Recente berichten

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]
91
Onderhanden werk / Re: Cats in Space
« Laatste bericht door blenderbrammetje Gepost op 21 augustus 2024, 22:52:26 pm »
Creatief met Katten...  ::)
92
Onderhanden werk / Cats in Space
« Laatste bericht door Xan Gepost op 19 augustus 2024, 15:39:19 pm »
Tote Maus Industrie presenteert 'Cat Wing IV' en hun eerste Satelliet 'Katnip Finder I'



Ik heb inmiddels een klein brandje onder de dakpannen, even ophouden. Ik moet de katten nog, het achterruim en dan komt het inkleuren. De zonnepanelen van de satelliet, de telescooparmen in het ruim met de scharnierliften werken al. Die liften zijn niet echt te zien in deze proefopstelling, komt nog.

Er zit nog zeker een maandje werk aan maar het heeft al vorm. Ik ben alleen nog aan het puzzelen hoe ik die planeet moet maken op de achtergrond, de katten weet ik al.

O en dat ding kan landen, hij heeft wielen, dan kan ik er verschillende renders van maken.
93
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Laatste bericht door Xan Gepost op 14 augustus 2024, 16:06:39 pm »
Dat komt omdat het allemaal losse lijntjes zijn, blender ziet ze dan als een hoop objecten zoals je in de Collection kunt zien. Als je in Object mode zit, kies je alles waar je een object van wil maken en gebruikt Ctrl+J. Dan kun je in edit mode alles vullen.

Wel goed om dan na het vullen even Merge by Distance te gebruiken, het haalt dan veel dubbele lijnen weg. Als je beter gaat moddelen in blender is het steeds minder nodig omdat je dan meer weet waar je op moet letten.

Als je de volgende keer een svg bestand maakt, kun je gewoon die lijnen door tekenen, ik weet dat Inkscape een mogelijkheid heeft om de fill weg te knikkeren, dan ziet Blender het meteen als 1 lijnenspel en wat niet verbonden is, kun je Ctrl+j voor gebruiken.

94
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Laatste bericht door Lize93 Gepost op 14 augustus 2024, 15:34:24 pm »
Hihi altijd goed koffie erbij!
Ahhh vandaar, ja nu kan ik wel vlakken dichtmaken. Selecteer je in Object Mode wel de gehele uitslag toch, niet per vierkant en dan naar Edit Mode?
Ik vroeg me alleen af, waarom kan 'ie deze drie vlakken niet dichtmaken? Dan weet ik wat ik verkeerd doe.

Dankje!

https://we.tl/t-klDZXTbzsN


95
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Laatste bericht door Xan Gepost op 14 augustus 2024, 15:17:33 pm »
Je hebt helemaal gelijk, ik was een stap vergeten.

als je de svg hebt geïmporteerd moet je hem eerst selecteren in object mode, rechts klikken en dan 'Convert to > Mesh'. dan pas ga je naar edit mode en komt de rest. Blender ziet hem anders als Curve. Dacht al, waarom zitten daar beziers aan, ow ja.

Ik maak me nog een koffie  ;D

maar ahum, die kubus die je gemaakt hebt, lastig om die kanten omhoog te vouwen. Als je daarmee zit, selecteer de Faces die je los wil hebben, p geeft de popup 'Separate > Selection', alles wat je gekozen hebt aan vertex, edge of face maakt hij er een los object van
96
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Laatste bericht door Lize93 Gepost op 14 augustus 2024, 14:45:12 pm »
Bedankt voor de uitleg. Ik heb even een kubus in 2D getekend in Illustrator en geëxporteerd als een SVG.
Ik loop alleen al tegen een probleem aan:

1) als ik de edges wil selecteren, dan kan ik niet zomaar die twee lijnen tegenover elkaar selecteren, dan selecteert 'ie het over een hoek, zie hieronder.


2) ook het middelpunt zit niet helemaal in het midden, alleen ik weet dat je met de shortcut . dit venster krijgt:


Hoe kan je ervoor zorgen dat die precies in het middelpunt van de onderkant van de kubus zit, vnl voor animeren.

3) Als alle vlakken dicht zijn, kan ik het beste met extrude de vlakken dikte geven of is daar een betere manier voor?

4) tot slot, ik heb weleens een tutorial gekeken en gezien dat je de vlakken kan roteren met een bone structure, maar is er een makkelijkere manier om een doosje zoals dit te vouwen.

Sorry voor al mijn beginnersvragen, wss lach ik hier over een tijdje om^^

Hieronder het bestand via WeTransfer waar ik de svg in geïmporteerd heb:

https://we.tl/t-c8J9Y5tyxs

Alvast bedankt, zo kom ik steeds een stap verder haha
97
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Laatste bericht door Xan Gepost op 14 augustus 2024, 13:15:47 pm »
Wat ik vooral van die laatste link heb begrepen schijnt Sketchup er zelf nogal een rommeltje van te maken, ik vermoed dat ze meer werk gestoken hebben om dat in het eigen programma te verbergen dan dat ze de boel gerepareerd hebben. Maar goed, daarom hebben we Blender  ;D

Vullen gaat eenvoudig. In edit mode druk je op 2 'edge'
Shotcut '1 = vertex, 2 = edge, 3 = face'
dan selecteer je de edge met een tegenover liggende en drukt f dan wordt er een face tussen gezet
Als er te veel kleine stukjes edge staan, een svg bestand importeren wil dat graag doen vooral bij curves. druk op 1 'vertex', selecteer de punten die je verwijderen wil, klik rechts, in het menu onder aan staat Dissolve vertex. [dat wekt onder edge en face ook, het menu past zich aan naar gelang wat actief is]. waar de vertex zijn verdwenen word het een edge. Er zijn nog meer manieren maar deze gebruik ik vaker.

Tip: als je begint te moddelen in Blender, zoek op Youtube naar snapping en hoe je de 3D cursor moet inzetten. Die twee zijn een must. Dan zul je Sketchup vlug buiten de deur zetten. Ik moddel alleen in Blender, gebruik Inkscape voor de svg en krita voor de textures.
98
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Laatste bericht door Lize93 Gepost op 14 augustus 2024, 11:13:49 am »
Hi Xan,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik heb het even geprobeerd, maar zelfs na die Clean Up zijn het geen nette vlakken, zal dan idd wel zijn omdat het uit een ander programma komt, ben bang dat ik alle onderdelen los moet importeren in Blender en er daar meshes van moet maken, wil het een net 3D model worden.

Ja klopt, die add-on had ik al geïnstalleerd. Als je de svg geïmporteerd heb, wat is dan de beste manier om de lijnen te sluiten?
En je moet er dus altijd een mesh van maken?

Ik heb het bestand nu niet bij de hand, maar kan het principe zo alvast even testen, of ik de losse onderdelen goed geimporteerd krijg.

Dankje!
99
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Laatste bericht door Xan Gepost op 14 augustus 2024, 10:36:29 am »
Dat is idd ook mogelijk, formaten onder elkaar willen wel eens ruzie hebben. Deels omdat het niet om te vertalen is of fouten in zitten. Deels ook omdat stilletjes niet wil dat men het converteert naar een concurrent, M$ en Adobe hebben daar een handje aan.

Maar we zijn er nog niet waar het aan kan liggen.
Het linken naar de blend file geeft andere de mogelijkheid om te kijken wat er aan de hand is. Een image is niet altijd duidelijk.

Wat ik op internet vind kan het aan de dubbels liggen.
Dat los je op door 'Edit Mode > Mesh > Clean Up > Merge by Distance'
Wat ook kan werken is 'Edit Mode > Mesh > Clean Up > Delete Lose'
Met die laatste zou ik wel voorzichtig mee zijn, die delete losse Vertex, Edges en Plane naar gelang wat je kiest in de popup, soms kan het ook iets verwijderen wat je net wil behouden. Dan is het Ctrl+z terug, de ongewenste groep uit vinken en weer laten lopen, achteraf moet je die uitgevinkte handmatig doen.

Wat het importeren betreft van SVG bestanden. Je moet eerst de addon activeren.
'Edit > Preferences > Add-On > Scalable Vector Graphics (SVG) 1.1 format'
Die addon zit tegenwoordig in de core dus Blender moet hem al hebben.
Bij de addon's kun je 'svg' in het zoekvenster tikken, die dan verschijnen zit de gene tussen, bespaart je een hoop zoekwerk.
Kan zijn dat je dan Blender even opnieuw moet starten, bij sommige activeren van addons, zeurt die wel eens.
Daarna is het 'file > Import > Scalable Vector Graphics (.svg)' en het *.svg bestandje zoeken.

Edit: Ik kwam nog een probleem tegen
https://blender.stackexchange.com/questions/73256/sketchup-3d-model-import-with-wrong-topology
Zie het positief, zo leer je Blender het snelste kennen :)
100
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Laatste bericht door Lize93 Gepost op 14 augustus 2024, 08:58:44 am »
Hoihoi,

Er lijkt wel iets te gebeuren, maar toch blijven die lijnen. Het is wel een model wat ik in SketchUp gemaakt heb en wel daarvoor weer geimporteerd heb. Misschien is al dat exporteren niet goed voor de structuur van het 3D model.



Ik heb wel de lijntekeningen van m'n model. Misschien moet ik die importeren in Blender als svg. Die dichtmaken en dikte geven?
Wat is de beste manier om een svg van losse lijnen naar een vlak om te zetten in Blender?

Dankje!
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]