Dutch Blender Community
Hulp => Modelleren => Topic gestart door: wimblen op 29 augustus 2013, 20:07:59 pm
-
Nieuw probleem. Op de foto zie je een kolom van het kasteel. Daar moeten een aantal gaten in komen voor de ramen.
Geen probleem dacht ik, al zo vaak gedaan. Maar.
het eerste gat gaat prima.
Dan draai ik het blok 45 graden en wil het tweede gat maken.
Inplaats dat ik dan een kolom met 2 gaten krijg. Heb ik slechts het blok over en de kolom is weg.
Doe ik dezelfde handelingen in een nieuwe blender dan gaat het prima.
(http://s15.postimg.org/6rqc468xn/000004.jpg) (http://postimage.org/)
-
Dat doe je toch niet met de boolean operator he? Ton zelf heeft me wel eens verteld dat die beter niet gebruikt kon worden...
-
Die gebruik ik er altijd voor en tot nu toe ging dat ook altijd prima. Maar ik sta open voor andere opties.
-
Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt of je de boolean niet per ongeluk nog op intersect had staan?
De boolean kun je beter niet gebruiken bij complexe geometrie want dan kan het wel eens misgaan (vreemde vervormingen, zeker als je ook een subdivision surface modifier hebt gebruikt op de geometrie).
Misschien moet je overwegen om in Edit Mode met de knife tool te werken en zelf faces te verwijderen en te maken om gaten te maken Het is wel bewerkelijker maar ook een stuk betrouwbaarder.
-
Spin tool kan misschien handig zijn om een toren te maken.
en daana zelf de gaten maken zoals JvL aangeeft.
http://www.youtube.com/watch?v=XrdlpuIXmJE (http://www.youtube.com/watch?v=XrdlpuIXmJE)
-
Bedankt maar weer voor de tips. Maar.
Ik ga het voorlopig anders aanpakken, nu ben ik zomaar aan het bouwen geslagen in blender. Maar loop tegen de meest lullige foutjes aan.
Nu ga ik eerst maar eens een stel tutorials leren. Daarna kan ik weer verder met bouwen.
Welke tutorials zijn het meest geschikt voor mij als beginneling. Tot nu toe ben ik het liefst bezig geweest met gebouwen.
Dus als het in die richting kan dan graag, anders zoek ik wel een tutorial op en begin gewoon.
-
Deze tutorial zet ik erbij maar misschien weet je alles al.
http://cgcookie.com/blender/cgc-courses ... beginners/ (http://cgcookie.com/blender/cgc-courses/blender-basics-introduction-for-beginners/)
Hoe maak ik een kasteel
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... ChIRMPV3ZF (http://www.youtube.com/playlist?list=PLS24VPXMziw37LEdFS9F6wQChIRMPV3ZF)
En nog meer Kastelen
http://www.youtube.com/results?search_q ... uQIhd3gtBw (http://www.youtube.com/results?search_query=how+to+make+a+castle+in+blender&oq=castle+in+Blender&gs_l=youtube.1.0.0i5l2.16312.20818.0.24372.2.2.0.0.0.0.37.69.2.2.0...0.0...1ac.1.11.youtube.SuQIhd3gtBw)
Hier nog wat gebouwen.
http://www.youtube.com/watch?v=bE8a-RZ7Jm0 (http://www.youtube.com/watch?v=bE8a-RZ7Jm0)
http://www.youtube.com/watch?v=XCEN0qQOsIA (http://www.youtube.com/watch?v=XCEN0qQOsIA)
http://www.youtube.com/watch?v=mZxcmsQz0z4 (http://www.youtube.com/watch?v=mZxcmsQz0z4)
http://www.youtube.com/watch?v=qJJRC2ebvSE (http://www.youtube.com/watch?v=qJJRC2ebvSE)
-
Hier nog een paar die handig zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=fv_6lE4KNEg (http://www.youtube.com/watch?v=fv_6lE4KNEg)
http://cgcookie.com/blender/2013/06/21/ ... -modeling/ (http://cgcookie.com/blender/2013/06/21/tips-creating-sharp-edges-modeling/)
http://www.youtube.com/watch?v=J1CiWu8J92I (http://www.youtube.com/watch?v=J1CiWu8J92I)
-
Zo de tutorials hebben al geholpen. Hier zie je een testkolom die ik net gemaakt heb en zonder boolian. Uit 1 cylinder.
(http://s2.postimg.org/q1py88afd/000005.jpg) (http://postimage.org/)
-
Goed gereedschap is het halve werk! Ik denk dat je veel plezier en gemak gaat hebben van de tutorials.
-
Heel goed, kijk ook even in viewtopic.php?f=32&t=124 (http://www.dbc-3d.nl/viewtopic.php?f=32&t=124) naar Gladde oppervlakken & Scherpe hoeken.
-
De kolom maken met der ramen er in en de kalkranden uittrekken, dat lukt allemaal.
Maar nu ik met de textuur aan de gang ga veranderd ook de textuur op het kasteel zelf.
Op de foto zie je dat een gedeelte van de kolom een grove kalkstuktuur heeft. Dat is niet de bedoeling.
Wijzig ik bij de kolom de kalkstructuur in stenen, dan zijn de stenen van het kasteel ineens kalkstructuur.
(http://s18.postimg.org/7xo9rtm09/000006.jpg) (http://postimage.org/)
-
Ik weet niet wat je allemaal hebt gedaan maar ik denk maar dat weet ik niet zeker? dat het te maken heeft met Assign.
In een eerdere tutorial kon je dat zien dus hier nog een keer :shock: ;)
http://www.youtube.com/watch?v=J1CiWu8J92I (http://www.youtube.com/watch?v=J1CiWu8J92I)
Ik hoop dat het dat is dan kun je weer verder ;)
En je weet het regelmatig je werk weg saven.
Succes.
-
introduction to uv unwrapping ook handig om te weten. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=9Ha2rFR6qO0 (https://www.youtube.com/watch?v=9Ha2rFR6qO0)
-
Het klinkt inderdaad of het mis gaat met het toekennen van de materialen en texturen. Ik denk dat je je daar nog wat verder in moet verdiepen.
In principe kun je een materiaal aanmaken en daar een textuur aanhangen voor een object. Wil je nu dat materiaal voor een ander object gebruiken maar dan in een grovere variant dan zul je een kopie van het materiaal moeten maken voordat je het materiaal of de textuur kunt aanpassen want anders verandert alles mee.
Wil je een deel van een object een ander materiaal of textuur geven dan zul je ook een kopie moeten maken en vervolgens in edit mode een deel van het object moeten selecteren gevolgd door assign om het nieuwe materiaal toe te kennen.
(http://s15.postimg.org/foamkggy3/mat.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s23.postimg.org/iu15gv7ij/mat1.jpg) (http://postimage.org/)
-
ow wat ingewikkeld allemaal. Maar je uitleg klinkt duidelijk, dus ga het proberen.
Heb gelijk een andere vraag. Ik wil de oude plaatjes (textuur) uit de lijst in Blender. Waar kan ik die verwijderen. Er staat nu een hoop rommel in doordat ik er steeds mee aan het proberen ben.
-
In principe zouden de ongebruikte texturen gewist moeten worden als je je model opslaat, blender afsluit en vervolgens je model weer opnieuw opent.
Voorwaarde hiervoor is dat de texturen nergens aan gelinked mogen zijn want anders worden ze niet verwijdert.
-
Dan heb ik het toch aan het goede eind maar het is allemaal ingewikkeld maar als je de tutorial bekijkt die ik hier eerder heb neergezet dan wordt het een stuk duidelijker met Assign. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=J1CiWu8J92I (http://www.youtube.com/watch?v=J1CiWu8J92I)
Als je in het midden van het filmpje kijkt dan zie je de + bij de materialen, dit is om een martiaal bij te maken
De - is verwijderen.
-
Het filmpje ga ik nu helemaal namaken. Van kasteel heb ik nu bijna alle structuren verwijderd. Maar er zijn toch ook weer dingen misgegaan. Hoe kan het ook anders
Nu ga ik het volgende doen.
1 Het filmpje bekijken en namaken.
2 In een nieuwe blender een blok zetten waar ik alle dingen mee ga doen die ik ook in het kasteel tegenkom,
3 Als ik die techniek onder de knie heb dan.
4 Begin ik opnieuw met het kasteel.
-
Zo is het Wimblen gewoon doorgaan en niet opgeven. ;)
-
Ben ik weer, heb het filmpje gemaakt. Daarna nieuwe blender.
Blok gevormd tot wat je ziet.
Eerst verschillende kleuren opgebracht.
Daarna een textuur aangebracht. Maar nu was alle kleur weg.
Kunnen kleuren en plaatjes niet samen. ?
(http://s22.postimg.org/cm8j47msx/000007.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s22.postimg.org/g3al76lv5/000008.jpg) (http://postimage.org/)
-
Hier kom ik weer met het filmpje waar je in kan zien hoe Matriaal/Assign werkt dus goed bekijken. :D ;)
http://www.youtube.com/watch?v=J1CiWu8J92I (http://www.youtube.com/watch?v=J1CiWu8J92I)
Als je in edit mode een gedeelte van je toren selecteert en je maakt hiervoor een nieuw materiaal door op de + te drukken bij materiaal.
Klik daarna op assign dan wordt dit het materiaal toegekend aan wat je hebt geselecteerd. ;)
Nu moet het lukken.
Nog even een tip sla de belangrijke tutorials op als favorieten in internet explorer met een toepasselijke naam dan kun je altijd even terug kijken. ;)
-
Nu lijkt het te lukken met dit testblok. Ik zeg lijkt, nu ga ik het dan op het kasteel toepassen.
(http://s23.postimg.org/rztjd59ej/000009.jpg) (http://postimage.org/)
-
In principe kunnen kleuren (materialen) gecombineerd worden. Heb je voor de image texture ook wel eerst een materiaal aangemaakt?
In het voorbeeld hieronder heb ik op het zijvlak een materiaal + texture en op het bovenvlak een image texture gebruikt.
(http://s13.postimg.org/8vcpbe9cn/Knipsel.jpg) (http://postimage.org/)
Haha, net te laat met mijn antwoord. Mooi dat het nu liukt.
-
#JLV Mijn vader zei het al, beter laat dan nooit. ;)
-
Mooi dat het weer lukt.
Maar onder tussen ben ik op internet nog een mooie kasteel tutorial tegen gekomen. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=eXYQKqmS4Q8 (http://www.youtube.com/watch?v=eXYQKqmS4Q8)
-
IJP helaas dat kasteel is niet zo mijn ding.
Hier is weer een poging van mijn kasteel. Dit keer uit 1 blok gevormd, behalve de leuning van het balkon.
Morgen er nog wat aan werken en dan eens zien wat ik van kan maken met de tekstuur.
Ben in ieder geval een stuk verder met blender door jullie hulp.
(http://s14.postimg.org/7xet8tg81/000010.jpg) (http://postimage.org/)
-
Linksom of rechtsom, dat kasteel komt er wel. ;)
-
Zo te zien moet dat helemaal goed komen. :shock:
-
Ach ik heb weer wat. Zie de plaatjes. Nadat ik de textuur had aangebracht, drukte ik op F12 om te zien hoe het er uit zag.
Wel niet dus. Het kleine beetje textuur dat te zien is is ook nog vervormd.
Aangezien ik nog al eens met de instellingen zit te klooien. Heb ik nieuwe blender geopend en er naast gezet.
Instellingen weer hetzelfde gezet in de hoop dat het nu wel goed zou zijn.
helaas.
(http://s13.postimg.org/r8ovj4u93/000012.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s13.postimg.org/6na3r8co7/000013.jpg) (http://postimage.org/)
-
Niets bijzonders aan de hand Wim. Dit is redelijk eenvoudig op te lossen.
Wat er aan de hand is is dat je tijdens het modelleren waarschijnlijk per ongeluk dubbele faces in je mesh hebt gemaakt zoals in onderstaand voorbeeld.
(http://s12.postimg.org/mymuakg3x/image.jpg) (http://postimage.org/)
Wat je moet doen is in Edit Mode de faceselectie aanzetten en de dubbele faces selecteren en verwijderen. Daarna is je probleem waarschijnlijk verholpen.
-
Volgens mij is dat niet het probleem.
Hier 2 plaatjes
1 face mode
2 edge mode
(http://s8.postimg.org/l5g17l1ud/000015.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s8.postimg.org/687k6kolx/000016.jpg) (http://postimage.org/)
-
Heb je al geprobeerd om de faces waar het misgaat met de textuur weg te gooien?
-
Morgen ga ik in een nieuwe blender overnieuw beginnen. Ik heb alweer een paar dingen gezien die ik anders wil hebben.
Maar ik maak nu niet het hele blok in de goede vorm maar steeds als ik een gedeelte gedaan heb bv een paar kolommen of een raam.
Dan zet ik daar gelijk de goede textuur op, op die manier weet ik dat het goed is of ik kan nakijken waar het fout is gegaan.
Het scheelt dat het kasteel niet aan het eind van de week klaar moet zijn.
-
Het is altijd een goed idee om je werk op te splitsen. Wat ik zelf doe (vooral met animaties) is dat ik nadat een belangrijk onderdeel is toegevoegd ik een backup bestand op sla zodat ik altijd iets heb om op terug te vallen als er iets mis gaat.
Succes!
-
Wat backup aangaat, begin ik elke nieuwe met een "save as" met een hoger versie nummer dus ik kan altijd terugvallen.
Maar dit is een leerproces. Wat ik wil is dat ik een project uit een blok kan trekken met textuur en dat het gewoon in een keer helemaal goed is. Dus ik moet meer tussendoor testen of het inderdaad allemaal nog klopt.
-
Wat backup aangaat, begin ik elke nieuwe met een "save as" met een hoger versie nummer dus ik kan altijd terugvallen.
Maar dit is een leerproces. Wat ik wil is dat ik een project uit een blok kan trekken met textuur en dat het gewoon in een keer helemaal goed is. Dus ik moet meer tussendoor testen of het inderdaad allemaal nog klopt.
Dit kan blender automatisch, zie viewtopic.php?p=1361#p1361 (http://www.dbc-3d.nl/viewtopic.php?p=1361#p1361)
-
#Jogai
Dat heb ik gelijk toegepast.
-
Heb je dit al geprobeerd, selecteer heel je opject in Edit mode met A en dan in het rechter menu
( De Tool Schelf het menu wat je minimaliseert en oproept met T )
Kies uit de Tool Shelf Remove Doubles.
Ik denk dat er dubbele vertex zitten?
-
ah Tutor.
Zal vanavond of morgen even kijken of het klopt wat jij zegt.