Dutch Blender Community

Hulp => Modelleren => Topic gestart door: PKHG op 03 juli 2012, 17:09:25 pm

Titel: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 03 juli 2012, 17:09:25 pm
Hi,
Een methode om een model te maken gaat uit van een object waarvan men liefst meerdere plaatjes
heeft: van voren, van achteren, van boven, van een of beide zijden ...

Er is een wel iets verouderde tutorial die uitgaat van dit plaatje:

(http://cgtuts.s3.amazonaws.com/064_Blender_MangaCharacter/reference.jpg)

Die plaatjes laat men in de verschillende 'views'  verschijnen en dan beginnen maar:

(http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/MangaTutorial/naMirrorToevoeging.jpg)

Wat hier gedaan werd:
http://cg.tutsplus.com/tutorials/blender/model-uv-and-texture-a-complete-manga-character-in-blender-day-1/

Indien er animo is, kunnen 'wij' samen verder gaan, b.v. zou men van mij de bovenstaand *.blend kunnen dowloaden (nog heb ik het niet mogelijk gemaakt, komt als er minstens EEN iemand mee wil werken  :) )

Problemen zou men hier kunnen bespreken en hopelijk ook oplossen.
Titel: Re: modelleren met behulp van een figuur van voren en van de
Bericht door: IJp op 04 juli 2012, 00:23:23 am
Hallo Peter,
Je hebt er een te pakken hoor ik ga met jou en misschien nog vele andere deze tutorial maken.
Ik heb zo het idee dat ik er veel van kan leren.
Ben zelf nu bezig met een tutorial van David Ward waar ik ook veel van leer, (zie)
http://cgcookie.com/blender/2012/05/07/ ... 6-part-01/ (http://cgcookie.com/blender/2012/05/07/creating-an-island-environment-in-blender-2-6-part-01/)
Maar deze tutorial ga ik stop zetten om samen met jou en anderen een figuur te modelleren.
Zelf was ik nu bezig om een kasteel op een rots te maken maar daar ben ik nog lang niet klaar mee.
Zie voorbeeld.
(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Blender%203d/mist4.png)

Dus Peter kom maar op met die blend file dan kunnen we beginnen.
Groetjes Wil IJpelaar. 8-)
Titel: Re: modelleren met behulp van een figuur van voren en van de
Bericht door: PKHG op 04 juli 2012, 06:55:52 am
Leuk Wil, dt je het ook wilt proberen  
Doordat ik de laatste weken bijna alleen voor Blender heb geprogrammeerd, is de vaardigheid hoe men wat doet ietsie bietsie lager geworden, maar doordat ik weet wat zou moeten kunnen ... gaat het straks weer als gesmeerd, denk ik zo.

Ja David Ward maakt er prachtige tutorial... krijg van hem bericht, als hij iets nieuws heeft geplaatst  ;)

Je (men kan) kunt het bestand ophalen bij mij http://www.petergragert.info/pmwiki/pmwiki.php/MangaTutorial/MangaTutorial
Maar bij het testen, bleek dat het plaatje niet in het bestand is opgeslagen  :roll:
Weet iemand of dat kan en zo ja hoe men dat voor elkaar krijgt?

De volgende acties: in edit-mode het been maken ... (door de mirror slechts alles EEN keer)
Titel: Re: modelleren met behulp van een figuur van voren en van de
Bericht door: Mark aka Dark op 04 juli 2012, 08:51:10 am
Hoi Peter,

Leuk initiatief! Als de tutorial leuk is en het resultaat ook, is het dan misschien een idee om deze tut om te zetten naar het nederlands? dan kan elke nederlander er mee uit de voeten.

wat betreft je vraag: via het file menu kun je een blend file inpakken of uitpakken (zoiets heet het, heb het nu niet paraat) het staat in iig beschreven in hoofdstuk 1 van van het blender basics lesboek onder de handleidingen op dit forum.

Succes :!:
MAD
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 04 juli 2012, 13:08:09 pm
Hallo Peter,
Ik heb al eerder een problemen gehad met mijn aarde tekening, ik had wat bumpfiles en aarde tekeningen gebruikt maar tussen door heb ik mijn computer wat opgeruimt en heb de map met de bumpfiles en aarde tekeningen verplaatst.
Daarna ben ik weer met Blender aan mijn aarde tekening gaan werken maar tot mijn verbazing had ik alleen nog maar een witte aarde, Blender kon de tekeningen natuurlijk niet meer vinden.
Dit is de oplossing om de files in de blend file te plaatsen.

(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/ImageFile.jpg)

Groetjes Wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 04 juli 2012, 18:01:39 pm
Hallo Peter,

Ik heb de tutorials en de manga tekening al gedownload.
Ik ben wel de manga tekening aan het aanpassen zodat het een volwassen manga dame wordt.
Ik denk dat ik haar vanavond klaar heb en dan zal ik de tekening hier op zetten.
Ik dacht maar zo die kleine meid hebben ze al zoveel keer gemaakt die kennen ze nu wel dus maken wij haar oudere zus, als je dat goed vindt.   :oops:

Groetjes Wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 04 juli 2012, 22:25:09 pm
Hallo Peter,
Hier de manga dame.
Ik hoor het nog wel wat je er van vindt. ;)
(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Blender%203d/Mangadame-1.jpg)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 05 juli 2012, 07:55:12 am
Wat leuk!
Ik zal de grote ZUS gaan modelleren ;-)

Gisteren heb ik mijn 'vroegere' 'resultaat' ontdekt ... (en zelfs een klein aantal tussenstappen) plaatje
van mijn pogingen van toen komt uiterlijk morgen (moet nu opa zijn  :D )
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 05 juli 2012, 09:45:50 am
Opa dat ben ik ook al dat is het mooiste wat er is.
Veel plezier met de klein kinderen.  :D

Ik heb de eerste tutorial bekenen maar die is gemaakt met een oudere versie van blender maar ik denk wel dat het gaat lukken met blender 2.63.
Vandaag ga ik er aan beginnen.

Groetjes Wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 06 juli 2012, 09:31:19 am
In juni 2011 heb ik het al eens geprobeerd met dit als bijna klaar resultaat:

(http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/MangaTutorial/manga_bijna_klaar_060611.jpg)


Ik heb zelfs nog de blend-bestanden ... en de tutorials ...
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 06 juli 2012, 12:34:33 pm
Hallo Peter,
Ik zou haar iets slanker maken ;)

Zelf ben ik nu begonnen met de laarzen maar in het voorbeeld zie ik dat haar schoenen en haar lijf een Mesh is , dit vindt ik zelf niet zo mooi.
Misschien ben ik wel een beetje eigenwijs maar ik ga toch proberen om van de laarzen een losse Mesh te maken net als haar kleding.

Groetjes wil.

Ps.
Als je iets niet begrijpt van de tutorial omdat hij in het engels is dan help ik graag.
Ik ben geen held in engels maar ik kan het redelijk lezen en verstaan.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 06 juli 2012, 16:55:55 pm
Hallo Wil,
juist, schoenen los vind ik eigenlijk ook beter ... maar ja... het gaat er in de tut. eigenlijk om de werkwijze te laten zien hoe men die twee plaatjes kan gebruiken ..
B.v. is er aandacht nodig, hoe er  op eens de benen aan elkaar worden gelast   enz. ..  ;) .

Dus tot nu toe deze werkwijzen:
het 'origin' op de goede plaats zetten en de cilinder in edit-mode verschuiven,
gebruik maken van de mirror-modifier,
het been met zijn spiegelbeel aan elkaar 'lassen'.

Extruden enz. is toch gauw standaard werkwijze, of niet (voor een echte beginner moet men wel
het een of ander nog toevoegen, b.v. het schakelvlak: 'Limit selection to visible' uitschakelen ...)?
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 06 juli 2012, 20:36:31 pm
Hallo Peter,
Ik heb de laarzen al bijna klaar maar die save ik gewoon weg als een paar laarzen dan kan ik ze later nog wel eens gebruiken.
Bij het maken van de laarzen zat ik er al over in hoe ik die laarzen aan het lijf kon maken, voeten er in of aan de benen koppelen??
Ik begin gewoon opnieuw volgens de tutorial alleen maak ik ook de zus. ;)

Limit selection to visible heb ik inderdaad al veel gebruikt om de vertex, edge en face te selecteren die je niet kunt zien omdat ze aan de achterzijde van je opject zitten.

(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/Limitselectiontovisible.jpg)

Groetjes Wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 07 juli 2012, 07:02:05 am
Hi Wil,
Leuk die laarzen ...
vandaag is het 'feestjes' vieren, dus slechts enkele minuutjes PC ...

EDIT:
nu pas het pijltje naar HET schakelvlak gezien, ... de vraag is, of je moeite wel voor iemand is ... wij zijn denk ik toch wel 'oude hazen' die alleen moeilijkere dingen nog niet gedaan hebben.
Heb je al de 'ocean-modifier' voor een bewegende zee rond je burcht  geprobeert?
Ik heb het in het 'begin' ervan de patch ervoor in de source geplakt, gecompileerd en EEN keer
uitgeprobeerd. (http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/Animation/oceanSimulation1.gif)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 07 juli 2012, 14:14:59 pm
Hi Peter,

Ik heb al bij het item Dansende Dame gereageerd op de animatie en daar ga ik nog niet aan beginnen lijk me te moeilijk.
Ik ben wel een oude rot maar niet in het werken met 3D ik ben pas een paar maanden bezig met blender en 20 jaar geleden heb ik eens wat met TreuSpace geworteld op een Amiga 1200 ik heb toen een simpel Spaceship gemaakt en heb daar de camera wat laten bewegen.
Ook heb ik nog wat simpele kleine animaties gemaakt 2D in Deluxe Paint verder geen nog geen 3D werk gemaakt tot ik vorig jaar in november Blender op internet tegen ben gekomen.
Dus ik kijk nu veel tutorials en ik schrijf alles op, ook heb ik het boek Blender for Dummies op de Blender website besteld. (Het boek is in het Engels en dat vindt ik vreemd omdat het Programma in Nederland wordt gemaakt).
Dus Peter ik heb nog heel veel te leren als het over 3D gaat en van programeren heb ik helemaal geen verstand van.
Ik hou me nu maar bezig met de manga dame ik heb al een paar schoon benen met een aardige kont gemodeleerd. :oops:

Groetjes Wil.

http://members.home.nl/w.ijpelaar/web/ (http://members.home.nl/w.ijpelaar/web/)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: Jogai op 07 juli 2012, 15:46:37 pm
Citaat
omdat het Programma in Nederland wordt gemaakt
De engelstalige markt is nu eenmaal wat groter. De meeste programmeurs werken ook vaak liever in het engels, zeker bij open source projecten want dat helpt wel met het aantrekken van meer vrijwilligers.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 08 juli 2012, 09:45:42 am
Veel oefening is weer weg  :x

Stap 3 is dit geworden:
(http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/MangaTutorial/manga_step3.gif)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 08 juli 2012, 12:56:48 pm
Ik ben ook al goed bezig, ben nu met de armen bezig maar in de tutorial wordt Fil gebruikt om de armen aan het lijf te bevestige maar dat kan nu handiger met Bridge.
Bridge verbind twee edge loops aan elkaar heel handig.

Groetjes Wil.

(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/Lijf.jpg)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 08 juli 2012, 16:20:40 pm
Moet maar kijken naar ge gespiegelde deel,   AHHH, als ik maar een aantal keer op de zichtbaar knoppen klik van de 'modifier' dan worden de egeges netjes getoond, is misschien een mini foutje ...

Compileer net nieuw, even zien wat dan gebeurt ... BAH, stort self af, maar ik heb een iets oudere
werkende backup

Wil, jouw manga-dame graat al flink groeien  :) leuk ...  (en bridge is inderdaad een goed hulpmiddel)
Ja heb de arm ook vastgeknoopt (met W en dan bridge ...  :D ), 't was wel nog een beetje draaien nodig.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 08 juli 2012, 19:19:36 pm
Het is inderdaad wat draaien en knutselen maar ik heb het voor elkaar ik heb volgens mij de handen en het lijf af misschien hier en daar de rondingen bijwerken en dan begin ik aan het hoofd.  :P
En inderdaad is Bridge handig maar bij modeleren is vindt ik Proportional editing mode ook heel handig om mooi rondingen te maken.
Voor wie het niet weet Proportional editing mode zit:
(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/Proportionaleditingmode.jpg)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 08 juli 2012, 21:36:24 pm
Ik ben bezig met de tutorial 2 het hoofd, deze begint met een Cube  2x subdivide en in editmode moet je dan Shift  S  drukken om er een sphere van te maken.
Nou dit werkt niet het is bij Blender 2.36  hier is het  Alt Shift  S

Groetjes Wil. :roll:
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: Jogai op 09 juli 2012, 14:56:28 pm
Waarom zou je met een cube beginnen als je ook direct een sphere kan invoegen?
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 09 juli 2012, 17:48:58 pm
Leuk gevonden Wil, wist ik (niet meer) ..

Jogai: de truc is dat er via en cubus een andere indeling van vertices en vlakken ontstaat, de de auteur dus 'liever' gebruikte ... keurig alle maal 'quads'  :)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 09 juli 2012, 21:38:20 pm
Ja zo heeft iedereen wel iets anders, zo heb ik in een tutorial gezien dat er van een Plane een Sphere werd gemaakt.
Dit blijkt slimmer te zijn omdat als je de plane in de UV editing unwarp en dan je image er op plakt maak je daarna van de plane een Sphere, dan zit de image beter om de Sphere geprojecteerd ? :o

Ps:
Heb het hooftd ook al klaar

(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/Hoofd.jpg)

Groetjes Wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: Mark aka Dark op 09 juli 2012, 22:24:04 pm
Dat ziet er vet uit jongens! Leuk, ben benieuwd naar het eind resultaat.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 10 juli 2012, 18:27:58 pm
Wil, je schiet op ;-) maar ik ben een beetje lui (d.w.z meer met opengl bezig)

Juni vorig jaar leverde dit

(http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/MangaTutorial/manga_old.gif)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 10 juli 2012, 22:59:20 pm
Peter je moet doen waar je het meest plezier aan beleeft en dat is volgens mij opengl.
Het voorbeeld van vorig jaar ziet er goed uit alleen zou ik ze nog wat slanker modeleren. ;)
Peter als je klaar bent met opengl dan zie ik de zus vanzelf verschijnen. :shock:
Ik ben nu met de kleding bezig, dus binnenkort weer een voorbeeld.

Groetjes,
Wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 11 juli 2012, 20:43:01 pm
Hi Peter,

Ze kan nu gezien worden ze heeft nu wat kleding aan. :shock:


(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/Kleding.jpg)
Groetjes Wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 12 juli 2012, 07:16:25 am
Wil,
als je wilt kan ik you *.blend in mijn wiki plaatsen ... of heb jij zelf de mogelijkheid?
Het zou leuk zijn om vanuit de verschillende standen, die je b.v. hebt laten zien, verder te werken .
Waarom niet die van mij? Die van jouw zien er stukken beter uit  :)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 12 juli 2012, 12:23:31 pm
Peter,

Wat is jou Wiki ??
En van mij mag je de .blend hebben hoor maar dan moet ik wel een email adres hebben om het te versturen.

Groetjes Wil. 8-)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 15 juli 2012, 17:48:02 pm
Citaat van: "ijp"
Peter,

Wat is jou Wiki ??
En van mij mag je de .blend hebben hoor maar dan moet ik wel een email adres hebben om het te versturen.

Groetjes Wil. 8-)

Hi Wil,
Omdat een .blend vrij dik zal zijn zou je me die via de PM toegestuurde email proberen te sturen ??
dan zet ik het met een link hier om van anderen te kunnen worden gebruikt  :)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 15 juli 2012, 19:21:58 pm
Hi Peter,

Ik aan het zoeken waar je PM zit maar ik heb het gevonden hoor dat kleine icoon aan de linkerzijde van het bericht.
Maar peter ik weet nog niet wat jou wiki is en wat nu de bedoeling is met de .blend file.
graag wat meer info.
Dan stuur ik je de blend file door hij is maar 656 kb.

De haren zijn ook zover ik heb hierbij wel de modifier Solidifiy gebruikt om volume te krijgen.
(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/Haar.jpg)

Groetjes Wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 16 juli 2012, 08:17:02 am
Hallo Wil
De bedoeling is, dat men JOUW .blend via een link kan ophalen. Daarvoor moet de .blend ergens worden opgeslagen en of openbaar zijn of via een wachtwoord beveiligde pagina (en dat kan ik op mijn wiki zo maken) ...
En dat was ik van plan, wachtwoord zou men dan bij mij (en of ook bij jouw) via een PM (persoonlijke message) kunnen aanvragen ...
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is?

Groeten
         Peter
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 16 juli 2012, 10:29:30 am
Hallo Peter,

Nee nu is het duidelijk, ze mogen van mij de blend file gebruiken, als wij maar in hun project vermeld worden.
Ik zal de .blend file nu proberen naar je toe sturen maar ik moet even een foutje wegwerken. :roll:
Met het haar staartjes maken heeft ze ineens een gat in haar schouder, ik dus nu de kant zien zonder gat. :cry:  

(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/MangaZus7.png)

Ik mail Zus zo snel mogelijk naar door.

Peter ik heb Zus al doorgestuurd naar je gmail.

Groetjes Wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 16 juli 2012, 12:02:52 pm
Aaangekomen  :D
en maar een vreemd 'skin' gegeven: (http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/MangaTutorial/manga_sus.jpg)

Is de grote zus niet een schatje   :) , goed gedaan Wil!

Wil, en moet de .blend achter een wachtwoord of niet?
(of had je al gezegd ... vermelden waar vandaan?, vergeten)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 16 juli 2012, 13:53:02 pm
Hi peter,
Nu nog de juiste huids kleur
Van mij mogen ze de blend file gebruiken, als wij maar in hun project vermeld worden.
En een wachtwoord geen idee dat laat ik maar aan jou over.

Maak er maar iets moois van. ;)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 16 juli 2012, 18:16:15 pm
Citaat van: "ijp"
Hi peter,
Nu nog de juiste huids kleur
Van mij mogen ze de blend file gebruiken, als wij maar in hun project vermeld worden.
En een wachtwoord geen idee dat laat ik maar aan jou over.

Maak er maar iets moois van. ;)

Komt er zo aan (hier) ... nog een ogenblik geduld  ...

Hier is zij dan (http://www.petergragert.info/BlenderFiles/MangaZusGekleedt.png)
en indien je het .blend wilt proberen, vervang .png in de link van het plaatje door .blend
en bij gebruik vermelden dat het van Wil gemodelleerd is!
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 16 juli 2012, 20:15:07 pm
Ik ben ook aan het kleuren geweest met een matriaal maar ik ga ook nog proberen om het in de uv editor te doen. :o
(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/Mangazuskleur.png)

Groetjes Wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 17 juli 2012, 16:05:12 pm
Wil: blouse samen knopen?
Heb ik zo gedaan:
1) blouse activeren en naar edit-mode alles niet kiezen
2) Alt-R op de rand (die je wilt samen knopen)
3) Ctrl I  de anderen vertices activeren
4) H  verbergen  maar
5) nu is het makkelijk de 'split-vertices' te activeren
6) met of zonder 'extruden' maar naar de goede kant schuiven
7) Alt H
klaar ...
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 17 juli 2012, 19:00:33 pm
Hi Peter,

De blouse moet nog even open blijven ik wil op haar boezem nog tepels maken en daarna de blouse dicht maken met een kruislings koort dat ziet er wat heftiger uit.  :shock:  
en ik ben er nog niet over uit of ik laarzen of schoenen maak? ik denk het meest aan schoenen dan zie je meer van haar mooie benen. :oops:
Ps.
De mail was duidelijk ik heb de blend file binnen gehaald, werkt perfect. ;) bedankt voor het plaatsen.
Ik heb de Zus image ook geplaatst op het forum van 3dhype.com ik heb daar ook leuke reacties gekregen.

Groetjes wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 18 juli 2012, 08:28:59 am
Hi Wil,

Twee dingen:

Zou je de link naar 3dhype.com, waar je gepost hebt, nauwkeuriger kunnen maken?
Zullen we maar proberen de Manga-Zus te animeren? (ik ga maar een poging  wagen  ;)  )

 :D zij leeft, kijken jullie maar  ;)

(http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/MangaTutorial/manga_zus_1.gif)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 18 juli 2012, 20:31:03 pm
Peter,

Bij 3dhype.com ga je naar Forum en als je daar wat naar beneden scrollt zie het Blender forum.
Kijk dan bij  Na uren knutselen een mooie meid geworden
Op Manga zus wordt goed gereageerd en veel tips gegeven dus ook interessant om daar ook eens wat rond te snuffelen.

Ik ga Manga zus nog niet laten bewegen maar ik probeer ze nog mooier te maken met al de info die ik bij 3dhype heb opgedaan.
Ik ben ook al met de Cube bezig geweest dus de eerste animatie is uitgevoerd.
Maar peter laat zus maar eens lekker dansen ;)

Groetjes wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: Jogai op 19 juli 2012, 07:24:55 am
Hier dus: http://3dhype.com/index/onderwerp/4184

De tutorial waarnaar ze verwijzen is idd misschien meer geschikt om een volwassen dame te maken. Alleen jammer dat niemand hem nog overgezet heeft voor blender. Blendernation schreef er ook ooit over: http://www.blendernation.com/2006/04/24/tutorial-joan-of-arc/

Veel blenderheads zijn je al voorgegaan, zie bijvoorbeeld BA: Following Joan of Arc Tutorial (http://blenderartists.org/forum/showthread.php?74215-Following-Joan-of-Arc-Tutorial-(Blend-Available))
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 19 juli 2012, 16:42:09 pm
Hi Jogai,
Ik ga ook hier alles weer bekijken alle info is welkom. :)

Groetjes Wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 20 juli 2012, 11:27:49 am
Hi, de link van Jogai (thanks) naar Joan is ook zeer interessant.
Dat nadoen is vermoedelijk ook zeer leerzaam ... ik probeer me ...  :)

Slechts met een cubus begonnen en t/m het knie  ... dan voor het plaatje van hier
rond-subdivide   ;)
(http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/MangaTutorial/totscheenbeen.png)

De commentaren bij ... zijn leuk en gedeeltelijk NIET leuk, ze 'zeuren' over anatomische gegevens en dat
is alleen interessant voor echte modellen die ook nog moeten kunnen 'spreken' b.v. om de spieren rond
de mond anatomisch correct te hebben. En ze hebben niet gelezen dat het jouw EERSTE poging was en
die was toch hartstikke goed  ;)
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 20 juli 2012, 15:45:17 pm
Ik ben het gelijk gaan uitproberen en zo te zien werkt dit goed begonnen met een Cube.
Handig om extrude, scale en rotate te gebruiken, dit is nog niets bijzonders maar ooit komt dat nog wel. :D
(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/TestModifier.jpg)

En als je de sudivision surface /apply dan heb je een perfecte Wire met alleen Quad's  
(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/TestModifier2.jpg)

Dit blijkt een goede methode te zijn omdat het is opgebouwd met Quad's.
Maar hierove nog wel even een vraag, Blender kan nu ook met N-Gon's overweg maar moet je deze nu nog steeds vermeiden. :?:

Gr. Wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 20 juli 2012, 17:49:22 pm
Geen flauw idee of men Ngons moet  vermijden ... voor ons beginnelingen zeker niet en bovendien kan
men achteraf de ngons in quads (of tris?!)  omtoveren .

Groetjes ...

EDIT:
en weet je dit weetje?
Probeermaar: F2 en + van het keypad ==> automatische nummering ophogen

tst1.blend wordt met F2 +  tst2.blend  (en dan maar saven) ... is gewoon leuk als men
verschillende stadia wil opbergen ... en voor de zekerheid ook goed.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 21 juli 2012, 11:30:31 am
F2 weet ik.
Maar als je een image renderd en daarna op F3 drukt dan krijg je hetzelfde scherm, alleen dan met Save as image.
Ik gebruik niet de + toets maar de + schuin onder Save as image omdat je daar toch op moet klikken met de muis.

Ik save mijn project veel weg ik heb binnen in korte tijd zo 60 .blend files en als dan de laatste 5 files goed zijn dan verwijder ik de rest, daarna hernoem de blend files .blend1 t/m .blend5 en ga gewoon weer verder.
Dit doe ik omdat blender bij sommige bewerkingen vastloopt en dan heb ik altijd een backup. :D
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 31 juli 2012, 23:22:36 pm
Zo nu ben ik er klaar mee ik kan geen vertex, edge of Face meer zien   ;)
Omdat we begonnen zijn met een Low-Poly character heb ik het mezelf behoorlijk moeilijk gemaakt.
Hierdoor heb veel extra werk gehad om alles mooi rond te krijgen.
En voor de eerste keer een character gemodeleerd vindt ik het mooi genoeg.

 (http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/MangaZuskleur11.png)

Klaar!!!! :P
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: PKHG op 01 augustus 2012, 07:38:52 am
Wil, prachtige Manga-zus! Gefeliciteerd!
Zo mooi is het mij nog nooit gelukt ...
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 01 augustus 2012, 10:46:54 am
Peter bedankt,

Door het starten van de Manga Tutorial heb ik weer veel nieuwe dingen geleerd, het is voor mij zeer leerzaam geweest.
Ik vond het nu wel genoeg maar als ik ooit nog aan animeren begin dan wordt Manga zus mijn eerste animatie.  ;)

Groetjes Wil.
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: Mark aka Dark op 01 augustus 2012, 12:41:53 pm
Petje af, Wil. Echt heel mooi geworden. Heeft volgens mij best wat tijd gekost?
Het resultaat mag er zijn.

Vind het wel het posten in het eindresultaten forum waard, toch?

MAD
Titel: Re: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten
Bericht door: IJp op 01 augustus 2012, 14:05:56 pm
Citaat van: "Mark aka Dark"
Petje af, Wil. Echt heel mooi geworden. Heeft volgens mij best wat tijd gekost?
Het resultaat mag er zijn.

Vind het wel het posten in het eindresultaten forum waard, toch?

MAD

Ja veel tijd en pijn in mijn schouder van klikken en inspannend zitten.
Ben nu links handig bezig. :cry: Ik heb in mijn eerdere baan het aanpassen van Autocat tekeningen last gehad van RSI en ben toen rechts handig gaan werken, dus gelukkig kan ik met links er rechts werken.

En volgens mij kan het wel naar het forum eindresultaten. :)

Mark ik ben ook geïnteresseerd in het maken van interieurs dus de kerk die je maak vindt ik ook heel interessant
ben benieuwd of je de platte grond ook op schaal kan tekenen in blender net als in AutoCat.

Groetjes Wil.