Topic: Hoe maak je alleen de vertices zichtbaar waarmee je werkt  (gelezen 1135 keer)


Offline JokieHints

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 04 maart 2023, 19:38:08 pm »
Hallo. Als beginner loop je in blender tegen zaken aan die je niet kunt aanpassen zoals je zou willen. Daarvoor graag jullie hulp. Ik ben bezig haren aan te brengen op mijn model (zie foto). Hierop zie je dat niet alleen de vertices zichtbaar zijn van de "haarlok" waarmee ik bezig ben. Ik blijf ook de vertices zien van de haarlokken die ik al heb geplaatst. Maar naarmate je vordert wordt het werkveld daardoor zeer onoverzichtelijk. Het zou fijn als de haren die ik al geplaatst heb geen vertices meer hebben zodat het plaatsen van nieuwe haarlokken makkelijk gaat. wie kan mij helpen met een tip zodat dit makkelijke gaat


Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 109
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2023, 20:01:45 pm »
Ik heb nog nooit met haar gewerkt maar ik zag bij je vorige dat het veel op een curve path lijkt. Maak ze streng voor streng, Waar je niet aan werkt zie je ook geen vertex van. Als alles naar tevredenheid is breng je ze samen met Ctrl J en dat is het in edit mode de vertex verbinden waar dit nodig is.

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 191
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 maart 2023, 07:26:48 am »
Wat Xan zegt.  Je kan ook eerst alle vertices van de haarlok waar je mee werkt selecteren (cmd-L), dan de selectie omkeren (cmd-I) en deze daarna verbergen (H).  Je ziet dan nog wel de andere lokken, maar je kan daarvan de vertices niet meer selecteren.  Met alt-H maak je daarna alles weer zichtbaar.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2023, 08:04:38 am door roobol »
met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Offline JokieHints

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 07 maart 2023, 15:03:56 pm »
Dank voor jullie reacties. Dar kan ik zeker wat mee. Ik heb ook gemerkt dat wanneer je iets toevoegt in blender (object mode) je ook altijd de schaal aan moet passen. Dat vergeet ik steeds, maar daar ben ik nu achter gekomen. Doe je dat niet dan krijg je in "edit mode" vaak onverklaarbare vergrotingen.

Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 109
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2023, 15:40:28 pm »
Ik vermoed dat het komt omdat de mesh een bestaande volume is waarvan je de waardes van de verticals verandert als je verkleint en daarmee de volume verkleint. De curve zal altijd de vaste lijn blijven die in zich zelf altijd even groot is, waaraan je waardes kunt mee geven zodat het een volume nabootst.

Een manier zoals ik het zou aanpakken. Ik maak maar een curve aan en zet de waardes goed waarna ik er verschillende kopieën van maak, die knikker ik in een collection. Dan breng ik de overgebleven curve op haar plaats waarna ik een nieuwe uit de collection haal. ik kan de waardes zoals ringen en zo nog steeds veranderen maar ze staan nu wel meteen zoals de eerste. En waarvan je denkt dat je de settings kunt hergebruiken, gewoon kopieën van maken. van sommige bewaar ik er een voor het geval ik hem nog ergens kan gebruiken. Aan het einde als het af is kun je deleten wat je niet meer nodig hebt.

een copy maak je snel met Schift-D

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2023, 20:27:37 pm »
Ik zou bijna zeggen...maak een nieuwe mesh op dat hoofd en ga sculpten.
https://www.youtube.com/watch?v=BqWYgrXw7Jk