Topic: Wie met unittests wil werken, haal de zip en lees de uitleg  (gelezen 2669 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 16 augustus 2014, 09:17:18 am »
Hallo allemaal,
Indien je met Python in Blender bezig bent dan loop je snel tegen fouten aan.
Hoe kan men nu op 'moderne' manier debuggen/ontwikkelen?

Hier een handleiding:
Haal je deze zip:
https://www.dropbox.com/s/ji66zkpajirt4zc/Dimitri_18aug2014.zip

Die heb ik net naar Dimitri gestuurd, iemand in Griekenland, die Pharo met Blender koppelt (na ja ...)  en ik heb wat hij daar doet op mijn manier
met Python unittests en Blender uitgelegd.

Zo nu voor jullie de vertaling van stappen om te zien hoe prachtig dat werken is!!! GEWOON EEN KEER UITPROBEREN!

1. pak de zip file uit naar */2.71/scipts/addons, aldaar zou een map Dimitri moeten ontstaan
2. Open (liefst 2.71 ) Blender of van uit een (dos) console of activeer de console van Blender: boven links op Windows klikken en de System console toggelen, want daar verschijnen succes en foutmeldingen.
3. Gebruik Scripting, links van Default (ook boven) en een klik!
4. Klik op Text en aldaar:  Open the Textblock: en van de net aangemaakte map Dimitri (bij de addons) test_finally_face.py ophalen
5. Alt P  (of rechter muis en run script of menu en runscript)
5.1 een succes melding en een fout, omdat Plane niet gevonden werd, de standard eerste object (mesh) is namelijk Cube, of niet soms? (in de console!!!)
5.2 voeg een Plane toe! en herhaal het script runnen, twee keer succes, omdat er (maar) twee tests geschreven zijn in ...
6. run de script gewoon meerdere keren en let op de wijzigende kleur van het Plane, de normale wordt namelijk omgedraaid!
7.  DE class die dat doet, werkt alleen op geactiveerde faces, ga maar de plaatjes voorbeelden in Dimitri bekijken!
8. bekijk het source script en het test script in Dimitri
9. Heb je vragen stel ze hier gerust

Succes en veel plezier (heb ik tenminste)

        Peter

De zip is in mijn dropbox ... is die weg gebruik een PM naar mij.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2014, 09:48:01 am door PKHG »
Doei
       Peter