Topic: Tutorials voor beginners  (gelezen 1706 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 10 september 2021, 11:35:04 am »
Hi, rare vraag,
Ik ben van plan om (vroeger of later) mijn kleinkinderen van Blender laten genieten. Het een of ander kan men o.a. als opa, wel  direct  te laten zien aan, op de eigen PC.
Maar hoe zouden zij het thuis op een PC (van papa) ook kunnen leren?
Dan heb je een redelijk nieuwe tutorial in het Nederlands!!! voor nodig, en liefst een, die ook begrijpelijk voor de kleintjes is.
Ik heb er bij toeval deze https://www.youtube.com/watch?v=TCKh149xnD4 gevonden en ben onder de indruk . Het wordt een Kasteel met heel veel er omheen , daarvoor zijn wel
5 onderdelen nodig   een beginstuk van deel 1 met 2.934 gemaakt:


Mini opmerking , het is een vrij nieuw Blender maar in die van mij moet men (helaas) toch ook al in deel 1 hulp bieden om zo ver te komen als het plaatje laat zien.

Wie kijkt mee?


Deze bedoelde ik: remove double vertices is vervangen door merge verices bij distance ...

« Laatst bewerkt op: 10 september 2021, 14:59:08 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2021, 14:26:39 pm »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2021, 15:08:51 pm »
Ja leuk Wil,
Deze hebben ook een dik voordeel:
Vele eenvoudige stappen!

Heel erg bedankt voor je tips  :D

Peter

Het meeste zal wel ook in 2.93.4 werken,
als mijn schatjes zich laten overhalen om met Blender in zee te gaan.

De oudste net enkele dagen op het VWO: heb een 10 in latijn gehaald (aller eerste proefwerk denk ik) en de meid heeft een prachtige Notebook voor de school! 
Hopen maar ;-)
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2021, 12:56:10 pm »
Zo na het een of ander is
dag 1 van de tutorial is bij mij dit geworden. Alle links naar de 5 videos kan men via een klik in de tekst gezet aan de zijkant laten verschijnen. Dus nr 2 Opa doen , hi hi.



Het een of ander gaat door een andere versie een beetje anders.
Maar voor 2.83 vrijwel zeker heel leuk. Ik had het leuk gevonden, dat een klein aantal wezenlijke dingen niet alleen in de tekst van de video aan de orde kwamen maar onderaan als tekst in de toelichting, na ja, wel ook leuk om naar te kijken en luisteren.
Eerst alles een keer bekijken en dan maar zelf proberen (is wel voor veel tutorials een goede werkwijze.)

Eigenlijk zouden hier de scherpe hoeken 'gebeveld' moeten zijn, maar bevel lijkt totaal anders geïmplementeerd te zijn:
Het werkte eerst helemaal niet. Tot ik vanochtend het blender. Manual over bevel ging raadplegen. Ctrl-B en en met de muis 'wijzigen' ,...
« Laatst bewerkt op: 16 september 2021, 08:39:01 am door PKHG »
Doei
       Peter