Hulp > Modelleren

Boolean intersect raadsel

<< < (2/3) > >>

JamieVanCadsand:

--- Citaat van: Ruud op 14 maart  2018, 12:24:15 pm ---Subdive helpt al,boolean in niet een geweldige oplossing om effe snel te zijn.
Met onjuiste hoeveelheden polygons gaat je topology er aan als je niet oppast.
W dan bridge edge is makkelijker mits je evenredig veel polygons hebt.

--- Einde van citaat ---

Zoals Ruud zegt, ik vind de boolean modifier (of tool) dus ook geen geweldige oplossing...

Ik ken deze modifier en krijg dus ook vaak geen mooie topology erdoor....., daar heeft Ruud
dus wel gelijk in, Leon...

Ik zou de boolean modifier dus niet gebruiken, het verwaarloost je topology...
Als je bijvoorbeeld een gat in een model wilt maken, kun je dat beter op een andere
manier doen, bijvoorbeld met de "Knife Tool", of op een andere manier!...

Succes met Modelling...

Jamie.

Léon:
Allen bedankt voor jullie input.

Bijgaand zien jullie het doel van deze exercitie; een zaagmal voor toepassing bij orthopedische chirurgie. Wij zijn pas begonnen met deze techniek en gebruiken daar nu 3DS Max voor. De reden daarvoor is dat een andere afdeling bij ons (Mond-, kaak-, en aangezichtschirurgie) daar al vele jaren ervaring mee heeft. Recent heb ik daar een beginnerscursus in gevolgd.

De bedoeling van dit (vereenvoudigde) malletje is om de oscillerende zaag die daarbij gebruikt wordt voldoende steun te geven tijdens het zagen, opdat het blad niet scheef wegschiet. De opstaande rand moet voor deze ondersteuning zorgen. Het pijpje dat jullie zien vertegenwoordigt het bot waarin gezaagd moet worden, en deze is als STL geïmporteerd vanuit een CT-segmentatieprogramma (en slecht één polygon dik).

In 3DS Max kun je door een gebogen vlak (bijv. een halve cylinder/bol of in ons geval het bot) middels een boolean intersect met bijvoorbeeld een rechthoek het overlappende vlakje reconstrueren. Dit wilde ik ook proberen in Blender, maar dat gaf het hierboven beschreven resultaat. In Blender werkt dit alleen goed als je het gebogen vlak (bot) enige dikte geeft.
Het heeft me al met al veel tijd gekost, maar was èrg leerzaam! ;)

Bedankt en groet,
Léon

p.s.
Ik vind Blender overigens veel plezieriger om mee te werken dan 3DS Max (een zoekplaatje). Kan in principe hetzelfde, is veel minder zwaar en bovendien gratis. Wat wil je nou nog meer?


koos2:
Ik zie het probleem achteraf eigenlijk niet. Je kunt de face of faces/polygons die de schil afsluiten gewoon deleten, dan heb je het zelfde resultaat. Of zie ik dan iets over het hoofd?










Van boven naar beneden:
1 begin situatie

2 Boolean toegepast. (Kubus even in lijnweeergave gezet)

3 De boolean midifier toegepast. In edit mode de "afsluitende" polygon geselecteerd.

4 De polygon verwijderd.

De kubus verwijderd en de bol in object mode.

Of wil je een ander resultaat?


IJp:
Léon heeft het over een vereenvoudigde malletje maar niets is minder waar het is namelijk nog een heel gedoe om een malletje te maken. ???
De boolean intersect werkt niet zo mooi dus dan zit er maar een ding op, zelf modelleren.
met dit als resultaat.

Ik daag iedereen uit om ook eens z'n dubbelwandig malletje te maken.
Je hebt er namelijk nog een hele kluif aan.  ;)
 

Ruud:
Wil de gleuven expert :D
Wat je zegt, je moet oppassen met wat je doet met de hand, en dan is het al lastig zat terwijl je controle hebt met wat je aan het doen bent.
Met een add on verlies je snel het overzicht
Met dit model kun je hoge resolutie gebruiken aangezien het gereedschap wordt dus je kunt strak werken omdat het hoogwaardig moet zijn.
Met een lagere resolutie krijg je problemen dat bijvoorbeeld het handvat ongelijkheden vertoont en zo door foutjes zijn snel gemaakt door opschalen .
Het overzicht in hoge resolutie is daar in tegen weer lastig om mee te werken maar voorkomt vele hindernissen .
Lastig maar snel gemaakt. De bovenste begonnen met een  32 polygons de onderste met 128 cirkel .

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie