Dutch Blender Community
Hulp => Materialen en Texturing => Topic gestart door: Rezzy777 op 23 november 2018, 14:10:25 pm
-
Ik wil graag een linear gradient op een Plane plaatsen, en de positie van de gradient bepalen via de UV/Image Editor.
Hoe kan ik een Gradient-node zichtbaar krijgen in de UV/Image Editor?
Het voordeel van een interne gradient in Blender is namelijk dat de gradient gewoon editable blijft. Omdat ik dit niet werkend kreeg, heb ik uit erremoej (armoede in het Brabants) maar een gradient in Illustrator gemaakt en deze geïmporteerd als texture... :'(
-
Dat doe je door bake, Nu je een producual texture maakt gebruikt die wel de UV coordinaten maar heeft nog geen imagetexture. Een nieuwe image maken(volgens mij met 50% kleurwaarde grijs) naam geven en dezelfde naam openen in de image node en bakken.
Uit editmode bakken. en image opslaan was me gister nog overkomen met paint.:D
Met producual zal je de rotatie in de node setting moeten doen.
(https://i.postimg.cc/Ff1YcF3H/bak.png) (https://postimg.cc/Ff1YcF3H)
-
https://www.youtube.com/watch?v=ut-KYKbnj8A
-
Dat doe je door bake
Aha, maar er is dus geen parametric manier om dit te doen? Want dat was het hele punt ;) Dank voor je tip!
-
Vroeger had je textures nu producual voor wat jij wilt :P
Het nadeel in verhouding met een texture het moet meer calculeren tijdens het renderen, maar maak je gebruik van vaste patronen zoals een planeet of een vaste vorm bijv een muur is het beter om het om te zetten naar texture.Met producual kun je met keyframes werken. Met de texture zelf kun je ook nog het 1 en ander wel beperkter.
-
Okee, en hoe kan ik dan procedural werken met zo'n gradient en UV's? Daar ben ik wel benieuwd naar :)
-
Je werkt dan met materiaal.
-
Okee, maar hoe dan? Kun je eens een tutorial aanwijzen? :)
-
Je kan alles ook mixen, meerdere uv gebruiken zoveel mogelijkheden, maar verwar de uv niet met producual heb ik nooit gezegd dat je de uv kunt gebruiken.. of of en niet en en. Waar bij je met een mixshader of color mix dit kan mengen.
-
Zoals ik je bedoeling begrijp wil je een film in een image stoppen ,dat gaat niet :P
UV is het kader van je canvas waar je elk vlak een materiaal kan geven,een vast gegeven.
Met producual kun je een image genereren (en keyframen ) binnen een toegewezen vlak of je gebruikt in de texture coordinate node generate zonder UV toewijzing.
-
Maar wat wil je creëren?
-
O in dat geval ben ik blijkbaar onduidelijk geweest: het gaat me niet om een geanimeerde gradient.
Ik wil alleen simpelweg weten hoe ik een gradient (op procedurale wijze) kan mappen op een Plane. Als ik dit namelijk via de Node Editor wil doen, krijg ik het niet voor elkaar omdat er geen visuele aanwijzingen zijn. Ik zie wat grijze en witte vlakken op mijn object verschijnen als ik met de mapping-waardes speel, maar dat is geen doen zo.
In de UV/Image Editor zou ik de gradient echter wél kunnen zien, en zou ik de UV's er op de juiste manier op kunnen leggen. Maar hoe krijg ik een mijn gradient in de UV/Image Editor? :)
-
Misschien heb je hier wat aan.
https://blender.stackexchange.com/questions/47333/understanding-the-gradient-texture-node
-
Je moet in de material tab zijn om het te bekijken, en een colorramp er tussen en daar kun je het instellen ook meerdere kleuren kun je toevoegen op het plus teken drukken . Je werkt dus in het 3d vlak en niet in de UVmap omdat er geen image is.
(https://i.postimg.cc/n9cjcfS9/Capture.png) (https://postimg.cc/n9cjcfS9)
(https://i.postimg.cc/9Rt2g4py/Untitled2.png) (https://postimg.cc/9Rt2g4py)
(https://i.postimg.cc/9DpG21Qk/Untitled3.png) (https://postimg.cc/9DpG21Qk)
-
Helder, dank jullie wel!
Uiteindelijk is mijn idee dus niet mogelijk ;)
-
En ben je tevreden met wat je hebt gemaakt dan een bake :P
-
Ik heb hier inmiddels een mooie tutorial over gevonden (mocht iemand hier ooit nog naar op zoek zijn ;))
https://www.youtube.com/watch?v=RTiXRGWosKk
Vanaf 13:20 minuten...