91
Onderhanden werk / Re: märklin
« Laatste bericht door Xan Gepost op 25 januari 2025, 14:21:57 pm »Dat is idd. klein. Wat meer denkwerk voor mij maar lijkt me ook handig voor repeterende patronen zoals een flat.
|
91
Onderhanden werk / Re: märklin« Laatste bericht door Xan Gepost op 25 januari 2025, 14:21:57 pm »Dat is idd. klein. Wat meer denkwerk voor mij maar lijkt me ook handig voor repeterende patronen zoals een flat.
92
Onderhanden werk / Re: märklin« Laatste bericht door roobol Gepost op 24 januari 2025, 13:41:55 pm »Een rechte rail is ongeveer 1 MB, een wissel ongeveer 9 MB, dus samen 10 MB. Dit rangeerterrein heeft 22 wissels en 24 rechte rails en is bij elkaar ook 10 MB. Met 500 rails en 500 wissels zouden het ook 10 MB zijn, het loont dus om parametrisch te werken.
Nu nog een kruising maken en dan kan ik volgende week aan het rollend materieel beginnen, wordt vervolgd… ![]() 93
Onderhanden werk / Re: märklin« Laatste bericht door roobol Gepost op 22 januari 2025, 15:04:18 pm »94
Onderhanden werk / Re: märklin« Laatste bericht door roobol Gepost op 22 januari 2025, 15:03:14 pm »Bram, dat is een iMac pro uit 2017 met een 8-core intel Xeon processor, 32 GB ram en een radeon pro vega 56 met 8 GB vram; ik haal daarmee en Blender benchmark van 140. Dat is goed voor fotografie en 3D stills, maar voor animatie en generatieve AI toch wel wat beperkt wat. Mijn volgende machine wordt een M4 Mac met een Blender benchmark van ± 2800, dus zo’n slordige 20 maal sneller.
De wissel is ook weer met geometry nodes ineen gestoken op een mesh zonder vertices; die dupliceren levert dus geen extra echte geometrie op. En als je op een rechtse wissel en schaal x = -1 doet wordt dat een linkse wissel. Alle wissels kunnen ook onafhankelijk van elkaar bediend worden. ![]() 95
Onderhanden werk / Re: märklin« Laatste bericht door Xan Gepost op 22 januari 2025, 08:06:30 am »Ja ik zag het, ik ben geen held in al die afkortingen
![]() Je lost het op zoals ik van de bomen ken. Ik had er eens een gemaakt maar die staat ook in de ijskast. Ik ken dat 'waar het schip strand' maar al te goed. Moest een stad er naast hebben en vervolgens ben je met hele andere dingen bezig. Natuurlijk. ik zou de rails los gemaakt hebben, aangevuld met de korte voor de bochten. Maar die manier geeft weer meer objecten. Ik kan de manier gebruiken voor Hera's hekwerken. Thx 96
Onderhanden werk / Re: märklin« Laatste bericht door blenderbrammetje Gepost op 21 januari 2025, 15:20:38 pm »Ik ben altijd geinteresseert in hardware.
Hoe bejaard is die computer precies , wat voor processor en geheugen en grafische kaart ? ![]() 97
Onderhanden werk / Re: märklin« Laatste bericht door roobol Gepost op 21 januari 2025, 13:56:59 pm »Als ik dat “null object” dupliceer voeg ik dus geen extra geometrie toe en wordt de scene niet zwaarder, ongeacht het aantal rails dat ik nodig heb. En omdat dat “null object’ een mesh zonder vertices is kan ik er dus ook een bend deformer op los laten voor de kromme rails.
Op naar de wissels, wordt vervolgd…. ![]() 98
Onderhanden werk / Re: märklin« Laatste bericht door roobol Gepost op 21 januari 2025, 13:55:56 pm »99
Onderhanden werk / Re: märklin« Laatste bericht door roobol Gepost op 21 januari 2025, 13:54:11 pm »WIP is inderdaad de engelse afkorting, WIU (werk in uitvoering) zou beter zijn, of - op dit forum - OHW.
Die extra loopcuts op de rail zijn boos opzet want nodig als de rail gebogen moet worden. De geometry node modifier zet ik meestal op een kubus waarvan ik eerst alle punten verwijder, zoals een null object in Cinema 4D. Alle elementen waaruit de rail is opgebouwd staan in één collectie die ik onzichtbaar maak en die ik dan met geometry nodes op een mesh line kan instancen (zie plaatje). ![]() 100
Onderhanden werk / Re: märklin« Laatste bericht door Xan Gepost op 21 januari 2025, 08:32:03 am »Ik moest WIP even op zoeken. A... Ja ik heb die van mij ook even in de ijskast gezet. Ik heb wel door hoe je freestyle lagen diep kunt renderen maar het geeft ongewenste resultaten met de rest dus ik moet het opknippen. Had er even geen zin meer in.
Ik ben vooral benieuwd hoe je dat met die Nodes gaat doen Wat nog minder quads betreft in je model. Wordt een lastige, het is al vrijwel kaal. Enige misschien waar je nog op kunt beknibbelen zijn de rails segmenten. En misschien de moeren vierkant, ik heb ze zo wel eens in het echt gezien, kan in Zweden zijn geweest of een van de landen daaromheen, is al een tijdje terug. Ik ben nu aan het spelen met BIM bezig in de nieuwe FreeCAD. |