Dutch Blender Community

Hulp => Hardware => Topic gestart door: Hans Kune op 13 augustus 2013, 15:10:36 pm

Titel: GPU rendering in Cycles
Bericht door: Hans Kune op 13 augustus 2013, 15:10:36 pm
Ik krijg het in Blender 2.67 niet voor elkaar Blender te vertellen dat hij mijn graphics kaart moet gebruiken om te renderen.

In de user preferences (system) kan ik alleen voor CPU kiezen (ik kan dus eigenlijk niet kiezen).

Ik heb een NVidia GT 530 kaart. Windows 7, 64 bit. Een I7 processor.

Moet ik nog iets bijzonders doen om Blender te laten zien dat ik een GPU heb?

Vriendelijke groeten
Titel: Re: GPU rendering in Cycles
Bericht door: IJp op 13 augustus 2013, 16:24:29 pm
Misschien kent Blender 2.67 je kaart niet maar ik zou Blender 2.68a Downloaden. ;)

 http://www.blender.org/download/get-blender/ (http://www.blender.org/download/get-blender/)
Titel: Re: GPU rendering in Cycles
Bericht door: Mark aka Dark op 14 augustus 2013, 10:15:03 am
Hoi Hans,

Dr zijn wat vereisten waar je kaart aan moet voldoen:
- hij moet CUDA technologie hebben (hoe meer cuda cores, hoe sneller), dit zijn meestal Nvidia kaarten
- je drivers moeten up to date zijn
- je kaart moet ondersteunt zijn door Blender.

Ik heb je kaart even opgezocht. En hij zou moeten voldoen, hij ondersteunt CUDA en ik heb gezien dat andere blender gebruikers deze kaart ook met succes gebruiken. Probeer je drivers een update te geven. misschien dat dat helpt.

BTW, je hebt een i7 processor? mijn i5 renderde bijna net zo snel als mijn huidige grafische kaart (GeForce GT630M) in mijn laptop.
jou kaart heeft 96 cuda cores, de mijne heeft er ook 96. Het zegt niet alles, maar vuistregel is wel: hoe meer cores, hoe sneller. Dit kun je goed in deze benchmark (http://benchmark.cd3dtech.com/Benchmark/benchmark.html) zien.

Op die site van de benchmark kun je een .blend bestand downloaden en renderen inblender. Ik zou de rendertijd van je processor eens vergelijken met de resultaten op die site vwb de grafische kaarten met 96 cuda cores.

Success!
MAD
Titel: Re: GPU rendering in Cycles
Bericht door: Jogai op 30 september 2013, 08:05:13 am
Het kan tegenwoordig ook op AMD videokaarten. Iemand interesse?
Titel: Re: GPU rendering in Cycles
Bericht door: JvL op 30 september 2013, 19:36:18 pm
Jazeker! Niet voor mijzelf want ik heb geen AMD maar ik blijf graag op de hoogte van alle mogelijkheden.
Titel: Re: GPU rendering in Cycles
Bericht door: IJp op 30 september 2013, 20:21:57 pm
En ATi Radeon kaarten!!!! dat langzame ding heb ik  :(
Titel: Re: GPU rendering in Cycles
Bericht door: Mark aka Dark op 01 oktober 2013, 09:05:36 am
Dr schoot iets met Dutch Render Farm door mijn hoofd. gauw weer wegstoppen...  :D
Titel: Re: GPU rendering in Cycles
Bericht door: JvL op 01 oktober 2013, 21:14:15 pm
Op zich helemaal geen gek idee eigenlijk. Met een rendertijd van een uur of 30 voor een korte animatie zou ik er best blij mee zijn als ik dat buiten mijn eigen pc om zou kunnen doen.  :D
Titel: Re: GPU rendering in Cycles
Bericht door: Jogai op 02 oktober 2013, 10:50:55 am
Ik zag instructies van ene Dan LaSusa die kon renderen op AMD gpu (https://plus.google.com/105633534518193755143/posts/K9q4ns38ogE). Heb het zelf niet getest, maar hier zijn instructies:

Over het starten van blender via de command prompt kan je hier meer lezen: viewtopic.php?f=30&t=84 (http://www.dbc-3d.nl/viewtopic.php?f=30&t=84)
Titel: Re: GPU rendering in Cycles
Bericht door: JvL op 02 oktober 2013, 10:53:21 am
Top! Ga ik vanavond even doorlezen.
Titel: Re: GPU rendering in Cycles
Bericht door: Mark aka Dark op 02 oktober 2013, 13:25:24 pm
Citaat van: "JvL"
Op zich helemaal geen gek idee eigenlijk. Met een rendertijd van een uur of 30 voor een korte animatie zou ik er best blij mee zijn als ik dat buiten mijn eigen pc om zou kunnen doen.  :D

Nee zeker niet, maar dat is niet te doen zonder daarvoor kosten te maken. Afgezien daarvan vraag ik me af of er genoeg animo is binnen nederland voor zoiets, en of dit soort sites al niet bestaan, in Nederland.

Voordeel van eigen beheer is natuurlijk dat de kosten veel lager liggen dan je zult betalen bij bestaande sites.

MAD
Titel: Re: GPU rendering in Cycles
Bericht door: JvL op 02 oktober 2013, 18:47:01 pm
Was ook meer een geintje eigenlijk. Het kost best wel wat om een renderfarm op te zetten. Daarbij denk ik dat er inderdaad niet heel veel animo voor zou zijn omdat de mensen die dit echt nodig hebben dit al prive opgezet hebben of er bedrijfsmatig beschikking over hebben.
Bij Autodesk heb je bijvoorbeeld ook al cloudrendering tegen betaling maar dat is niet goedkoop. En je kunt zelf met een paar oude afgedankte pc´s al een heel eind komen maar het idee blijft leuk.
Titel: Re: GPU rendering in Cycles
Bericht door: blenderbrammetje op 28 oktober 2013, 14:47:42 pm
Yup dat is interessant zeg. Een maat van me heeft een brute AMD GPU , 5870...
Dacht dat je third-party drivers moest hebben maar de tijden veranderen, gelukkig...
Werd tijd ook. Amd moet in gaan zien dat Blender groot gaat worden in gebruikers en dus veel invloed kan hebben op de keuze van grafische kaarten bij een beperkt doch groeiend klantenbestand...

Maar goed, GPU rendering wilde ik zeggen, gaat vooral goed op de oudere CUDA-cores omdat die meer functionaliteit hadden, nu zijn ze kleiner maar je hebt er ook meer van nodig. Wel weer sneller geworden...
Ik heb nog 128 CUDA cores van de 9800GTX+OC , dat zijn de oude nog.
Had ook een kaartje met 96 CUDA cores , de GTX240DDR5, ging prima, maar levert niet al te veel winst t.o.v. CPU , core i5...
Nu heb ik een GTX660 maar die 960 CUDA cores zijn bij elkaar niet 8 keer sneller dan de 128 van mijn 9800GTX+...
Maar al met al is de kaart natuurlijk wel een stuk bruter, 2,5 tot 3 keer schat ik, en die 2GB videogeheugen maken alles weer goed...

Maar misschien dat Nvidia hier nog met drivers iets aan kan verbeteren, ze willen natuurlijk alle CUDA-cores blijven ondersteunen...
Misschien dat ze in nieuwere drivers beter rekening kunnen houden met type CUDA cores....