Topic: Hout texture  (gelezen 4730 keer)


Offline ReckLess

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 23 januari 2015, 10:49:13 am »
Ik ben op het moment bezig met Cycles en zijn note editor.
Ik heb een paar vragen:
Hoe kan ik mijn texture schalen t.o.v mijn object?
Hoe krijg ik een natuurlijk lichtbron zonder mijn object onder/over te belichten?
Als jullie tip hebben hoor ik het graag.





.blend file https://www.dropbox.com/s/nwz1u1qixvclop0/hout.blend?dl=0
 

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2015, 11:21:33 am »
Voor het schalen van je texture: Add node>Vector>Mapping node.

Bij natuurlijke belichting de intensity heel laag zetten.


Offline ReckLess

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2015, 15:04:37 pm »
Bedankt Jvl en ijp. Kan ik weer aan de slag ;)
Trouwens Jvl gebruik je als je natuurlijke belichting wilt, een lamp? Of gebruik je bijvoorbeeld een plane met een emission shader?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2015, 15:31:14 pm »
Voor natuurlijk licht gebruik ik zelf altijd een sun- of arealamp. Een plane met een emission gebruik ik meestal als ik studiobelichting wil nabootsen.
Maar ik denk dat een plane ook wel dienst kan doen als natuurlijk licht hoor want ik denk dat vooral de kleur van het licht en de sterkte bepalen of het er natuurlijk uit ziet.

Maar waarschijnlijk ka P D je daar meer over vertellen dan ik.  ;)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2015, 16:35:00 pm »
Je kunt ook nog gebruik maken van een sky textuur in de world settings en Ambien Occlusion aanzetten en instellen.

Ook kun je met HDR lichting werken zie deze tutorial.
https://www.youtube.com/watch?v=8MYDuWn-PoA