Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - ExLibris

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Materialen en Texturing / Re: dynamic painting op een 100% transparant object
« Gepost op: 19 oktober 2021, 19:49:22 pm »
Een nuttig filmpje. Let er wel op je plaatjes gebruikt die een transparantie- of alphalaag hebben zoals PNG (RGBA). JPG heeft dat bijvoorbeeld niet, die heeft alleen RGB als lagen (Rood Groen Blauw).

Voor een verdere uitleg van de verschillende afbeeldingsformaten:

2
Materialen en Texturing / Re: dynamic painting op een 100% transparant object
« Gepost op: 19 oktober 2021, 14:13:39 pm »
Heb je bijvoorbeeld geprobeerd om het met Compositing een deel transparant te krijgen?

3
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 19 oktober 2021, 13:46:56 pm »
Nog even de nodes "ter lerigh ende vermaeck"






4
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 19 oktober 2021, 13:18:03 pm »
De afgelopen tijd weer met Geometry Nodes aan de slag gegaan. Ik kwam er dus achter dat heel het systeem op de schop gaat en Geometry Nodes Fields is dus heel anders dan het oude systeem. De nieuwe versie is vooralsnog alleen de zien in de alpha build (in de master branche dan). Hier komen nog bijna dagelijks nieuwe nodes bij en nodes veranderen vaak.

Mijn doel is om het volgende te bereiken:

Ik maak een Plane met een willekeurige vorm. Hier wil ik een stadsmuur van maken met torens.




De muur maak ik door van de mesh eerst een curve te maken en vervolgens weer een curve te maken met een profile als vierkant. Ik heb hierdoor controle over de hoogte en breedte van de muur. Het toevoegen van een kleur lukt me wel, maar het aanbrengen van een materiaal lukt nog niet goed, waarschijnlijk omdat ik de UV's niet achteraf kan genereren. Ik wil nog proberen om het profiel van de muur via verschillende profielen beschikbaar te maken.

Het plaatsen van de torens is op zich eenvoudig. Alleen de correcte rotatie over de Z-as van de torens lukt me nog niet. Eigenlijk wil ik ze allemaal laten wijzen naar het origin point van de originele mesh. Die kan ik (nog) niet vinden. Een "Rotate to" blokje zou erg handig zijn. Ronde torens zijn geen probleem, andere vormen zijn voor mij nog lastig correct te plaatsen




5
Over Blender / Multi-user Blender!
« Gepost op: 16 mei 2021, 08:48:33 am »
Ubisoft is een sponsor van Blender en heeft een add-on uitgebracht waarmee je met meerdere ontwikkelaars aan hetzelfde project kan werken. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar het ziet en interessant uit!


6
Leuterhoek / Re: Begint al lekker....
« Gepost op: 12 mei 2021, 09:11:25 am »
Tja dit soort tutorials worden gemaakt door iemand met heel veel ervaring in sculpten en probeert dit in 10 minuten over te brengen. Dat gaat natuurlijk nooit lukken. Ik neem aan dat jij qua sculpten helemaal een beginner bent en ook met Blender (althans met deze versie?).

Laat je niet ontmoedigen door een tutorial die (naar mijn idee) helemaal niet voor beginners bedoeld is. Dat zou zonde zijn :).

Ik vind dit bijvoorbeeld al een veel betere tutorail. Deze legt tenminste uit waarom er verschillende keuzes gemaakt worden.



Verder zou ik niet beginnen met een compleet figuur om mee te beginnen. Probeer eens een appel te maken bijvoorbeeld (dat is al moeilijk genoeg als je de basis nog niet helemaal onder de knie hebt).

Als laatste kan je de Bool Tool opties vinden onder het Object menu.

 




Succes er mee!

7
Experimenten / Re: Oculus quest 2 en blender
« Gepost op: 06 mei 2021, 07:14:56 am »
Leuk om mee te experimenteren! Wat wil je bereiken met jouw experiment?

Een aantal jaar geleden heb ik als vrijwilliger een groot project gedaan, waarin ik een VR rondleiding door een middeleeuwse stad heb gemaakt. Hiervoor heb ik deels ook Blender gebruikt, maar dan alleen voor het modelleren. Uiteindelijk heb ik er toen voor gekozen om de VR zelf in Unity te doen, omdat Unity veel volwassener was op VR dan Blender. Het was ook veel eenvoudiger daar om bijvoorbeeld de controllers aan de praat te krijgen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om een 360 graden filmpje te renderen die ik ook kon af spelen op een stand alone VR bril (de Oculus Go kwam toen net uit). Dit was voor een rondleiding perfect, want de bezoekers hoefden dan niet de controllers te gebruiken.

Als je echt VR wilt gebruiken via Blender/Unity heb je wel een hele krachtige computer nodig en de scene moet erg geoptimaliseerd zijn, zodat je een goed lopende omgeving hebt (minstens 60fps full hd per oog).

Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn!

8
Over Blender / Re: Donuts
« Gepost op: 22 april 2021, 21:26:09 pm »
Leuk idee, ik had er ook nog geen gemaakt, maar heb de cursus toch nog maar eens gevolgd.

9
Onderhanden werk / Re: 3D scannen van historische voorwerpen
« Gepost op: 16 april 2021, 06:36:39 am »
Het blijft voor me een lastige afweging. Aan de ene kant hoef ik niet zo in de spotlights te staan en ik vind mezelf echt pas een beginnende knutselaar (in de goeie zin van het woord). Aan de andere kant is het ook wel fijn als mijn projectjes nog enig doel hebben dan een beetje zelf zitten pielen (al is het dat anderen er reclame mee kunnen maken),  Ik heb me daarom toch over laten halen.




Dit voelt wel weer een beetje ongemakkelijk, maar ja,,,

10
Traditionele artwork / Re: Landschap Foto
« Gepost op: 26 maart 2021, 15:35:43 pm »
Hier weer een nieuwe foto metamorfose.
Eerst de originele foto gemaakt in Drunen en de 2e is hij door de wasstraat van blender gegaan alles is eigen werk foto plus alle bloemen, gras en onkruid.
De flora is gepland met de geometry nodes dit was werkelijk een aanslag op mijn laptop hij kon het met veel moeite maar net aan.  :-[


Ja, het gaat hard natuurlijk met de polygonen als je zoveel instances hebt. Heel mooi gemaakt!

11
En nu weer naar het topic van ExLibris


Ik ben de tutorial aan het bekijken en ik denk dat Geometry nodes het helemaal gaat maken in Blender.
hopelijk komen we wat tegen om je verder te helpen.
Dus iedereen aan de Geometry nodes.

De geometry nodes zijn echt een aanvulling voor Blender. Het nadeel in deze tijd dat er in de de alpha versie 2.93 bijna dagelijks dingen veranderen. v2.92 is wel stabiel, maar daar ontbreekt nog heel veel. De geometry nodes in combinatie met de nieuwe spreadsheet is ook heel interessant, helemaal om te zien wat er nu precies gebeurt in de nodes.





12
Dan zo ik geen Curve gebruiken maar een Empty aan Array koppelen dan kun je veel instellen om je objecten uit te lijnen en zelfs je huizen in een boog te plaatsen.

Dan nog even de minimale eisen die Blender aan een systeem stelt:

64-bit dual core 2Ghz CPU with SSE2 support
4 GB RAM
1280×768 display
Mouse, trackpad or pen+tablet
Graphics card with 1 GB RAM, OpenGL 3.3
Less than 10 year old

Ik heb een laptop met een intel Core t/m  i7 720QM processor en een Ati mobility Radeon met 1 gb en hiermee start Blender niet meer op >:( :( ??? ::) :-[ :-[
Er zijn ook geen updates meer voor Ati mobility Radeon dus ik zit nu vast aan Blender 2.90 ::)
Balen!

Is bij jou de OpenGL versie de bottle neck?

13
kan je hier niet mee helpen kan niet hoger dan Blender 2.90 dus geen geometry nodes.
Maar met snap aan kun je je object plaatsen waar je maar wilt, kost wel wat tijd  ;)
Je kunt je object met een array plaatsen en met de instellingen verplaatsen dan kun je ook nog een Empty met object offset bvb in een ronding plaatsen.
Misschien is dit wat. ;)

Dank voor je antwoord. Het doel van dit projectje is om een oude kaart in minder dan 10 minuten om te zetten naar een 3d model, ook door iemand die geen verstand heeft van Blender (da's een beetje de lat die ik misschien wel heel hoog leg hoor). Ik zou mijn doel inderdaad kunnen bereiken met een array in combinatie met een curve, maar dat is niet heel eenvoudig uit te leggen ben ik bang. Als ik een Curve gebruik ben ik altijd aan het stoeien om deze goed uitgelijnd te krijgen, Met mijn oplossing zou ik alleen een plane hoeven te plaatsen die ik vervolgens verander in de vorm die ik wil en dan de geo nodes toevoegen. Zoals je kan zien in mijn filmpjes en voorbeelden kan ik inmiddels de textures en bomen al heel eenvoudig plaatsen. Ik zou de boel nog verder kunnen vereenvoudigen om door middel van Python een aantal taken nog te automatiseren (denk aan een soort user interface).  Naar zoiets ben ik dus ook ook zoek voor huizen en stadsmuren,

14
Hoezo niet Ijp ?

Ik zit de systeem eisen te bestuderen maar zie nergens dat je voor 2.92 of hoger een speciaal systeem nodig zou hebben ... ?
Ik moet overstappen vanaf 2.79 dus ben wel nieuwsgierig.
Meteen naar 2.92 of 2.93 lijkt het meest logisch.

Wat zijn de eisen dan ?

Groetjes  ::)

Dit zijn de minimale eisen die Blender aan een systeem stelt:

Minimum
64-bit dual core 2Ghz CPU with SSE2 support
4 GB RAM
1280×768 display
Mouse, trackpad or pen+tablet
Graphics card with 1 GB RAM, OpenGL 3.3
Less than 10 year old

Ik gebruik zelf twee laptops: een MSI gamelaptop met een i7 processor 16Gb RAM en een GTX 1070 videokaart en een Microsoft Surface 2 met een i5 processor, 8 Gb RAM en een geïntegreerde videokaart. 

Het verschil is wel heel groot, vooral als je viewport shading toepast (in EEVEE al en helemaal met Cycles natuurlijk). Voor rendering gebruik ik eigenlijk altijd mijn gamelaptop.

https://www.blender.org/download/requirements/

15
Onderhanden werk / Re: 3D scannen van historische voorwerpen
« Gepost op: 20 maart 2021, 17:20:40 pm »
Ik heb er nog eens over nagedacht en ik ga er niet aan meewerken. Ik heb er niets mee te winnen en ik vind het verhaal sowieso niet interessant genoeg voor een show case.

Pagina's: [1] 2 3 ... 10