Graag jullie hulp bij het volgende.
Ik wil van een aantal objecten die via Alt-D aan elkaar gelinked zijn in een keer de dimensies kunnen veranderen naar een andere gekozen afmeting. Natuurlijk is dit te doen door allen te selecteren en ze dan via de edit-modus te schalen naar de nieuwe waarde(n), maar ik wil dit exact kunnen regelen.
In 3DS Max is dit goed geregeld, want als je daar via de modify-tab bij één van de instances (= duplicate linked) de dimensie(s) verandert, dan veranderen de andere direct mee.
Via
deze tutorial (tip 13) werd er gewezen op de mogelijkheid om gelijktijdig alle duplicate linked te verplaatsen, roteren, schalen, e.d.
Dit werkt als volgt:
- Selecteer alle objecten.
- Hold-Alt en verander de waarde/settings voor allen door met de muis te slepen of klikken. Ook is het mogelijk door de nieuwe waarde in te tikken. Tik daarvoor eerst de waarde in, dan Alt-hold en enter.
Echter dit werkt NIET bij het veranderen van dimensies!
Na zelf wat uitproberen kwam ik uit op de volgende workflow:
- Selecteer de objecten.
- Verander de dimensie(s) -> alleen het laatst geselecteerde object verandert nu.
- Alt-klik achtereenvolgens opnieuw op de veranderde waarde(n) en enter. Herhaal dit voor alle veranderde waarden.
Weet iemand of er een mogelijkheid bestaat om in Blender, net als in 3DS Max, de dimensies van duplicate linked objects in één keer te veranderen?