Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Zaijtsev

Pagina's: [1]
1
Blender Interface / Vol of hol
« Gepost op: 11 augustus 2024, 15:08:12 pm »
Enkele dagen geleden kwam ik tot de vraag of iets standaard vol of hol is in Blender.
Ik dacht altijd dat alles hol was en dat je daarom "solidify" moest gebruiken om het dikte te geven om te printen.
Om het toch eens te testen, simpelweg de standaard cube in Blender geëxporteerd naar STL via de 3Dprint tool en dan deze STL geopend in Lychee.
Tot mijn verbazing moest ik vaststellen dat de kubus toch vol blijkt te zijn. Voor de zekerheid zelfs nog eens "hollowing3D" gedaan in Lychee en dan zie je duidelijk dat de kubus hierna wel hol is.

Dus @blenderbrammetje, je had dan blijkbaar toch gelijk.

Hieronder de kubus ongeveer halfweg doorgesneden.


Hieronder opnieuw ongeveer halfweg doorgesneden, maar na hollowing3D uitgevoerd te hebben.



Ik wou dit hier toch even meedelen, moesten er nog mensen deze vraag hebben of het nog niet weten.


mvg Bert

2
Modelleren / Re: Trekhaak M48
« Gepost op: 09 augustus 2024, 11:58:06 am »
Zojuist op youtube nog eens gezocht en in deze video zie je het duidelijk.

https://youtu.be/L9a1Gd74uvw?si=fKLLvnBvjIuFesEE

Als je solidify niet gebruikt, is er ook niets om te printen.

3
Modelleren / Re: Trekhaak M48
« Gepost op: 09 augustus 2024, 11:48:22 am »
Hoi Bert.

Ik ga ervan uit dat alles dat je compleet maakt automatisch gevuld is , d.w.z. voor de 3D printer.

Maar ik zal het eens aan een vriend vragen die wel vaak 3D print.

Het is pas bij het gereed maken van je model voor de printsoftware dat je kunt kiezen voor soorten opvulling.

Solidify is om oppervlaktes dikte te geven en werkt niet met alle vormen goed.

Voorbeeldje , een sfeer is automatisch solide want afgesloten , als je een holle sfeer wilt kun je solidify gebruiken.

Dan word de wand solide en de binnenkant dus leeg. Omdat je de dikte van de wand gedefinieerd hebt...


Als ik het goed heb, moet je solidify gebruiken om het inderdaad dikte te geven om het te kunnen printen. Als je het geen dikte geeft, is er niets om te printen. Zo heb ik het altijd geïnterpreteerd van de vele youtube video's die ik gekeken heb  :)
Het zou wel handig zijn moest ik hierin verkeerd zitten en het zoals jij zegt is. Je mag het altijd eens aan je vriend vragen. Ben wel heel benieuwd nu.

mvg

4
Modelleren / Re: Trekhaak M48
« Gepost op: 09 augustus 2024, 06:45:14 am »
Hoi Bert.

Het ziet er niet moeilijk uit. Als ik er een keer naar kijk zie ik doorgaans ook meteen hoe je dit moet modelleren.

Gewoon uit een kubus en dan wat extruden. Ik heb nu even geen tijd maar zal komende dagen een voorbeeld sturen.

Als je er tenminste nog behoefte aan hebt want ik zie dat deze post van eind Mei is...

Groetjes  8)

Hoi Bram,

Bedankt voor de reactie en het willen maken, maar het is ondertussen inderdaad al in orde gekomen.

Misschien iets anders waar je mee kan helpen: Ik gebruik Blender en mijn printer voornamelijk om zo'n zaken te maken voor modelbouw. Meestal dus heel kleine zaken. Is er een manier om iets vol te maken? Ik gebruik nu altijd "solidify", maar dit zorgt regelmatig voor problemen. Dingen die opeens ergens uit komen steken, waardoor ik het niet volledig vol kan maken en zeker als er dan heel kleine items aan vast hangen. Hoe kan ik dit best aanpakken?


mvg Bert

5
Modelleren / Trekhaak M48
« Gepost op: 30 mei 2024, 09:49:13 am »
Ik ben nog redelijk nieuw met Blender en 3D printen, maar heb toch al enkele zaken kunnen maken en printen.
Ik doe aan modelbouw en vooral daarvoor wil ik beiden ook gebruiken. Om namelijk zaken te maken die niet aanwezig zijn in de bouwkit, maar die ik wel wil toevoegen.
Ik zit momenteel te sukkelen om een trekhaak te maken voor mijn M48 AVLB. Het gaat om het rode ding dat links ligt op de eerste foto en rechts vooraan op de tweede foto. Het heeft zowat een walvisstaart, 2 grote ringen en een tussenstuk.




Iemand die me hierbij kan helpen? Dat mag het maken voor mij zijn, maar dat mag zeker ook zijn uitleggen hoe ik dit het best zou aanpakken.

mvg Bert

6
Leden stellen zich voor / Re: Ik ben Zaijtsev aka Bert
« Gepost op: 11 januari 2024, 13:29:30 pm »
Thx Xan.
Enkele collega's van mij zijn ook bezig met Warhammer, maar heb er zelf geen ervaring mee. Tot nog toe heb ik vooral met styropur gewerkt om allerlei zaken te maken, maar aangezien ik voor mijn volgende project 7 personen wil namaken, gaat een 3D printer iets handiger zijn  ;) Ook om enkele kleine extra's zoals een kist, krukje, jerrycan's, ... te maken, zal een 3D printer me volgens mij veel beter kunnen helpen dan dat ik het zelf allemaal probeer te scratchen met styropur of styreen.

Thx IJp, ik heb ondertussen de addon al geïnstalleerd en ben de 119 lessen wat aan het bekijken en aan't overlopen  :)

Thx roobol. Als de printer (Uniformation GKTwo) toekomt en ik er mee overweg kan, ga je zeker wat zaken van mij hier kunnen bekijken  ;)

7
Leden stellen zich voor / Ik ben Zaijtsev aka Bert
« Gepost op: 09 januari 2024, 09:27:00 am »
Hallo allemaal. Sinds vandaag toegevoegd om deel te nemen aan dit forum.
Ik heb nog maar heel weinig ervaring met Blender. Enkele tutorials enzo gezien op YT en wel wat dingen geprobeerd.
Ik doe aan modelbouw (vooral militaria) en heb sinds kort een 3D printer besteld (18 nov 2023), maar deze is nog niet aangekomen  :-\
Die 3D printer heeft me naar Blender geleid en de bedoeling is om in Blender eigen dingen te maken om dan af te printen voor te gebruiken in diorama's of om bepaalde zaken toe te voegen aan modellen.

Pagina's: [1]