Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Xan

Pagina's: [1] 2 3 ... 12
1
Hardware / Re: Grafische kaart: AMD Radeon RX 7800 XT
« Gepost op: 13 november 2024, 08:53:34 am »
Citaat
Heb de indruk dat AMD de “kleine” linuxmarkt niet interessant vindt

Ik ben vroeger al eens tegen driver problemen aan gelopen bij Linux, Roland heeft het zelfde probleem, vanwege mijn Cakewalk [MIDI Controller], zit ik nog steeds vast aan M$. Ik had gedacht dat het na die jaren toch beter geregeld was bij de fabrikanten van hardware.

Mijn volgend systeem wordt gebouwd voor Linux. Ik zal ze zeggen Blender even mee te testen. Thx voor de waarschuwing.

Wat @roobol zegt klopt wel, ze zijn doorgaans erg behulpzaam bij Blender

2
Hardware / Re: Grafische kaart: AMD Radeon RX 7800 XT
« Gepost op: 06 november 2024, 12:35:35 pm »
Als eerste welkom op het forum.

Ik heb zelf geen Linux distro lopen. Volgende systeem gaat het wel worden omdat ik genoeg heb van het gedoe Windows. Het is dus raden voor mij

Ik kwam wel het een en ander tegen op internet

https://www.reddit.com/r/linuxquestions/comments/1cp70w5/comment/l3muww1/

zelfde kaart, zelfde probleem, andere distro [mint]. Er schijnt een oplossing gemeld te zijn [in de geneste antwoorden] maar of dit voor Blender geld is even raden. De oplossing verwijst uiteindelijk naar:

https://rocm.docs.amd.com/projects/install-on-linux/en/latest/install/quick-start.html

Op een andere site kwam ik tegen dat er een bug in blender zit waardoor AMD kaarten onder linux problemen hebben met de UI. De link:

https://discussion.fedoraproject.org/t/blender-ui-broken-after-4-1-1-upgrade-fedora-40-amd-gpu/123913/7

De bug schijnt niet voor alle versies op te gaan van Blender en er wordt hier en daar gesproken over oplossingen. In een andere vind ik weer dat het aan de ROCm versie moet liggen.

https://devtalk.blender.org/t/cycles-amd-hip-device-feedback/21400/573?page=28

Zoals gezegd, ik heb geen linux lopen atm dus, waar het aan ligt of het testen is een no go voor mij.

3
Onderhanden werk / Re: Een nieuwe in Cats in space.....
« Gepost op: 02 november 2024, 09:30:06 am »
A het houd me van de straat af of beter gezegd, netjes achter de kerk  8) [we wonen tegenover het koor van zo'n bimbam]

Thx, ik had deze al gevonden en was hem weer vergeten. Wat ik zie zijn me de lijnen te strak voor wat ik nu wil, misschien iets voor eventuele rotspartijen. Ik kom de rest met textures te maken vrees ik. Ik heb al een idee, ik heb een 2in1 en samen met Firealpaca. Als ik de UV met tiles random onder elkaar kan krijgen hoef ik maar een paar lijnen te maken, zo niet moet alles met de hand. Ik wil die Line Art van Blender met wat modifiers bewaren tot het laatste, ik ben bang dat het me wat te veel van het systeem gaat vragen.

Maar eerst moet deze af.

4
Onderhanden werk / Re: Een nieuwe in Cats in space.....
« Gepost op: 01 november 2024, 08:29:49 am »
De achterkant is meer uit Kuifje, maar de voorkant idd.

Met Cycles was hij mooier geworden denk ik, maar alleen op de GPU zoals blenderbrammetje al liet doorschemeren, de CPU bleef rond de 55º maar de kaart loopt naar de 88º en 90º is einde oefening. Ik moet wachten op meer rekenkracht. Daarnaast rekende Cycles al een uur op de eerste 1/3 van het beeld. Ik las al ergens dat Cycles niet zo van volumes houd. Ik ben nog aan het tweaken om hem niet zo blauw te krijgen onder EEVEE en ik wil de binnenkant van de cockpit nog maken.

Ik heb wel weer de volgende gevonden. Ik heb gisteren 'Invention for Destruction 1958', gezien van Karel Zeman. Een van de Jules Verne verhalen. Voor de film hoef je het niet te doen, het is oude meuk. De stijl echter. Karel Zeman heeft goed werk geleverd om het effect van houtsnede over te brengen naar een 3d omgeving. Eens kijken of ik dat ook in Blender kan. Ik was al van plan iets te maken in de stijl van Taxandria van Raoul Servais, ik denk dat dit leuker word.

5
Onderhanden werk / Een nieuwe in Cats in space.....
« Gepost op: 31 oktober 2024, 16:50:18 pm »



Moeten nog hier en daar wat kleinigheden aan gebeuren. Maar dit zijn mijn eerste stapjes in het spelen met volumes. verder wat moddelen en procedure. Voor de afwisseling een met kleur en vele lampjes.

Ik zag dat Light Linking nu ook voor EEVEE is, dat bespaart me heel wat layers.

6
Eindresultaten / Re: aardewerk
« Gepost op: 29 oktober 2024, 09:43:21 am »
Minder rommel idd. het neemt ook heel wat minder plaats in. Maar het echte werk gaat bij mij nog steeds sneller.

7
Eindresultaten / Re: aardewerk
« Gepost op: 28 oktober 2024, 08:38:39 am »
ziet er toch goed uit

8
Belichting en Rendering / Re: Flikkeren en ruis van animatie
« Gepost op: 19 oktober 2024, 10:06:48 am »
[off topic]

Ik heb een RTX2070, al wat ouder dan die van jou maar de GPU is niet het probleem. Ik kan een plateau vol gooien met bomen en ik kom niet boven de 4GB bij de render. Alleen Freestyle loopt me dan vast [ik ken de beperkingen].

Wat Cycles betreft, ik draai op de eerste i9 CPU en dat is er een die heet wordt, die schakelt pas terug bij 115º. Als ik Cycles draai klimt hij zelfs met waterkoeling naar de 110º, ik heb het verder niet uitgezocht [ofwel, Cycles ligt voorlopig in de vriezer, daar is het koud genoeg :)]. EEVEE heeft daar geen last van en om Blender te leren is het voorlopig voldoende, ik zit vooral met NPR te spelen, de richting die ik uit wil.

Ik denk ook dat de NZXT kast de hitte van de waterkoeling niet kwijt komt. Jwildfire heeft er ook last van. Ik had de bouw uitbesteed aan een bedrijfje, ik volg al wat jaren al die hardware niet meer. Het bleken echter game nerds te zijn die meer wisten van games dan van airflow dus de volgende bouw ik toch weer zelf.

We hadden al geld apart staan voor een nieuwe maar zag dat de RTX50 serie op springen staat, dus is het opgeschoven naar volgend jaar. En ik wil geheel over naar waterkoeling. NZXT heeft nu een serverkast waar er 2 in passen met vrije uitgang. Het blijven mooie zwarte blokken zonder feestverlichting.

Het wordt wel een Linux distro. Recall van M$ was de laatste druppel. Als ik toch eens in het half jaar bezig ben de OS manieren bij te brengen dan wordt ik ook wel wijs uit Mint. Dus al met al, ik moet gewoon nog even geduld hebben, Cycles komt er wel.

[/off topic]

9
Modelleren / Re: Koker
« Gepost op: 05 oktober 2024, 12:18:58 pm »
A, ik had de vraag van Lize93 verkeerd begrepen zie ik.
Ik wordt oud. O nee hoe zei me dat laatst iemand, 'je ben oud'.

Hier moet ik even mee spelen, ik zie al wat mogelijkheden waar ik het kan gebruiken. Maar eerst moeten de bomen en struiken af voor een nieuwe van Adria.


 

10
Modelleren / Re: Koker
« Gepost op: 05 oktober 2024, 07:45:36 am »
@roobol

Wat ik er van begrijp is het een soort Macro waarmee je de modificaties die je aan vlakken maakt door kopieert naar andere vlakken. Handig 

11
Belichting en Rendering / Re: Flikkeren en ruis van animatie
« Gepost op: 04 oktober 2024, 13:52:56 pm »
A fijn, dit gaat me nog even te ver en daarnaast ik kan Cycles niet laten lopen, dan loopt me de kast warm, dus daar weet ik niks vanaf.

12
Modelleren / Re: Koker
« Gepost op: 04 oktober 2024, 13:50:50 pm »
Ik kan er naast zitten maar volgens mij bedoel je het draaien rond een edge. Dan knip je een lijn open met split in Mesh en vervolgens zet je een vlak recht op de andere en vervolgens klap je de twee plat met de ene aan de andere kant

ik vond deze, die heb ik ook eens gebruikt om uit te zoeken hoe het via de edge kon. Aan het vlak die niet mag bewegen kom je dan niet. Ik weet dat er een addon voor is maar dan moet ik echt zoeken.

https://www.youtube.com/watch?v=I5mVaN7ktrE

Ik kan ook hier ernaast zitten, Ik dacht dat je constrain gebruikt als je met armature werkt als je het in een animatie wil maken. Een doos ben ik tegen gekomen toen ik op Mechanical armature zocht voor mijn hefboom. A hier is hij

https://www.youtube.com/watch?v=gQPXVidP3UI

Moet even via de buisfilmpjes want ik heb het pas een keer gedaan, dus dat gaat niet zo vanuit het bolletje. En is het niet wat je bedoeld. Zeg het maar.

13
Modelleren / Re: Het bollen van een plat vlak
« Gepost op: 25 september 2024, 11:54:19 am »
Hoi

ik was ook eerst aan een nurbspad aan het denken maar daar begrijp ik zelf nog te weinig van. wat het werken met zo'n path betreft, heb ik dit gevonden, is al een oudje maar ik neem aan dat het nog steeds het zelfde werkt.

https://www.youtube.com/watch?v=gmAoR0JWrQg

nadeel wat ik zie is dat het zich als een face blijft gedragen en niet als een grid. Je blijft met het zelfde probleem zitten omdat je het midden niet kunt manipuleren.

Zoals ik het doorgaans oplos is een plane maken, opdelen in vakjes [subdivide] en dan met de Proportional editing [shortcut O of naast je snap in de balk] in het midden een vertex omhoog trekken. Naargelang de grote van het gebied die je beïnvloed gaat de omgeving van de vertex mee

Ik heb wel gezien dat cloth in wezen moet doen wat je nodig hebt

https://www.youtube.com/watch?v=_hNFZ0v__no

14
Eindresultaten / Re: roza
« Gepost op: 23 september 2024, 15:09:57 pm »
Voor mij was ze een inkoppertje
Ik ken haar ook vanwege de lichtstudie maar dan met houtskool
Carl Schlüter was een van de favorieten van mijn tekenleraar

15
Eindresultaten / Re: roza
« Gepost op: 23 september 2024, 10:38:09 am »
Hé is dat niet Agathe Naumann?

Pagina's: [1] 2 3 ... 12