Hulp > Belichting en Rendering

Belichting Animatie-karakters

(1/2) > >>

blenderbrammetje:
In dit Topic alles over het belichten van karakters in een Animatie-scene...
Ik ben aan het experimenteren met de belichting van karakters in een scene,
Vaak gebruiken we Globallightning in combinatie met lampen, point lights en/of een zon ,
Dit is echter niet genoeg om de karakters mooi te laten uitkomen, de belichting die voor de scene mooi uitpakt,
veroorzaakt vaak schaduwen waardoor teveel karakter wegvalt , of er gewoon niet veel diepte uitkomt...

Dit is op te lossen door het karakter extra bij te lichten vanuit verchillende hoeken,
Dit is in stilstaande scene's makkelijk te verhelpen en geeft mooie resultaten, bv. met Point-lights ,
Maar in animatiescenes beweegt het karakter vaak, of loopt of springt. Hoe laat je de
lichten mooi meebewegen met het karakter, zonder dat opvalt dat het losse lichten zijn,
ze zijn tenslotte alleen bedoelt om het karakter meer diepte en mooiere contouren enzo , te geven....

In dit Topic ga ik proberen geanimeerde karakters bij te lichten met Point-lights en uitzoeken
hoe ik die het beste kan laten meebewegen met het karakter. Waar moet ik ze aan linken,
ik begin met ze aan de global-controller van mijn rig te koppelen, de point-lights voor het hoofd aan het hoofd-bot.

Ik zal de resultaten posten , maar het zijn zware renders , dus dat gaat wel even duren...
Ik zal ook losse rendertjes zonder scene plaatsen , om te vergelijken hoe iets uitpakt,
Ik stel inbreng van wie dan ook erg op prijs, of toffe tutorials ...

IJp:
Blenderbrammetje,
Interessant topic ga zo door.
Deze tutorial gaat niet over animatie  maar is volgens mij goed te gebruiken voor de belichting en hij is in het Nederlands ;)
http://www.youtube.com/watch?v=-rQx0YAmpoI

blenderbrammetje:
Mijn computertje staat te spinnen als een poes, hij rendert op dit moment de scene zonder pointlights.
Een Phenom 955@3.4 Ghz. Doet ie in 2,5 uur een scene op 940 bij 560 resolutie.
Ik heb een dezelfde scene dan steeds met Pointlights toegevoegd opnieuw gerendert, zodat je ze meteen kunt vergelijken.
Tof trouwens dat ik nog zo lekker kan internetten , terwijl ik gewoon over 4 cores render.
Beneden staat mijn Corei5-je ook te renderen op de film zelf....Maar dat is nog zonder point-lights,
eerst es uitzoeken hoe dat het beste gaat hé... Dus als er iemand nog betere ideeen heeft straks hoorik het graag,
groetjes !

blenderbrammetje:
OKe, scene met de basisbeliching, 4 lampen, 1 met schaduw....
https://www.youtube.com/watch?v=9xW7WOby_hg

blenderbrammetje:
En nu dezelfde scene met Pointlights in de zelfde layer als het karakter, layer 4 bijvoorbeeld , en dan "this layer only" aangevinkt,
zodat de pointlights alleen het karakter belichten.( Door een object te selecteren en "M" te drukken , kun je iets in één of meerdere layers plaatsen...)
Hier heb ik Point-Lights aan de bovenarmbotten, 2 aan het hoofdbot en 2 aan de dijbeenbotten gelinkt. (CTRL-P) en dan "Bone"

https://www.youtube.com/watch?v=-mZuxKcdi74

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie