Topic: Misschien Morgen Blender 2.73  (gelezen 7579 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Gepost op: 05 januari 2015, 12:29:11 pm »
http://www.blendernation.com/2015/01/05/blender-developer-notes-january-4-2015/

Developers are discussing upgrading to OpenGL 2.1 for Blender 2.74.


Mijn vraag!! Wat is OpenGL 2.1 en wat voor gevolgen heeft dat voor ons die Blender gebruiken ??


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2015, 12:41:10 pm »
Dat heb je nodig voor het renderen en dergelijke. Ik kan er ook niet heel veel over vertellen want ik houd mij nooit zo bezig met het achtergrond gebeuren.

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL

Offline ReckLess

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2015, 13:07:37 pm »
Zijn ze dan pas bij OpenGL 2.0?
Er is sinds augustus al OpenGL 4.5 uit.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2015, 10:20:26 am »
Blender Developer Sneak Peek Blender 2.73.
Veel nieuwe nuttige functies, zeker de moeite waard om te bekijken.
http://www.blendernation.com/2015/01/05/blender-developer-sneak-peek-16/

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2015, 12:49:12 pm »
Staan zeker mooie dingen tussen! Blender blijft echt op een hoog tempo door ontwikkelen.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2015, 13:22:05 pm »
OpenGL is een standaard zoals Direct X. Vroeger had je nog Glide3Dfx , van Voodoo....
OpenGL bepaald hoe Blender met de videokaart omgaat , daar is een apart beeldscherm-aansturingsprogramma voor nodig...
Dat is vrijwel altijd DirectX of OpenGL....

OpenGL 4.5 is al uit , maar het gaat erover wat minimaal vereist is om te kunnen Blenderen...
Het lijkt me dat bijna alle hardware nu wel over OpenGL2.1 ondersteuning beschikt.
En anders gebruik je maar een oude versie ...:)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2015, 16:46:23 pm »
Weer een beetje wijzer ;)
Maar wil dat zeggen dat mijn ATI Radeon video kaart straks beter gaat presteren?

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,420
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2015, 17:35:28 pm »
Dat zou kunnen, mits je kaart natuurlijk OpenGL 2.1 ondersteunt...
Ik zou me er niet al teveel van voorstellen.... :)

Het gaat trouwens ook alleen om de vieuwportondersteuning , en CUDA had je toch al niet op je radeon....

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari 2015, 06:43:03 am »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari 2015, 12:31:58 pm »
Ik heb hem al binnen!!

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 08 januari 2015, 13:12:28 pm »
Nou ik ben even bezig geweest met sculptmode en dat is me een verbetering dat wil je niet weten :D
Eerst was het zo als in Dyntopo flinke diepe krassen in je opject maakte dat er dan edges en faces open gingen staan en die kreeg je dan niet zomaar weer dicht :-\
Nou dat is nu wel anders als je nu in Dyntopo zit is het een genot om te sculpten het werkt zo lekker soepel en wat je ook probeert er gaat niet open staan ;D ;D
Geweldig!!!

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,863
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 08 januari 2015, 13:16:30 pm »
Ik ben bezig met baken als het klaar is laad ik de nieuwe ,het particel system schijnt ook verbeterd te zijn dacht ik.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2015, 13:42:20 pm »
Blender Sneak Peek 17
Zo blijf je een beetje bij met al die snelle Blender ontwikkelingen ;)

https://www.youtube.com/watch?v=5Qb9npGeM2M&feature=autoshare

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2015, 14:09:22 pm »
Dat kan zeker geen kwaad want de ontwikkeling gaat echt hard.  ;)

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2015, 20:28:15 pm »
ben ondertussen in 2.74 bezig