Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Lize93

Pagina's: [1]
1
Modelleren / Koker
« Gepost op: 04 oktober 2024, 12:33:15 pm »
Hi allemaal,

Nog een vraagje, hier heb ik een hele simpele vorm van papier, deze zou ik graag helemaal plat vouwen, dus naar beneden drukken als het ware.
Alleen hoe krijg ik het voor elkaar dat dat onderste platte vlak niet van positie veranderd? Iets met een constraint?

Dankje!



2
Modelleren / Het bollen van een plat vlak
« Gepost op: 25 september 2024, 10:38:18 am »
Hi allemaal,

Even een vraagje. Ik heb gezien hoe je met Simple Deform een plat vlak kan laten bollen.
Alleen de zijkanten veranderen dan natuurlijk van locatie. Is het ook mogelijk dat de bolling vanuit het midden komt en de zijkanten van het plane gefixeerd blijven op dezelfde locatie? Misschien met een pad? Heeft iemand hier ervaring mee?

Dankjewel!



3
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Gepost op: 27 augustus 2024, 13:59:31 pm »
Hoihoi,

Ik had een vraagje, ik had in Illustrator een vierkant getekend, opgeslagen als svg. Geimporteerd in Blender, in Object mode convert to mesh gedaan en als je dan naar Edit mode gaat, waarom zit er dan toch een schuine lijn in het vierkant. Ik moet er een afbeelding op zetten en 'm dikte geven, maar dat kan alleen met een vlak en hoe haal je deze lijn weg?

Dankje!



4
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Gepost op: 14 augustus 2024, 15:34:24 pm »
Hihi altijd goed koffie erbij!
Ahhh vandaar, ja nu kan ik wel vlakken dichtmaken. Selecteer je in Object Mode wel de gehele uitslag toch, niet per vierkant en dan naar Edit Mode?
Ik vroeg me alleen af, waarom kan 'ie deze drie vlakken niet dichtmaken? Dan weet ik wat ik verkeerd doe.

Dankje!

https://we.tl/t-klDZXTbzsN



5
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Gepost op: 14 augustus 2024, 14:45:12 pm »
Bedankt voor de uitleg. Ik heb even een kubus in 2D getekend in Illustrator en geëxporteerd als een SVG.
Ik loop alleen al tegen een probleem aan:

1) als ik de edges wil selecteren, dan kan ik niet zomaar die twee lijnen tegenover elkaar selecteren, dan selecteert 'ie het over een hoek, zie hieronder.


2) ook het middelpunt zit niet helemaal in het midden, alleen ik weet dat je met de shortcut . dit venster krijgt:


Hoe kan je ervoor zorgen dat die precies in het middelpunt van de onderkant van de kubus zit, vnl voor animeren.

3) Als alle vlakken dicht zijn, kan ik het beste met extrude de vlakken dikte geven of is daar een betere manier voor?

4) tot slot, ik heb weleens een tutorial gekeken en gezien dat je de vlakken kan roteren met een bone structure, maar is er een makkelijkere manier om een doosje zoals dit te vouwen.

Sorry voor al mijn beginnersvragen, wss lach ik hier over een tijdje om^^

Hieronder het bestand via WeTransfer waar ik de svg in geïmporteerd heb:

https://we.tl/t-c8J9Y5tyxs

Alvast bedankt, zo kom ik steeds een stap verder haha

6
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Gepost op: 14 augustus 2024, 11:13:49 am »
Hi Xan,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik heb het even geprobeerd, maar zelfs na die Clean Up zijn het geen nette vlakken, zal dan idd wel zijn omdat het uit een ander programma komt, ben bang dat ik alle onderdelen los moet importeren in Blender en er daar meshes van moet maken, wil het een net 3D model worden.

Ja klopt, die add-on had ik al geïnstalleerd. Als je de svg geïmporteerd heb, wat is dan de beste manier om de lijnen te sluiten?
En je moet er dus altijd een mesh van maken?

Ik heb het bestand nu niet bij de hand, maar kan het principe zo alvast even testen, of ik de losse onderdelen goed geimporteerd krijg.

Dankje!

7
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Gepost op: 14 augustus 2024, 08:58:44 am »
Hoihoi,

Er lijkt wel iets te gebeuren, maar toch blijven die lijnen. Het is wel een model wat ik in SketchUp gemaakt heb en wel daarvoor weer geimporteerd heb. Misschien is al dat exporteren niet goed voor de structuur van het 3D model.



Ik heb wel de lijntekeningen van m'n model. Misschien moet ik die importeren in Blender als svg. Die dichtmaken en dikte geven?
Wat is de beste manier om een svg van losse lijnen naar een vlak om te zetten in Blender?

Dankje!

8
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Gepost op: 13 augustus 2024, 16:10:49 pm »
Hi allemaal,

Heel erg bedankt voor alle antwoorden! Ik ben alles een beetje aan het uitvogelen en bedankt voor de tips!
Wat ik me wel afvraag, als ik de viewport Material Preview kies, ziet het materiaal er netjes uit, maar als ik dan bij Rendered kijk, zitten al die lijnen er in.
Lijkt me niet dat je dat hele model moet gaan opschonen, of hoe is dit snel op te lossen dat je Material Preview ook precies zo gerenderd krijgt?

Dit is de Material Preview


Dit de Rendered Preview


Sorry, misschien is het iets heel simpels en moet je dat een keer weten^^

Dankje!

9
Modelleren / Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Gepost op: 09 augustus 2024, 14:14:22 pm »
Hi allemaal,

Ik ben nieuw in Blender en wil graag voor de eerste keer een animatie maken, het animeren is wel duidelijk, alleen ik had in Sketchup een 3D bestand gemaakt en geexporteerd als Collada bestand. Alleen elke keer als ik het importeer in Blender, dan zijn veel onderdelen uit elkaar geschoven, ook zie je allemaal gekke stippellijnen. Jullie weten vast wat dit betekent, hoe zou ik dit op kunnen lossen? Iets met assen?
Hoe krijg ik die lijnen weg en dat het echt een onderdeel is, want ook met draaien pakt 'ie niet het middelpunt, maar ergens er buiten.

Oh en ik vroeg me nog af hoe kan je een groep maken van onderdelen? Ik weet inmiddels hoe je een collectie maakt, maar dan kan je nog steeds de afzonderlijke onderdelen schuiven, ik zou graag het als een geheel maken en die kunnen schuiven bv.

Dankje voor de hulp!^^



Pagina's: [1]