Wat ik vaak terug zie komen is: duurt te lang.
Wat vind jij te lang? Renderen kost gewoon tijd. Als het om tijd gaat is de regel (heel kort door de bocht), hoe sneller hoe duurder.
Budget is dus belangrijk. Hoeveel wil je er aan uitgeven, of hoeveel heb je uit te geven?
elke recente laptop met een nvidia kaart (soms ook andere types) aan boord is geschikt om te renderen met cycles. Of dat snel gaat hangt af van wat je budget is, en hoeveel geduld je hebt.
Mark
Dat is waar... het light er dus ook aan hoe ik mijn render settings in cycles render instel.
Ik kreeg het op mijn computer voor elkaar om een redelijke goede animatie te creëren van
dacht ik "600 of meer frames" en "8 frames per/seconde". Ik deed er zeker een heel avond
over. Ik had ook weleens een animatie van "250 frames" gerenderd en dacht ik
gewoon "24 frames" per/seconde en die duurde ongeveer "10 seconde"... daar deed ik
niet eens een hele dag over... dus dat valt op mijn computer zeker wel mee.
Dus het renderen van animaties is zeker op mijn computer redelijk te doen, wanneer het
om korte animaties van vijf tot tien minuten gaat, althans... als ik daar veel de tijd voor
zal nemen.
Maar op mijn laptop duurt het geloof ik iets langer. Maar het probleem bij mij is voornamelijk
het baken van cycles materials en het creëren van (veel hair) en het renderen van in elk
geval fluid particles (andere soorten particles heb ik nog nooit geprobeerd, behalve hair
particles natuurlijk).
Wanneer ik veel hair particles en/of triangles gebruik heeft blender dus al de neiging om te
crachen... maar ook wanneer ik in elk geval fluid particles wil gaan renderen, zegt blender
bij mij al "Out of Memory" boven de render image waar ook de path tracing gegevens
staat.
Wat ik wel weet is dat modelleren op wat betreft renderen efficiënter kan door de
subdevision surface modifier en/of de resolution modifier op wat betreft triangles een
lage resolutie te geven en op wat betreft render een hoge resolutie. Dat werkt dan weer
wel bij mijn computer als op mijn laptop. Dar helpt bij mij om efficienter te kunnen werken.
Maar het probleem ligt em bij mij voornamen in het renderen van in elk geval fluid particles,
veel hair en het baken van cycles, voor als ik eventurweil in de BGE een project wil gaan
starten met baked cycles materials... Dit zijn dus problemen die bij mij voornamelijk een
grote rol spelen op wat betreft blender. Het renderen van "korte animaties" is dan ook niet
zo'n groot probleem... zeker niet als ik voor mijn animatie elke week zo'n vijf avonden lang
de moeite neem om mijn computer aan te laten staan om elke avond zo'n 300 frames te
gaan renderen en tussen door mijn laptop gebruikt om "python" te gaan beoefenen. Hoewel
het op mijn laptop wat langzamer gaat, maar ik heb daarnaast ook nog die computer.
Voor een animatie van een half uur, doe ik misschien een jaar over. Maar echte profecionele
animators werken misschien wel vier jaar aan een animatie film. Dus voor een groot animatie
project doe ik misschien ook wel zolang over. Hoewel ik heb gelezen dat veel achter elkaar
renderen ook je computer kan verhitten... ben ik bang dat dit bij mij ook kan gebeuren. Of
gebeurt dat alleen wanneer je een slechtere kaart in je computer hebt... ik heb op mijn
laptop als mijn computer (zeker in mijn computer) volgens mij een INVIDIA GoForce kaart.
Ik weet alleen niet welke... kan veel achter elkaar renderen dan kwaad bij mij ?...
Groetjes Jamie.