Topic: Lego modellen importeren in Blender.  (gelezen 5953 keer)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Gepost op: 17 juni 2014, 21:45:16 pm »
Makkelijker dan dit wordt het niet. Alles wat je kunt bouwen met Lego kun je op onderstaande wijze naar Blender halen als 3D model.
Ik vind het helemaal geweldig al zal ik niet zo snel meer met Lego spelen..... ;D
https://www.youtube.com/watch?v=7FNUxEfvd48

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2014, 23:37:43 pm »
Dat is leuk voor mijn kleinzoon als hij wat ouder is dan kan hij aan de gang met Blender  ;)
Dus deze tutorial krijgt bij mij een vaste plaats op mijn computer.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2014, 00:07:10 am »
Ik heb hem zelf ook opgeslagen voor de kinderen (dat zeg ik tenminste  ;) ).
Maar hij zal vast nog wel eens van pas komen.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2014, 08:09:14 am »
twee drie jaar geleden heb ik ook al met Lego in Blender gespeeld ... moet ik nog op mijn (oude)  PC ergens kunnen vinden.

Maar, het voorbeeld en de twee 'hulp-programmas' , ziet er fantastisch uit.
Bedankt voor de link ...

Van het www en alle drie stappen gedaan!


Overigens, indien het nodig is overal de Ctlr-N los te laten op alle objecten
dan heb je wel een script nodig om dat te doen
import bpy
meshes = [el for el in bpy.data.objects if el.type == "MESH"]
print("\n===========start===========\n")
for el in meshes:
    print("=========== ", el.name , " ===========")
    bpy.ops.object.mode_set(mode='OBJECT')
    bpy.ops.object.select_all(action='TOGGLE')
    el.select = True
    bpy.context.active_object.name = el.name
    bpy.ops.object.editmode_toggle()
    bpy.ops.mesh.normals_make_consistent(inside=False)
    bpy.ops.object.editmode_toggle()
    bpy.ops.object.select_all(action='TOGGLE')
 

heeft dit gedaan  ;) :

===========start===========

===========  Electric_Mindstorms_NXT_(Complete)__01.002  ===========
===========  Electric_Mindstorms_NXT_Light_Sensor__01  ===========
===========  Electric_Mindstorms_NXT_Light_Sensor__02  ===========
===========  Electric_Mindstorms_NXT_Motor__01  ===========
===========  Electric_Mindstorms_NXT_Motor__02  ===========
===========  Electric_Mindstorms_NXT_Motor__02  ===========
===========  Electric_Mindstorms_NXT_Touch_Sensor_(Button_Not_Pressed)__01  =========
===========  Electric_Mindstorms_NXT_(Complete)__01  ===========
===========  mouth  ===========
===========  Technic_Angle_Connector__1__01  ===========
===========  Technic_Angle_Connector__1__02  ===========
===========  Technic_Angle_Connector__1__03  ===========
===========  Technic_Angle_Connector__1__04  ===========
===========  Technic_Angle_Connector__2_(180_degree)__01  ===========
===========  Technic_Axle__3__01  ===========
===========  Technic_Axle__3__02  ===========
===========  Technic_Axle__3_with_Stud__01  ===========
===========  Technic_Axle__3_with_Stud__02  ===========
===========  Technic_Axle__5.5_with_Stop__01  ===========
===========  Technic_Axle__5.5_with_Stop__02  ===========
===========  Technic_Axle__5__01  ===========
===========  Technic_Axle__5__02  ===========
===========  Technic_Axle__5__03  ===========
===========  Technic_Axle__5__04  ===========
===========  Technic_Axle_Pin_with_Friction__01  ===========
===========  Technic_Axle_Pin_with_Friction__02  ===========
===========  Technic_Axle_Pin_with_Friction__03  ===========
===========  Technic_Beam__3__01  ===========
===========  Technic_Beam__3__02  ===========
===========  Technic_Beam__3_x__0.5_Liftarm_with_Boss_and_Pin__01  ===========
===========  Technic_Beam__3_x__0.5_Liftarm_with_Boss_and_Pin__02  ===========
===========  Technic_Beam__3_x__5_Bent_90__01  ===========
===========  Technic_Beam__3_x__5_Bent_90__02  ===========
===========  Technic_Beam__4_x__4_Liftarm_Bent_53.13__01  ===========
===========  Technic_Beam__4_x__4_Liftarm_Bent_53.13__02  ===========
===========  Technic_Beam__4_x__4_Liftarm_Bent_53.13__03  ===========
===========  Technic_Beam__4_x__6_Liftarm_Bent_53.13__01  ===========
===========  Technic_Beam__4_x__6_Liftarm_Bent_53.13__02  ===========
===========  Technic_Cross_Block_1_x_3_(Pin/Pin/Pin)_with_4_Pins__01  ===========
===========  Technic_Gear_36_Tooth_Double_Bevel__01  ===========
===========  Technic_Gear_36_Tooth_Double_Bevel__02  ===========
===========  Technic_Pin_Long_with_Friction_and_Slot__01  ===========
===========  Technic_Pin_Long_with_Friction_and_Slot__02  ===========
===========  Technic_Pin_Long_with_Friction_and_Slot__03  ===========
===========  Technic_Pin_Long_with_Stop_Bush__01  ===========
===========  Technic_Pin_Long_with_Stop_Bush__02  ===========
===========  Technic_Pin_Long_with_Stop_Bush__03  ===========
===========  Technic_Pin_Long_with_Stop_Bush__04  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__01  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__02  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__03  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__04  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__05  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__06  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__07  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__08  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__09  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__10  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__11  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__12  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__13  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__14  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__15  ===========
===========  Technic_Pin_with_Friction_and_Slots__16  ===========
===========  Tyre_22/_30_x_30_ZR__01  ===========
===========  Tyre_22/_30_x_30_ZR__02  ===========
===========  Wheel_Rim_20_x_30_with_6_Spokes_and_External_Ribs__01  ===========
===========  Wheel_Rim_20_x_30_with_6_Spokes_and_External_Ribs__02  ===========
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2014, 08:49:27 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 785
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2014, 08:12:10 am »
oh oh, an idea popped into my mind again!

Een open game wereld maken, waarin spelers hun eigen lego model kunnen uploaden. En daarmee dingen kunnen doen natuurlijk! Je hebt dan een public area en een private area. Private kun je alles plaatsen wat je wilt. Public alleen goedgekeurde modellen.

Als je dan ook nog een optie toevoegd waarmee spelers interactie kunnen implementeren...

*ga gauw weer andere dingen doen* #gevaarlijk

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2014, 08:41:23 am »
Gevaarlijk leuk!

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2014, 12:53:54 pm »
Dat stukje script plak je in de text editor gevolgd door "run script"?

Ik denk wel dat je dit script bij elk model nodig hebt want er werd al gezegd dat de normals 'meestal' niet goed zijn na de import.

Volgens mij moet hier wel iets leuks mee te doen zijn. Wanneer verschijnt de eerste DBC Lego Movie?  ;)

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2014, 07:35:27 am »
ja klopt, script in tekst window en Alt P (= run script)
Doei
       Peter