Topic: Hoe kan ik een animated mesh bakken?  (gelezen 8566 keer)


Offline Splitting_Atoms

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 30 december 2017, 16:57:02 pm »
Hi guys,

Ik heb in realflow een oceaan animatie gemaakt van een paar seconden. Ik heb de mesh hiervan exporteerd (alembic) en in Blender geimporteerd. Ik heb dus een geanimeerde mesh in Blender.
Nu deze animated mesh in mijn scene zit.. loopt mijn pc zowat te roken en alles lagt heel erg in het programma. Die mesh drukt heel zwaar op mijn pc en ik wil dit oplossen.

Nu wil ik graag deze oceaan animatie bakken, zodat hij niet telkens alles opnieuw hoeft te berekenen.

Mijn vraag is, hoe doe ik dat? En in hoeverre kan ik in een later stadium (na het modelleren), nog materialen en zo toekennen aan deze mesh?

ben vrij nieuw hierin, dus elk antwoord zal me al helpen :)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,387
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2017, 18:13:15 pm »
Ik denk dat je je oceaan animatie beter opnieuw kunt maken in Blender.
Bij het importeren van je realflow oceaan zal wel iets niet goed gaan. ???

https://www.youtube.com/watch?v=smArCTzxGpE

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2017, 10:59:10 am »

Offline Splitting_Atoms

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2017, 11:03:30 am »
Bedankt voor je reactie ijp,

maar ik denk niet dat je mijn vraag begrijpt.. Met alembic importing, kan je echt de mesh zelf vanuit Realflow exporteren naar Blender, zodat je deze mesh in Blender nog verder kunt afwerken.
Dat is ook prima gelukt, de geanimeerde mesh is geimporteerd zoals het moet.

Mijn vraag is, hoe ik de animatie van de mesh kan bakken (het zijn gewoon wat golven die bewegen) in Blender, zodat Blender niet telkens dat hoeft te berekenen als ik scroll of wat dan ook. Want zodra die mesh in Blender komt..dan loopt heel het programma mega langzaam omdat hij teveel moet berekenen... En natuurlijk ook inverband met renderen.

Ik weet dat je licht, textures en al die dingen kan bakken.. maar kan je ook een animatie bakken in Blender?  en zo ja.hoe?

thanks en alvast de beste wensen!
« Laatst bewerkt op: 31 december 2017, 11:07:15 am door Splitting_Atoms »

Offline Splitting_Atoms

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2017, 11:05:08 am »
https://www.youtube.com/watch?v=kqBBo8UXJWk

Ken je deze tutorial?

En ja zeker, die heb gebruikt om de oceaan naar blender te krijgen. Dat werkt dus perfect.

Het gaat mij dus echt om het 'baking' van de meshbeweging, zodat Blender niet telkens dat hoeft te berekenen. Als die oceaan eenmaal zijn plaats en materiaal heeft..kan hij gewoon gebakken worden. Maar weet dus niet hoe...

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2017, 12:38:42 pm »
Ik heb net even snel naar de tutorial gekeken. Het importeert per frame een nieuwe mesh. Ik vrees dat dit niet te baken valt. Maar ik ben geen specialist. Het is een interessante materie. Als je zelf tot een oplossing komt stel ik het op prijs als je het met ons deelt.  ;)
« Laatst bewerkt op: 31 december 2017, 12:40:23 pm door koos2 »

Offline Splitting_Atoms

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2018, 15:08:51 pm »
ah ja daar was ik dus ook al bang voor..

En ja zeker, mocht ik een oplossing vinden..laat ik het zeker even weten hier..

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2018, 19:46:24 pm »
Ik weet niet precies wat je wilt doen, maar je zou het in een aparte renderlaag kunnen zetten, dan hoef je het niet telkens opnieuw te renderen voor de final render.