Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - ExLibris

Pagina's: [1]
1
Over Blender / Multi-user Blender!
« Gepost op: 16 mei 2021, 08:48:33 am »
Ubisoft is een sponsor van Blender en heeft een add-on uitgebracht waarmee je met meerdere ontwikkelaars aan hetzelfde project kan werken. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar het ziet en interessant uit!


2
Onderhanden werk / Van een database naar een animatie
« Gepost op: 06 december 2020, 21:01:25 pm »
Professioneel werk ik met een pakket dat SAS heet. Het is bedoeld voor datawarehousing en data analyse. Als hobby vind ik het leuk om met Blender te spelen. Tot nu hadden deze twee pakketten eigenlijk geen overlap, maar ik heb nu het idee om deze met elkaar te gaan verbinden. Wat ik eigenlijk wil is dat aan de hand van een dataset en parameters ik een complete animatie in Blender zou moeten kunnen genereren. Vrijwel alles moet dan dus procedureel zijn, want ik weet van tevoren niet welke waarden de dataset zal gaan bevatten.

Voor zover ik het nu kan bedenken moet ik dus oplossingen zoeken voor de volgende stappen:

- Zet database om in een leesbaar formaat voor Blender (CSV, Json)
- Genereer aan de hand van de data en parameters een Python script dat in Blender: objecten aanmaakt, materialen toevoegt, objecten animeert, camera bedient, animatie genereert, et cetera.
- Ik wil graag staafdiagrammen, lijndiagrammen, heat maps, pie charts en kaartjes kunnen maken.
- Ik wil kijken of ik de objecten zelf ook kan animeren
- Ik wil dmv een parameter de sfeer, kleurgebruik, bedrijfslogo en dergelijke aan kunnen passen, misschien kan ik hiervoor templates maken.
- Laat via de command line de animatie genereren
- Voeg verschillende animaties samen tot een filmpje

Eigenlijk wil ik heel deze pipeline met de druk van een knop uit kunnen voeren of elke dag kunnen schedulen.

Een animatie als dit zou kunnen draaien op een website, een powerpoint,  of op een informatiebord achter een balie of zo.

Om hier mee een start te maken, ben ik begonnen met Python in Blender. Ik had tot zo ver eigenlijk nog nooit met Python gewerkt (wel veel geprogrammeerd in andere talen). Vandaag heb ik dus de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met het leren van Python. Ik wilde aan de hand van parameters helemaal procedureel een 3D staafdiagram maken .

Tot zo ver ben ik nu gekomen:





Om dit te genereren gebruik ik de volgende Python code. Waarbij ik alleen van tevoren drie materialen heb aangemaakt
-Bar_GYR_noframe
-Plane
-Text

Op termijn moeten deze ook helemaal procedureel worden.

Voor de hoogte van de bars en de tekstelementen moet straks een CSV of Json uitgelezen worden, nu zijn de waarden nog random, dus elke keer als ik het script uitvoer ziet de staafdiagram er weer anders uit.
:

import bpy
import random
from math import radians

#Start with a clean environment


bpy.ops.object.select_all(action='SELECT')


bpy.ops.object.delete(use_global=False)

#Set parameters

numbars=10

#Add objects

#Plane

bpy.ops.mesh.primitive_plane_add(size=100, enter_editmode=False, align='WORLD', location=(0, 0, 0), scale=(1, 1, 1))
mat = bpy.data.materials.get("Plane")
bpy.context.active_object.data.materials.append(mat)
#Lights

bpy.ops.object.light_add(type='POINT', radius=10, align='WORLD', location=(0, 0, 5), scale=(1, 1, 1))
bpy.context.object.data.energy = 1000

bpy.ops.object.light_add(type='POINT', radius=10, align='WORLD', location=(6, 3, 5), scale=(1, 1, 1))
bpy.context.object.data.energy = 100

#Camera

bpy.ops.object.camera_add(enter_editmode=False, align='VIEW', location=(25 , -15 , 12 ),
rotation=(radians(78), 0, radians(44)), scale=(1, 1, 1))


bpy.context.scene.cursor.location = (0,0,0)

for f in range (0, numbars):
    height=random.randint(1,500)/100
    print (height)
    bpy.ops.mesh.primitive_cube_add(size=2, enter_editmode=False, align='WORLD',
    location=(0,0,1), scale=(1, 1, 1))
   
    bpy.ops.object.origin_set(type='ORIGIN_CURSOR', center='MEDIAN')
   
    bpy.ops.transform.resize(value=(1, 1, height), orient_type='GLOBAL', orient_matrix=((1, 0, 0), (0, 1, 0), (0, 0, 1)), orient_matrix_type='GLOBAL', constraint_axis=(False, False, True), mirror=True, use_proportional_edit=False, proportional_edit_falloff='SMOOTH', proportional_size=1, use_proportional_connected=False, use_proportional_projected=False)

    bpy.ops.transform.translate(value=(0, (f*2.3), 0.1), orient_type='GLOBAL', orient_matrix=((1, 0, 0), (0, 1, 0), (0, 0, 1)), orient_matrix_type='GLOBAL', constraint_axis=(False, True, False), mirror=True, use_proportional_edit=False, proportional_edit_falloff='SMOOTH', proportional_size=1, use_proportional_connected=False, use_proportional_projected=False)
    mat = bpy.data.materials.get("Bar_GYR_noframe")
    bpy.context.active_object.data.materials.append(mat)

   
#    Add a bevel to the mesh
    bpy.ops.object.mode_set(mode = 'EDIT')
    bpy.ops.mesh.bevel(offset=0.03, offset_pct=0, segments=5, release_confirm=True)

    bpy.ops.object.mode_set(mode = 'OBJECT')
    bpy.ops.object.shade_smooth()
   

   
    bpy.ops.object.text_add(enter_editmode=False, align='WORLD', location=(1, (f*2.3), 0.1), scale=(1, 1, 1))
    mat = bpy.data.materials.get("Text")
    bpy.context.active_object.data.materials.append(mat)
    bpy.context.object.data.body = "Object "+str(f)



3
Onderhanden werk / Hoe vouw je een oud manuscript?
« Gepost op: 24 mei 2020, 20:43:27 pm »
Ik ben voor mezelf een beetje onderzoek aan het doen naar een manuscript uit mijn oud papier verzameling. Het is een zogenaamde pauselijke bul (officieel document van het Vaticaan) uit 1596. Ik zat te bekijken hoe het document ooit gevouwen was en het leek me leuk om dit in Blender te laten zien.

Ik heb verschillende methoden uitgeprobeerd, maar met de modifier "Simple Deform" > Fold kwam ik het verste. Toch gaat het bij de laatste twee vouwen (van de 4) niet meer goed.  Vooral de materialen lijken niet meer goed weergegeven te worden. Weten jullie hier een oplossing voor? Of weten jullie andere methodes hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

https://www.youtube.com/watch?v=orb8qqetmsg







4
Onderhanden werk / 3D scannen van historische voorwerpen
« Gepost op: 03 maart 2020, 22:40:21 pm »
In het verleden ben ik wel eens bezig geweest met het maken van 3D modellen aan de hand van foto's. Dit heet fotogrammetrie (https://en.wikipedia.org/wiki/Photogrammetry). Op zich werkte dat wel, maar vaak kreeg je slechte resultaten door licht dat op het origineel schijnt, waardoor er veel nabewerking nodig is.

Ik ben toch weer met het scannen begonnen en heb daarvoor een 3D scanner aangeschaft. De modellen wil ik laten zien met behulp van Blender.

Ik heb goed rondgekeken naar een scanner en ik zocht dus een betaalbare 3d scanner die toch een redelijk resultaat neer kan zetten. Ik ben daarom gegaan voor de Einscan SE scanner. In de standaardinstelling kan deze objecten scannen van maximaal 20x20x20 cm, maar is ook te gebruiken op een statief en kan dan maximaal 70x70x70 cm aan.
 


De Einscan SE is een zogenaamde structured light scanner. Dit betekent dat de scanner patronen van licht straalt op het voorwerp. De veranderingen in de patronen zorgen er dan voor van de vorm van het object berekent kan worden.




Gisteren heb ik de scanner opgehaald en meteen een scan gemaakt natuurlijk. In dit geval een van een steengoed kannetje uit de 15e/16e eeuw. De resultaten zijn verrassend goed.









Vandaag een volgende uitdaging, een scan maken van het oudste boek uit mijn oud papier verzameling (gedrukt in Rouen in 1506) en vervolgens heb ik in Blender even snel een filmpje in elkaar geflanst. Hier het eerste resultaat:

https://youtu.be/7QIeI6N_cPk

Een boek is moeilijker te scannen dan een kannetje omdat een boek verandert van vorm als je het anders neerzet. Op zich ben ik tot zover niet ontevreden met het resultaat. Ik hou jullie op de hoogte van verdere resultaten.

5
Over Blender / 100 tips en tricks voor Blender 2.8
« Gepost op: 09 februari 2020, 16:31:38 pm »
Ik vond onderstaande video wel nuttig.


6
Over Blender / Is Blender te leren als je de Engelse taal niet machtig bent?
« Gepost op: 30 januari 2020, 09:33:42 am »
In het anderhalf jaar of zo dat ik serieus met Blender bezig ben, ben ik persoonlijk erg afhankelijk van handleidingen en Youtube filmpjes om Blender te leren. Deze zijn bijna allemaal in het Engels en soms in het Duits. Als ik al Nederlandse uitleg vind op YouTube, dan is dit al best achterhaald meestal (2.79 en ouder).

Is Blender zelf ook in het Nederlands te gebruiken? Ik kan het in de preferences (instellingen) of in de gebruikershandleiding zo snel niet vinden.

Ik denk dat het bijna onmogelijk is als je te weinig Engels spreekt om de uitleg goed te kunnen volgen en dus Blender te leren.

Weten jullie goede bronnen voor Nederlandse uitleg over Blender?

7
Onderhanden werk / Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
« Gepost op: 15 december 2019, 11:54:51 am »
Jacob van Deventer heeft in de 16e eeuw honderden kaarten gemaakt van dorpen en steden in de Lage Landen. Hij was heel accuraat en consequent in het maken hiervan. Een paar jaar geleden heb ik de kaart van Eindhoven(https://uurl.kbr.be/1043877) dmv Blender, Substance Painter en Unity omgezet naar een VR rondleiding. Dit was allemaal handmatig en koste veel tijd. Nu ik Blender beter begin te kennen ben ik op zoek naar een manier om deze kaarten om te zetten naar een 3D model met zo min mogelijk moeite.

Eigenlijk zou ik het model in een uur willen maken en zo veel mogelijk procedureel. Dan gaat het vooral over de niet specifieke gebouwen (dus kerken en kastelen en zo zal ik toch na moeten bouwen). Ook de ondergrond, waarvoor ik de kaart wil gebruiken, zou bijvoorbeeld procedureel roughness en normal/displacement moeten krijgen. Hiervoor kan ik de kleuren van de kaart gebruiken (blauw is water en oranje zijn huizen). Geen idee hoever ik ga komen, maar ik zie wel.


Ik wil de volgende onderdelen verder gaan verkennen:

- Shader Graph
- Object Scatter add on
- Image to plane addon

Weten jullie nog onderdelen van Blender die ik kan gebruiken hiervoor?


Kan ik dmv van de kleuren bepalen wat water is?



Object scatter voor de huizen



8
Onderhanden werk / Vroege drukpers
« Gepost op: 03 november 2019, 10:18:29 am »
Soms is het leuk om verschillende hobby's te combineren. Naast Blender is ook het verzamelen van oude boeken (voor 1700) mijn hobby. Daarom ben ik bezig met een oude drukpers te maken in Blender, die ik misschien in wil gaan zetten om een animatie te gaan maken die het printproces uitlegt. Ik gebruik een houten model op schaal die ik eenvoudig kan nameten. De pers moet dan uiteindelijk in een ruimte komen te staan die aan een drukkerij rond 1600 doet denken. De textures zijn allemaal nog tijdelijk, daar gebruik ik later Substance Painter voor en eventueel Substance Designer als dat nodig is. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe realistisch ik het ga proberen te  maken. Soms kan realisme ook afleiden van hetgeen je uit wilt leggen. Verder gebruik ik het programma PureRef om referentieplaatjes te verzamelen en te bekijken.

Ik zie wel waar ik uit ga komen :)






.

9
Leden stellen zich voor / Even voorstellen: ExLibris(Rob)
« Gepost op: 09 juli 2019, 11:53:39 am »
Net voor het eerst als lid ingelogd op dit forum. Mijn naam is Rob en ben sinds een aantal jaar bezig met Blender op een eenvoudig amateurniveau. De afgelopen jaren heb ik me vooral bezig gehouden met een VR reconstructie van de stad Eindhoven rond 1560. Dit deed ik met Blender, Substance Painter en Unity. Blender heb ik voornamelijk gebruikt voor het modelleren van gebouwen en andere props. Vorig jaar heb ik mijn Eindhoven in 3D project afgerond.

Helaas zat niemand te wachten op een dergelijke reconstructie, dus ben ik op zoek gegaan naar een manier om mijn opgedane kennis met anderen te kunnen delen. Daarom ga ik dit najaar een cursus Blender voor beginners geven in de bibliotheek van Eindhoven. De cursus duurt 10 keer 2 uur op de zaterdagen en kost in het totaal 30 euro (je krijgt er dan wel elke zaterdag een kop koffie of thee bij  ;) ).

Ik hoop hier op het forum veel te kunnen leren van anderen en mijn opgedane kennis weer met anderen te delen.




Pagina's: [1]