Topic: Goed leesvoer over Clampvalues en wat het doet in cycles  (gelezen 5332 keer)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Gepost op: 18 maart 2015, 19:16:39 pm »
Ik kwam dit net tegen en het is de moeite waard om te lezen als je je verder in cycles wilt verdiepen.

http://www.blendernation.com/2015/03/18/a-recipe-for-precisely-clamping-your-render/

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2015, 21:37:31 pm »
Pff...ander keertje nog eens rustig opnieuw lezen, denk ik - voorlopig blijf ik Clamp indirect als het nodig is op 1 zetten en langzaam verhogen.  ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2015, 21:47:26 pm »
Ja, ik vond het ook wel pittig om te lezen.  ;D Het is niet iets dat je als lichte kost tussen wat andere activiteiten door leest.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2015, 21:58:31 pm »
Of na een paar biertjes...  :)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2015, 22:04:12 pm »
 ;D ;D ;D

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2015, 12:12:45 pm »
Met een kopje koffie gaat het inderdaad beter - ik dacht dat je de waarde van Clamp indirect langzaam moest verhogen als je nog steeds fireflies had, maar dat is dus precies omgekeerd.

De waarde 0 betekent dat er niks gedaan wordt, maar voor alle andere waardes >0 geldt dat hoe lager het getal, hoe meer het indirect licht afgeknepen wordt, en hoe minder fireflies (maar ook subtiele reflecties en dergelijke!) je hebt.