2015, 21:58:08 pm »
dankje wel

reekje
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2015, 22:04:06 pm »
Hoe kleiner hoe beter, hoewel de vrouwen daarover een andere mening hebben. ;D
Ave, morituri te salutant.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2015, 22:07:49 pm »
Nog even dit de image die ze voor veel detail gebruiken zijn wel groot.
Bijvoorbeeld de aarde die je bij Nasa kunt downloaden is 10800 x  5400.

Correct me if i'm wrong. ;)
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2015, 22:11:09 pm door ijp »

Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Reactie #5 Gepost op: 06 juli 2015, 00:01:24 am »
Dus in games gebruiken ze zo klein mogelijk want dat moet on d the fly renderen of in elk geval snelle beeld vervanging zijn anders kan de game niet snel gespeeld
Maar bij animaties kan de omgeving best grote textures bevatten en de modellen ook want die worden beeld voor beeld opgenomen maar ik kan me ook indenken dat grotere textures meer render tijd kost
Bij architectuur voorbeelden  denk ik dat het is hoe groter hoe beter

wellicht is het anders

reekje
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2015, 00:12:31 am »
Je kunt ook nog een textuur atlas maken.
 
https://www.youtube.com/watch?v=lXyVQ87Hius

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2015, 00:15:47 am »
Maar bij animaties kan de omgeving best grote textures bevatten en de modellen ook want die worden beeld voor beeld opgenomen maar ik kan me ook indenken dat grotere textures meer render tijd kost

Dat ligt aan jou. Stel je hebt een animatie van 10 min en je laat een scene zien die 5 sec duurt...
Je kan kiezen om grote textures te gebruiken, maar je kan ook kleinere gebruiken want je scene is nauwelijks in beeld. De scenes die juist belangrijker zijn, kan je kiezen om betere textures te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2015, 00:21:12 am door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2015, 20:44:41 pm »
dus textures van 512x512 kunnen dus ook gebruikt  die moeten alleen gedubbeld worden  wat eerder in deze draad gezegd is

maar wanneer worden dan textures van 4096 x4096 of hoger gebruikt? die lijken me in elk geval niet geschikt voor games want die hebben een snelle laadtijd nodig daar worden die kleintjes eerder gebruikt

maar goed ik begrijp dat het aan twee dingen ligt het aan tal oxsels en de dpi die voor cgi textures meestal op 72 zal staan

wat is beter512x515 op 150dpi of 4096x4096 op 72dpi?
want ik heb namelijk ook wat textures met een resoliet van 200 tegen gekomen  en weet dus niet of ik die kan gebruiken

groetjes reekje
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 06 juli 2015, 21:05:01 pm »
HDR is groot in resolutie en wordt voor de wereld environment gebruikt..
Hoe meer resolutie hoe meer zoomen mogelijk is, maar de rekenkracht ven de PC laat die het toe :)

Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Reactie #10 Gepost op: 06 juli 2015, 21:09:54 pm »
ik heb 2 gb geheigen en wat voor processor weet ik niet

ik wek op een xubuntu systeem


maar ik wil textures maken voor de verkoop met namen voor achitectuur en animatie

vandaar dat ik dit alles vraag

reekje
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2015, 21:25:16 pm door reekje »
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #11 Gepost op: 06 juli 2015, 21:54:07 pm »
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2015, 09:14:34 am door ijp »

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2015, 23:35:44 pm »
Beetje vreemd dat niemand het nog gezegd heeft, maar je textures moeten zo groot zijn als voor het detail nodig. Een texture voor een tegelwandje in een badkamer hoeft echt geen tigduizend vierkante pixels te zijn. Dus veel detail, hoge resolutie, weinig details, lagere resolutie.

Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Reactie #13 Gepost op: 07 juli 2015, 00:40:26 am »
dank je wel allemaal
ijp ik ga het de komende dagen lezen

reekje
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0