Hulp > Animatie en Rigging

Advies gevraagd over het creëren van characters

<< < (2/2)

Ruud:
Als je een armature kopieert plus het model dan kopieer je ook de data van de bones .
Verschuif je dan een kopie model dan houd dat vast aan het eerste model en het vervormt.
Het beste is om alle data te verwijderen en dan de armature opnieuw de parrent aanbrengen.
Het verwijderen van de data op het model dus niet de armature kan je doen in de tab object data properties(het groene driehoekje).

het vak boven de shapekeys leegtrekken en dan opnieuw de parrent zetten..

Nick:
Hallo Ruud,

Bedankt voor je informatie. Als ik het vakje boven de shapekeys (vertex groups) leeg haal dan krijg ik inderdaad weer de oude vorm terug. Wel in een verkeerde schaal maar dat is wel op te lossen. Maar hoe kan ik in de toekomst beter werken? Ik heb een soldaatje gemaakt met een metarig en kleren aan en ik wil een nieuwe maken met dezelfde basemesh. Welke stappen moet ik dan nemen? Ik hoop dat je mij dat kan uitleggen. Hoe zet ik trouwens opnieuw de parrent? Alvast bedankt voor je reactie!

Groet Nick

Ruud:
Met het maken van een kopie zijn er verschillende mogelijkheden ,ik zelf ben er even te lang uit om te weten hoe het ook alweer zat.
En zorg dat er geen keyframes aanwezig zijn voor je een kopie maakt.
Kijk goed in welke mode je model zich bevind geen kopie maken in edit mode of pose mode enz.
Is je pivot point goed ingesteld, alles bij elkaar kan snel verwarring opleveren waardoor het fout gaat.
https://docs.blender.org/manual/en/latest/animation/armatures/posing/editing/copy_paste.html
Ik kan het niet zo gauw vinden om je verder te helpen met een tutorial van het net.
Het is misschien wat omslachtig wat ik vertelde maar eenmaal gedaan dan is het voor het leven :)

 Om de armature toe te voegen klik je eerst het model aan in object mode dan de armature en ctrl + P en daar zie je een menu .


 

Automatic weight is gebruikelijk.

blenderbrammetje:
Bij mijn weten kun je probleemloos het gehele karakter als het helemaal klaar is selecteren en kopieeren , mits je alles selecteerd.
Iets dat al "geparent" is aan een nieuw object toevoegen geeft problemen...
Heeft al afhankelijkheden , zoals boven opgemerkt...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie