Topic: Interface truken & tips [04-09-13]  (gelezen 10939 keer)


Offline Jogai

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://jogai.nl
« Gepost op: 20 november 2012, 08:29:29 am »
In dit forumonderwerp wil ik een paar handigheidjes beschrijven die het werken met blender iets makkelijker maken. Ga hierbij uit van een standaard blender 2.64+ installatie (op windows). Bij iedere tip is blender standaard opgestart, maar dat is op dit forum zo logisch dat ik dat niet vermeld.
Meer tips welkom. Reacties/vragen hierover graag in een apart onderwerp. Zo krijgen we (hopelijk) een uitgebreid onderwerp vol met tips&tricks.

Plaatjes importeren

  • Zorg dat je in windows je map met plaatjes open hebt staan
  • Ga naar de Compositing view, dit kan via menu'tje bovenin
    of met ctrl+pijltje naar links.
  • Sleep nu de plaatjes 1 voor 1 naar de UV/Image editor

Gladde oppervlakken & Scherpe hoeken
Deze tip kan handig zijn tijdens het modelleren, als je iets wel glad (smooth) wilt hebben, maar de hoeken moeten wel intact blijven.
  • Maak een object glad met de 'Subdivision Surface' modifier

    Alles wordt glad, maar de hoeken verdwijnen ook.
  • Ga naar Edit Mode
  • Tik z om alle edges en vertices te zien.
  • Selecteer de edges die scherpere hoeken moeten worden
  • Tik Shift E en beweeg de muis om het effect te testen
  • Klik 1 keer met de muis omhet effect toe te passen

    Nu is het object glad, maar heeft nog steeds duidelijke hoeken
     

Sneller & Mooier renderen
Hier een heel aantal tips (Engels): <!-- m -->http://www.blenderguru.com/4-easy-ways- ... up-cycles/<!-- m -->
Minder ruis op je resultaat en nog sneller klaar ook! Tip van DingTo op BA
  • Vink No Caustics aan

    Het laatste vinkje in dit voorbeeld

Bestand openen in standaard interface
Vind je het ook wel eens lastig als je een .blend hebt gedownload, dat de interface compleet anders is dan je gewend bent? Ik wel, de oplossing:
  • Ga naar File -> Open, of Ctrl O
  • Kies je bestand dat je wilt openen
  • Vink Load UI uit, te vinden linksonderin
  • Klik dan Open Blender File, nu opent het bestand in jouw layout!

Als ik deze lijst update zal ik de datum in blokhaken in het onderwerp zetten. Zo is duidelijker hoe up-to-date het onderwerp is.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2014, 23:08:56 pm door Jogai »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2012, 18:17:48 pm »
Jogai,
Dit zijn handige tips  :idea:
Dus als je meer tips hebt  :P  laat ze maar komen.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Jogai

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://jogai.nl
« Reactie #2 Gepost op: 04 september 2013, 08:03:58 am »
Backup mogelijkheden

  • Ga naar Files in User preference
  • Hier heb je verschillende opties om je werk veilig te stellen
  • Het aantal Save Versions is het aantal backups dat blender houd van je huidige project. Als je opslaat gebeurt dat in de gewone .blend file. De versie ervoor is dan .blend1 en nog een oudere versie is .blend2. Dit telt door tot het aantal Save Versions is bereikt.
  • Auto Save Temporary Files wil zeggen dat blender iedere zoveel minuten een bestand opslaat in de tijdelijke map. Dit vereist dus wat meer zoekwerk om je werk terug te krijgen en is ook meer bedoeld om het dataverlies bij een crash te reduceren.

Bron: Sav & auto save
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2014, 23:09:52 pm door Jogai »

Offline Timmy

  • Member
  • *
  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2013, 10:33:23 am »
De truck om een gedownload Blend-file in je eigen interface te zien vind k wel super .... :)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Rojo_12

  • Member
  • *
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2013, 11:53:42 am »
Lol dit topic is gestart op mijn verjaardag :3
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2014, 13:08:35 pm »
Mark ik zie hierboven een waarschuwing maar zou het niet handig zijn om een vast topic te hebben waar gewoon iedereen zijn tips kan plaatsen.
Ik heb speciaal dit topic opgezocht omdat hier meer tips staan ;-) en dat is handig als je ze op een plek kunt vinden.
Als er eventueel een nieuw item komt dan graag met bovenaan de nieuwste tips. ;-)
Deze tip komt van blender.org die doorverwijst naar http://www.blendernation.com

Changing Color Values in de node editor.
http://youtu.be/y56GkzIzgic

Offline Jogai

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://jogai.nl
« Reactie #6 Gepost op: 02 juni 2014, 23:11:43 pm »
Mark ik zie hierboven een waarschuwing maar zou het niet handig zijn om een vast topic te hebben waar gewoon iedereen zijn tips kan plaatsen.
...
Welke waarschuwing bedoel je? Het was de bedoeling dat iedereen hier zijn tips neerzette, dus dankjewel voor je aanvulling!

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2014, 10:50:52 am »
Hier weer een handige tip 8)
Gelijk in User Ortho en met middelmuisknop weer in User Persp.
https://www.youtube.com/watch?v=xcSt4kaPOH8

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2014, 18:36:15 pm »
Helaas ik heb de filmmaker niet kunnen verstaan en gezien heb ik het ook niet

Maar de user-preferences vinkje aan en uit doen ... ok bij deze dan toch begrepen ...
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2014, 20:08:15 pm »
Als het goed is staat deze optie standaard aangevinkt na een nieuwe blender installatie. Wel handig om te weten dat je het uit kunt schakelen. Vooral mensen die wat meer technisch modelleren gebruiken deze optie omdat perspectief dan niet altijd even handig is.