Topic: The way of the samurai  (gelezen 396476 keer)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #480 Gepost op: 02 oktober 2014, 13:32:18 pm »
Dat klinkt wel goed. Kun je niet eens wat 3D prints op het forum posten? Ben wel benieuwd wat mensen zoal printen.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #481 Gepost op: 02 oktober 2014, 23:17:14 pm »
Net even een test gedaan met de cloud generator en het effect is geweldig. Helaas zit er een groot nadeel aan deze methode en dat is dat de rendertijd behoorlijk uit de hand loopt.
Voor dit frame had mijn pc bijna 5 minuten nodig.  :o
Dat is dus niet echt haalbaar voor een animatie want er zitten al 25 frames in een seconde en de shots op de begraafplaats nemen 15 tot 20 seconden in beslag.
Dat betekend dus meer dan 40 uur rendertijd voor deze scene. Aan de andere kant mag het resultaat er dan ook wel zijn maar ik ga nog onderzoeken of dit niet sneller kan.



Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,386
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #482 Gepost op: 02 oktober 2014, 23:29:59 pm »
Dat ziet er wel heel mooi uit maar die rendertijd is mooi balen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,386
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #483 Gepost op: 03 oktober 2014, 12:18:58 pm »
JvL ik heb nog wat nagedacht over mist kun je misschien Halo niet gebruiken.
Ik heb een voorbeeldje gemaakt.





Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #484 Gepost op: 03 oktober 2014, 12:52:51 pm »
Die heb ik zelf nog niet geprobeert omdat halo's een clippingprobleem veroorzaken bij meshes die ze doorkruisen. Er onstaat dus een vervelende, harde lijn op plaatsen waar je hem niet wilt.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik dit niet uit eigen ervaring heb maar ik kwam het al een aantal maal tegen bij het zoeken naar een goede oplossing.
Dus het is zeker een testje waard.

Bedankt voor het meedenken, het wordt zeer gewaardeert.  ;)

Ik kwam ook ergens tegen dat elke methode voor mist zijn voor- en nadelen heeft en dat het altijd een afweging is tussen rendertijd en kwaliteit (realisme) van de mist is.
In dit geval neig ik toch enigzins naar kwaliteit......(zeker na de test van gisteren). Wat is tenslotte 40 uur renderen op een mensenleven?  ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #485 Gepost op: 05 oktober 2014, 13:02:40 pm »
Net even een testje gedaan voor een speciale wolkenlucht die ik ook in de animatie nodig heb. Het moet duidelijk een zeer onnatuurlijke lucht worden die snel beweegt en van kleur verandert dus niet realistisch bedoelt.
Voor de test heb ik de opzet heel eenvoudig gehouden maar in het filmpje is te zien dat het doet wat ik wil.
http://youtu.be/aWoN1QhduFQ

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,386
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #486 Gepost op: 05 oktober 2014, 17:10:27 pm »
Ik vindt het wel mooi hoe die wolken over de bergen heen komen.
Hoe heb je dat gedaan??

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #487 Gepost op: 05 oktober 2014, 18:19:49 pm »
Verassend simpel eigenlijk.  ;D

Ik heb twee oversized planes boven de scene geplaatst die allebei een materiaal hebben waarvan de transparency aanstaat met de alpha op 0 en die een kleine emitwaarde hebben.
De materialen hebben dan een cloudtexture waarbij de noise op hard staat, color uitvinken en alpha aanvinken. Verder wat spelen met contrast en brightness om een mooi wolkenpatroon te krijgen.
Om de textures in beweging te krijgen heb ik de offset geanimeerd. Beiden op een andere snelheid zodat je twee lagen bewolking verschillend van elkaar ziet bewegen. Hierdoor lijkt de vorm van de wolken ook te veranderen als bijkomend voordeel.
De kleurverandering krijg je natuurlijk gewoon door de kleur van het materiaal te animeren.

De zon zorgt voor de schaduwen op het grondvlak (niet vergeten receive aan te zetten in materials)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo maar anders moet je het gewoon zeggen hoor. Dan post ik eventueel meer screenshots.




Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 783
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #488 Gepost op: 06 oktober 2014, 12:07:10 pm »
vindingrijk zijn is ook wel makkelijk als je met Blender werkt! haha

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #489 Gepost op: 06 oktober 2014, 12:40:43 pm »
Dat helpt zeker. En mocht je van nature niet vindingrijk zijn dan wordt je dat (noodgedwongen) toch wel na verloop van tijd.  ;D

P.S. Vanavond test ik de wolken in een scene om te zien of het qua uiterlijk een beetje past.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2014, 13:45:23 pm door JvL »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,386
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #490 Gepost op: 06 oktober 2014, 17:24:28 pm »
Hier heb je het gedonder al ik ben niet zo vindingrijk  ::) ;)
Ik heb ook twee oversized planes ook geplaatst in een simpele setting en dat gaat goed maar ik krijg geen schaduw van de zon lamp op de grond ??? dus iets doe ik niet goed  :-\

ik zal vanavond zeker naar je test uitkijken ik ben zeer benieuwd.




Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #491 Gepost op: 06 oktober 2014, 18:11:04 pm »
Ik zal vanavond wel even wat screens posten van de instellingen van de textures en materials. Het kan wel een beetje laat worden want ik ben voorlopig nog even aan het werk. Deadlines........ >:(

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,386
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #492 Gepost op: 06 oktober 2014, 18:15:51 pm »
Doe maar rustig aan hoor ik heb de tijd  ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #493 Gepost op: 06 oktober 2014, 22:50:20 pm »
Hier zijn de instellingen voor de wolken en de grond. Zoals je kunt zien niets bijzonders maar je moet wel alles exact hetzelfde instellen. Misschien overbodig om te zeggen maar zorg ook dat je lamp (bij voorkeur sun) sterk genoeg is om schaduwen te geven.

Cloud Material:


Cloud Texture:


Ground Material:


Mijn testscene staat nu te renderen dus dat duurt nog even voordat hij klaar is. Ben net een uurtje thuis van mijn werk.  :P
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2014, 22:52:12 pm door JvL »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #494 Gepost op: 07 oktober 2014, 00:26:13 am »
Dit is de test van de wolkenlucht in een scene. De snelheid en de kleuren zullen nog wel veranderen maar het effect is wel waar ik naar op zoek was dus de test is geslaagd wat mij betreft.

http://youtu.be/9Q_YKdjPb8w