Hulp > Animatie en Rigging

rotatie van bodys ccw en cw

<< < (2/3) > >>

erwinvs:
@koos, erzijn geen domme reacties.

Er wordt idd veel over die inverse kinematics gesproken, dat is allemaal nogal vaag, vooral als je maar net begint.

@ijp, bedankt voor de nederlandse versies, ik ga die morgen zeker eens bekijken.

Ik heb al enkele voorbeelden bekeken en geprobeerd, maar nog niet veel succes mee gehad. Doe waarschijnlijk nog wat fout...

koos2:
Als je niets van IK weet dan moet je je daar in verdiepen. Dat is de manier op een voet op zijn plaats te houden.

erwinvs:
Hey allen,

Ik heb verschillende tutorials bekeken en ben erin geslaagd om de Inverse kinematics op mijn figuurtje toe te passen. Ik vecht alleen nog heel erg hard met de instellingen ervan en het gebruik.

Telkens als ik een arm in een normale, menselijk houding wil plaatsen draait ergens mijn schouder of elleboog 10 graden rond of plooit mijn arm IN het lichaam. Ik heb al gespeeld met de pole hoek van -90 iover 0 naar 90 graden, maar kom nooit op een bruikbaar iets uit. Ofwel staat mijn bot dat de richting aanduidt ergzens geheel buiten beeld en wordt het niet meer bruibaar, ofwel omgekeerd doet het alles behalve wat ik wil.

Stel dat ik gewoon de hand op de heup wil laten leggen waarbij de elleboog normaal naar achteren plooit en de schouder normaal blijven staan, wat is dan een normale, bruikbare of juiste instelling voor de IK?? Ik geraak er niet aan uit.... Wordt dit dan ook anders voor de instellingen op de rechterarm of knie links /rechts.

IK weet dat het kan, het lijkt allemaal zo eenvoduig op de tutorials ... alleen... niet hier bij mij  :D :D :D

koos2:
De IK is het meest handig bij benen. Bij armen gebruik ik het zelden. Het is heel goed dat je zelf probeert een armature te maken. Maar misschien is het ook wel goed om een kant-en-klare armature te gebruiken. Blender beschikt over een goede. Het heet rigify en is een add-on. Op deze manier heb je dus een goede rig en kun je je concentreren op het animeren er van. Daar naast kun je dan weer kijken hoe je zelf een rig/armature moet maken.

Op internet staan heel veel tutorials over rigify.

erwinvs:
Hey Koos2,

het figuur dat ik gebruik is een bestaande figuur; gedownload van inet, rigged en alles er op en eraan.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie