Topic: The way of the samurai  (gelezen 393677 keer)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #915 Gepost op: 01 februari 2015, 18:22:02 pm »
Dank je, ze kan zeker aardig tekenen en ik hoop natuurlijk ook dat ze er mee door blijft gaan.
Haar tekening gaf mij het idee voor mijn animatie maar het is niet de hoofdreden hoor want ik wilde al een tijdje characteranimatie maken vanaf niets tot aan het eindproduct. Dit was net de spreekwoordelijke schop onder mijn kont die ik nodig had.

Maar eh...U? Je mag gewoon je en jouw zeggen hoor want anders ga ik mij ineens oud voelen.  ;)

:o Uw dochter kan bijzonder goed tekenen. Eindelijk begrijp ik waarom u met Miko bezig bent  :o. Succes :)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #916 Gepost op: 01 februari 2015, 18:22:46 pm »
Dank je, ik zal het tegen haar zeggen.  :)
Compliment aan je dochter!

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #917 Gepost op: 01 februari 2015, 18:43:37 pm »
ik was al op de hoogte van haar talent ze heeft het van geen vreemde.  ;)

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #918 Gepost op: 02 februari 2015, 22:03:19 pm »
Crea bea family....nice...mooi om te zien dat kids zo creatief bezig zijn..echt gaaf getekend en ge loomed... ;D

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #919 Gepost op: 02 februari 2015, 23:42:50 pm »
Leuk als je, je talent door kunt geven aan je dochter.
De tekening ziet er geweldig uit
Zelf heb ik ook twee talentvolle dochters en zelfs mijn twee kleindochters zijn zeer creatief. Dat geeft toch altijd een speciale klik.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #920 Gepost op: 03 februari 2015, 00:39:40 am »
Bedankt allemaal van mijn dochter Morrigan (van de tekening) en van Branwen (van het Loom poppetje).  ;)
Het is zeker leuk om te zien dat ze allebei ook graag creatief bezig zijn al is de laatste tijd soms iets minder ivm puberteit  ;D en school maar ik probeer het zoveel mogelijk te stimuleren.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #921 Gepost op: 03 februari 2015, 09:10:11 am »
Wou er gister niet over beginnen...of topic..maar inderdaad jammer dat leeftijd en omstandigheden creativiteit op de laatste plaats doen beƫindigen..maar blijven stimuleren...na wat gepush en motivatie is 1 van mijn dochters kunst,-media,- en cultuur management gaan studeren... dus er is hoop.... ;)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #922 Gepost op: 03 februari 2015, 10:14:52 am »
Zal ik dan ook maar aansluiten met mijn kinderen. Mijn dochter zat op de Rietveld academie en mijn zoon zit op de HKU afdeling illustratief. Ik heb ze niet hoeven te stimuleren om ze in die richting te laten gaan. Sterker nog, ik heb geprobeerd ze een opleiding te laten doen met meer kans op een baan. Maar welke opleiding geeft dat vandaag aan de dag, dus dan maar iets waar ze plezier aan beleven. Zijn jullie nazaten ook met Blender bezig? Die van mij eigenlijk niet, te druk. Komt waarschijnlijk wel. Het met de hand kunst kunnen maken en verzinnen lijkt mij wel een belangrijke basis voor 3D.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #923 Gepost op: 03 februari 2015, 12:51:31 pm »
Nounou, als ik het zo lees dan komen er nog zat creatieve generaties aan, mooi hoor.

De jongste van mij heeft wel een paar maal met Blender gespeeld maar voor haar leeftijd (9) is het nog een beetje te hoog gegrepen. Ze heeft toen wat simpele dingen gemaakt zoals een huisje en Suzanne van verschillende kleurtjes voorzien e.d.

Maar goed, laten we maar weer ontopic gaan.  ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #924 Gepost op: 03 februari 2015, 22:22:46 pm »
Vanavond is het weer tijd voor een stukje extra achtergrondinformatie met betrekking tot het maken van een character dat gelinked kan worden in de scene files.
Een tijdje terug heb ik dat al eens beschreven in dit topic maar in die post ontbrak nog een stukje belangrijke informatie dus geef ik dat nu maar even.

Om een character te kunnen linken in een scene file moet je eerst een group maken van de rig en de mesh(es) en na het linken moet je een proxy maken van de rig en daar kan zich een probleempje voordoen waar je op internet weinig tot geen info over vindt als je niet weet waar je precies naar zoekt.
Wanneer je een proxy hebt gemaakt van de rig kan het zijn dat wanneer je de rig verplaatst je een dubbele rig te zien is. Wanneer je in posemode een controlbone beweegt springt de dubbele rig weer terug maar het is toch een hindelijk verschijnsel.



De werkwijze om dit te voorkomen is:

- Zorg dat in het armature panel alleen de layers aan staan waarop de controlbones staan en zorg dat je rig in object mode staat.
- Zet alle layers aan waarop de mesh(es) van de character staan.



- Maak met Ctrl+g een group van het geheel met een logische naam.
- Nu komt de truuk: Ga naar de object tab en zet in het group panel alle dupli layers uit behalve die waar je charactermesh op staat. Dit zorgt er voor dat na het linken alleen de charactermesh zichtbaar is en de rig (nog) niet.



- Ga hierna weer naar de armaturetab voor de laatste stap. Zet alle protected layers aan waar GEEN controlbones op staan. Het hoe en waarom van deze laatste stap is mij ook nog niet helemaal duidelijk maar wat ik wel weet is dat het onnodige info is waar je verder toch niets mee kunt.  ;)



Hierna kun je saven en is de character klaar om gelinked te worden.

Na het linken wordt alleen de character zelf en een empty zichtbaar maar zo gauw je een proxy maakt (kies rig uit het rijtje) wordt de rig ook zichtbaar en zit er geen dubbeling in.



Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #925 Gepost op: 04 februari 2015, 10:14:18 am »
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Als ik mijn figuurtje af heb dan ga ik hem zeker op deze manier in een scene zetten en er mee werken om er ervaring mee op te doen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #926 Gepost op: 04 februari 2015, 10:46:18 am »
Heel mooi al deze info.
Als we gaan animeren gaat dit zeker van pas komen.
Bedankt.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #927 Gepost op: 05 februari 2015, 07:48:43 am »
Gisteravond na mijn werk (22.30 thuis) jiggle bones toe proberen voor de wijde mouwen van Miko maar dat was geen succes. Dat komt vooral omdat er teveel rotaties in een arm ztten waardoor het systeempje vreemd gaat bewegen.
De stijfheid verminderen (beweging verminderen) werkt ook niet want dan gaan de mouwen rubberachtig bewegen dus ik houd het bij mijn eerdere systeem dat ik vanavond zal posten.

Jiggle bones werken wel goed voor bewging in billen, borsten, dikke buik etc.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #928 Gepost op: 05 februari 2015, 10:12:18 am »
Nou ik ben heel benieuwd hoe de Jiggle bones er uit gaan zien ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #929 Gepost op: 05 februari 2015, 10:27:30 am »
Niet, want ik pas ze zelf niet toe op Miko want ik vind heter voor deze stijl niet bij passen.
Ik bedoelde het meer als een algemene opmerking en ik zal ze zeker nog wel bij andere dingen toe gaan passen.
Bijvoorbeeld bij het dino-achtige monster dat ik nog aan het maken ben want die hebben natuurlijk ook wel eens loshangend nekvel of iets dergelijks.  ;)