Dutch Blender Community
Algemeen => Over Blender => Topic gestart door: amurre op 02 februari 2016, 13:57:48 pm
-
Beste Forumvrienden,
Naar aanleiding van mijn beperkte kennis van blender en het dringende tijdsbestek.
Wil ik vragen of iemand mij kan helpen het volgende project met mij te willen afronden.
Op de markt bestaan 2 verschillende luidsprekers, directe en indirecte luidsprekers.
Het verschil van deze 2 luidspreker systemen wil ik duidelijk maken in een animatie. De geluidsgolven worden op een andere manier verspreid.
Maar helaas krijg ik het maar niet voor elkaar om te realiseren wat ik wil realiseren. (door mijn beperkte kennis over blender)
Ik wil de manier van de verspreiding van de geluidsgolven laten zien, van zowel de directe als de indirecte manier.
De luidsprekers, zowel direct als indirect, heb ik netjes getekend.
Daarnaast heb ik een kamer getekend, met daarin een bank en een luisteraar. In deze kamer moet de animatie gemaakt worden.
Helaas gaat het animeren mij niet goed af, hoogst waarschijnlijk is dit met de nodige kennis van blender binnen enkele minuten geregeld.
Aan de hand van het filmpje wat ik heb gedownload, laat ik zien wat ik nodig heb. Dit filmpje is van een ander en zitten copyrights op. Dit filmpje is nagenoeg perfect alleen kan ik dit niet gebruiken.
Dit is de reden waarom ik mijn eigen animatie-filmpje wil maken.
Ik heb een website gemaakt over wat ik zou willen, willen jullie kijken en mij eventueel helpen?
http://blender-ani.weebly.com (http://blender-ani.weebly.com)
Wachtwoord voor de website is: Blender
Alvast heel erg bedankt voor het kijken!
-
Ik ben niet zo van de animatie maar ik denk niet dat dit in blender of een ander 3d programma binnen enkele minuten geregeld is.
Maar succes ik hoop dat iemand je hierbij kan helpen.
-
Ik zal het eens downloaden en ernaar kijken , mooie plaatjes maar wil je alleen die banen in de kamer geanimeerd hebben ?
Groetjes Bram
-
Ik hoop ook dat iemand me kan helpen :)
Ik heb er te weinig verstand van om de tijd hiervan in te schatten.
Als iemand dit lukt hoeft hij dit niet voor niks te doen.
Ik weet alleen niet of dit zo gezegd mag worden of het forum.
Alleen de banen inderdaad, En dan het liefst ook zo in die kleuren.
De banen zijn de directe geluidsgolven en de reflecties vanaf te wanden.
-
Ik ben vannacht al begonnen , word best mooi :) Ik zal vandaag vast een plaatje plaatsen. Die schijven met die waves heb ik al....
::)
(http://s23.postimg.org/4v29q32gn/Luisprekers.jpg) (http://postimg.org/image/4v29q32gn/)
Wel nog ff die schaduw weghalen , dat past niet bij een grafische voorstelling van geluid... :) En die ringen moeten eigenlijk tot in het centrum van de luidspreker... Komt goed ! Nu nog animeren...
-
Is het geen idee om een displacement map te gebruiken voor de golven? Dat je de cirkel steeds groter laat worden en de golven door die map worden gerealiseerd?
Voor de top-view van de kamer zou je particles willen gebruiken die terugstuiteren van de muren, alleen is het denk ik niet makkelijk om te zorgen dat ze verticaal in (ongeveer) hetzelfde gebied blijven.
Wat de schaduw betreft - object-tab, en dan onderin bij 'Cycles settings' de optie 'Shadows' uitvinken.
-
Ik ben er even uit geweest dus ik ben heel benieuwt hoe deze golven worden geanimeerd.
-
Dat laatste stuk lijkt me erg moeilijk. Die cirkel met allerlei kleurtjes die tegen de wand botst en dan vervormd maar toch een cirkel blijft. Ik ben erg benieuwd hoe julliie daar uitkomen.
-
Hier frame 50 van een Circle, beetje ge-extrude om faces te krijgen, met 2x subsurf en 10.000 particles die in 1 frame uitgekakt worden en terugstuiteren van een kubus met Collision aan. Spelen met Emitter speed > Normal en Emitter speed > Random om de dichtheid te regelen, en een leuker object maken voor de particles dan deze rode Icospheres.
(http://s2.postimg.org/h1cqwjs2t/soundbounce.jpg) (http://postimg.org/image/h1cqwjs2t/)
-
Wauw, komt al heel dicht in de buurt.
-
Klopt , de wave-schijven animeer ik inderdaad via de displacement map , het is gewoon een "wood" texture met sinus ringen , is dus niet echt te animeren , maar ik vind vast wel een manier , tenslotte kan ik die ietsjes schalen , dan krijg je al bewegende golven...
In ieder geval mooier dan zomaar een gradient met alpha erover heen halen , want dan begen de golfjes niet echt.... :)
Update ... al gevonden , het kan wel met de "wave" modifier.... :)
-
Zet hem op Bram. Laat het golven die handel. Ben erg benieuwd naar het eind resultaat.
-
Golft al. Ik laat het zien morgen. Leuk om te doen trouwens :)
-
Ik ben heel benieuwd. Ondanks de voorstellen van aanpak zie ik nog aardig wat apen en beren op de weg die het eindresultaat bedreigen. Dus ik hoop dat het op de hier voorgestelde manier ook daadwerkelijk lukt. Ik vrees dat de particles al gauw een chaotischer beeld op gaan leveren, maar misschien vergis ik mij daarin, of begrijp ik het plan niet voldoende.
-
Nee , Koos2 , dat komt goed.
Kijk geanimeerde golfjes heb ik al. Het is voor een ander dus ik ga niet alles plaatsen, maar ook dat met die particles komt gegarandeert goed.
Ik heb dat al eens eerder gedaan , particles met physics i.p.v. force fields.... :)
-
Zaph liet het trouwens hierboven zien.
Kijk
https://www.youtube.com/watch?v=NBB9OZ7UM_E&feature=youtu.be
-
Ziet er goed uit. Alleen om het effect beter tot zijn recht te laten komen zou ik de camera hoger hebben gezet.
Ga je ook nog verder, dus het moment dat de golven de muur raken? Dat terugbotsen dat lijkt mij heel erg moeilijk.
-
Kijk dat is al heel wat, zelf heb ook een testje geprobeerd maar ik kreeg het niet voor elkaar.
Ben heel benieuwt wat het geheel gaat worden.
-
is hier nog hulp aan nodig? Ik heb wel een idee hoe ik hieraan zou kunnen beginnen. Maar enkel als het nuttig is en niet iemand anders er al praktisch klaar mee is.
-
Het is al bijna klaar sorry ;)
-
Aha , de schijven moeten dus ook nog wat groeien....
Daar is natuurlijk een oplossing voor. Als je scaled krijg je helaas ook grotere golfjes , vind ik dus een onbeholpen noodoplossing.
Ik gebruik inderdaad de Wave-modifier. Ik zal een spherical UV-map gradient laten groeien van binnenuit. Als ik de overgangen wat strakker of harder maak , moet het lukken ... :)
-
Ik heb wat zitten experimenteren in de node editor, en dit is het resultaat:
(http://i.imgur.com/HPBrW2j.gif)
- Edit: net een veel betere methode ontdekt, zie screenshots:
(https://snapr.pw/i/317d0d160a.png)
(https://snapr.pw/i/238c5f252e.png)
(klik voor vergroting)
- Edit 2: met behulp van die nodes heb ik dit gemaakt:
(http://i.imgur.com/9egCqyX.gif)
- Edit 3: ik denk dat dit het resultaat is dat de TS wil.
(http://i.imgur.com/rexU21X.gif)
De .blend file is hier te downloaden en moet voldoende zijn voor de TS om te maken wat hij wil:
http://www.mediafire.com/download/5gnwpakl3s53lyf/soundwave.blend
Het leuke aan deze methode is dat zelfs de interferentie zichtbaar wordt.
-
Leerzaam. De interferentie viel mij direct aangenaam op. Knap stukkie werk!
Je zou kunnen overwegen om het nog een beetje transparant te maken.
-
Bijna klaar. Ik zal mijn Cones die uit de drie weg luidsprekers komen posten.
Zij hebben slechts een heel lichte "Bands" texture , maar groeien echt door een gradient.
De simulaties moeten geschikt zijn voor een schematische weergave. Dus de weerkaatsingen van het geluid zijn gewoon particles die zich circulair verspreiden ,
iets anders word al snel te rommelig.
Desondanks vind ik sommige node-systems hierboven zeer interessant , zij het voor andere toepassingen.
Ik zal mijn proefrendertjes weer posten. Nog één klein dingetje dan kan ik alle filmpjes Full HD renderen.....
https://www.youtube.com/watch?v=CuOH9HY1Yvg
Wel even de hoek van de Camera aanpassen , zodat de weerkaatsingen duidelijker te zien worden. De waves zitten natuiurlijk wat hoger bij een Rondstraler...:)
Is ook maar een proefrendertje.
-
Ziet er goed uit. Inderdaad die camera moet onder een hoek t.o.v. de golven komen te staan, anders zien we de golven niet.
-
Ziet er inderdaad goed uit.
Ik ben zelf ook even aan het proberen geweest maar mij lukte het niet dus dit is al een top prestatie.
-
Probeer a.u.b. wel even ervoor te zorgen dat de vrouw op de juiste diepte wordt geplaatst wanneer je twee renderlagen combineert. Anders is het echt verwarrend voor iemand met 3D inzicht. De golf moet door de vrouw gaan, maar de vrouw blijft steeds voor de golf staan?
-
Nick heeft gelijk , ik ben soms een beetje slordig , maar dit zijn ook maar proefrenders. Op een kwart resolutie rendert ook wel zo snel....
Dat heeft te maken dat ik het particle systeem uit een andere scene had genomen , daar stonden de layers per ongeluk anders ingesteld....
Hoewel ik de Wave disks inmiddels mooi afgewerkt heb , bied het Node-system van Ezra mogelijkheden voor een nieuw filmpje waar ik aan werk.
Daar verspreiden golven die moeten weerkaatsen zoals in Ezra's filmpje zich met een bepaalde snelheid door de ruimte.
Helaas bieden Partikels ernstige nadelen. Ik ga proberen Ezra's oplossing op een plane alpha te krijgen , die kan ik dan met de snelheid die ik wil vanaf de box verplaatsen en er zoveel gebruiken als ik wil , aangezien een aplha animatie niet zwaar is om te renderen.....
Even jou node - system stelen Ezra... :-[ Nou ja , de andere filmpjes zijn inmiddels mooi gelukt , worden wat langer gemaakt en afgerendert.
Leuke opdracht.
grts !
-
Ach , Thx , ik kon hem gewoon downloaden , zoals beven vermeld :)
Ik krijg dat vast zo aangepast dat het voor het nieuwe filmpje geschikt is ,
Ik render nu eerst alle andere filmpjes naar Full HD. Ik zal nog wat test rendertjes van vanavond plaatsen.
-
https://www.youtube.com/watch?v=9gPv3oBLx4Q
Tsja ff tempo corrigeren , testrender die snachts is gerendert. Ik kreeg slaap ???
De gradient ff in hetzelfde tempo zetten als de golfjes. Was al zo maar dan wil je het tempo van de golfjes weer sneller...
etc...
Maar het ziet er leuk uit toch ? Wat minder fel misschien. Iets subtieler die Emitters , want het is volumetrics.
-
Ik vindt dit al heel knap gemaakt.
Ik zou het inderdaad wat minder fel maken ben straks benieuwt naar het geheel.
-
Top Bram.
-
Blender is echt leuk speelgoed, animatie maken is leuk en met dit soort bijdrages zeker.
-
https://www.youtube.com/watch?v=TaZFN0MIGts
Ik heb inmiddels een mooiere , met meer particles en compositing , wat blur en glare toegevoegd.....
In de eindrender nog een tikje meer particles en het is volmaakt..... :)
-
Ziet er top uit nu nog tegen de muren laten stuiteren.
-
Heb ik al , is een andere scene.... Post ik ook een rendertje van....
Deze is voor de close-up.... :)
-
Ben heel benieuwt.
-
Wegens gekopieer van onderdelen van de scene een foutje in de layer volgorde van materialen...
Ff opnieuw aan het renderen, alles is nu goed ingesteld.... :P
-
https://www.youtube.com/watch?v=3_qD7gL5m00
Proefrender op 960 x 540 ...
Wat vinden jullie van mijn 3d MakeHuman Dame ? ;)
-
Deze effecten zien er mooier uit met een donkere achtergrond , tegen zwart aan of gewoon zwart...
Ik post de rondstraler opnieuw , en de Cones....
-
Ziet er heel goed uit...
-
Mooi gemaakt hoor. Ziet er top uit.
-
Thnx Rozz. Ik doe mijn best op dit project. Net nog de Kast van de Rondstralers opgeleukt.
Er viel mij een ontwerpfoutje op. Blender kon niet goed met het ontwerp van de kegel omgaan. Vanwege de driehoeken in de mesh.
FF opgeleukt. Nu kan ie ook dichter in beeld. Mooie schaduwwerking , textureverdeling etc... Beetje bevel op de randen en....
subdivision op alle ronde dingen natuurlijk....
(http://s30.postimg.org/q8la1c2lp/Oeps.jpg) (http://postimg.org/image/q8la1c2lp/)
(http://s28.postimg.org/4wl2qkyll/Opgeleukt.jpg) (http://postimg.org/image/4wl2qkyll/)
-
Moeilijke opdracht, goed volbracht. Makehuman-vrouw, doet me denken aan de Madonna with the big boobies en haar houding is nog heel erg als een pop. Misschien te symetrisch. Maar het geheel is goed. De rondstralers worden ook mooi. Knap werkstukje. Petje af. Heb je nog contact met degene die dit probleem aanstipte of is die uit beeld?
-
Zo dat ziet er goed hier kun je zeker trots op zijn ik doe je het niet na.
Voor het Makehuman-vrouwtje sluit me helemaal aan bij Koos.
Verder alleen maar respect voor je project.
-
Ja ik ben er zowat mee klaar. Ik render de rondstraler af als ik nog wat feedback heb gehad van de opdrachtgever over de kleur van de Cones,
daar pas ik de kleur van deze Rondstralers mee aan, Maar zo zien ze er ook vet uit toch... ?
(http://s10.postimg.org/6lblt0bn9/Opgeleukter.jpg) (http://postimg.org/image/6lblt0bn9/)
Goed dat ik dat nog ff gefikst heb, ze komen nu een stuk beter tot hun recht. :)
Ik ben benieuwd wat Arjen van dit filmpje vind. Van dichtbij naar schuin weg... Eerst ff rendertje natuurlijk
-
Nou vooruit dan. Toch nog een foutje in de texture mapping dan maar ook nog gefikst.
Ik dacht al wat doet die schaduw daar ? en waarom is tie niet soft .... Beter kijken bram. ;D
(http://s29.postimg.org/w97w226er/Opgeleuktst.jpg) (http://postimg.org/image/w97w226er/)
-
zoek de verschillen ... :o
-
Beetje schaduw op de box, net langs de rand van de golf... Wat heb ik gewonnenn? ;-)
-
Volgens mij is er een lampje bij gekomen.
-
Het was even frustrerend , een project van 6 filmpjes , waarbij ik op drie computers zat te werken en renderen...
Herhaaldelijk had ik het verkeerde project , omdat ik de laatste afwerking op een andere computer deed....
Tot twee keer toe ook mijn eigen resusltaten overschreven met renderen , omdat als je een project copieert , de map instellingen voor de render-resultaten gewoon hetzelfde blijven.....
Ach nou ja , het is zowat klaar... :)
https://www.youtube.com/watch?v=4Vua9zis2po
-
Ik zal de full hd render van de rondstraler in de ruimte , met vrouw op bank plaatsen zodra die op Youtube staat .
Ik ben er erg trots op , op die vrouw ;) :P
-
Ziet er goed uit je mag trots zijn.
Een puntje wat de animatie zeker goed zal doen, laat de spiekers ook een klein beetje laat bewegen.
Wel frustrerend dat ik het wel weet maar zelf nog niet kan maken ::) :(
-
Mooie serie geworden. Gefeliciteerd.
-
Ik was wat aan het proberen met volumetrics, en opeens kwam dit er uit:
(http://i.imgur.com/Jxgo1aR.gif)
(https://snapr.pw/i/000ff6b770.png)
-
Nice! 8)
-
Wat aardig dat je dit fraais weer met ons deelt. Bedankt.
-
Vet Ezra , nog geen tijd gehad maar zal nog een videootje maken van alle filmpjes achter en in elkaar :)
-
Dit doet me heel hard denken aan de golfjes die we hadden op een van mijn tutorials:
https://www.youtube.com/watch?v=PHL3qNAQuGE
-
was het eerste waar ik ook aan dacht :D