Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Xan

Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11
136
Eindresultaten / Re: reflectie
« Gepost op: 18 maart 2023, 07:03:39 am »
die is leuk. spelen met beeld.

Tip over water. je kun je de kleur wat terug halen, tikkeltje blauwer maken, niet veel. je kunt ook het contrast wat terug halen, als het te veel ongewenste invloed geeft, voeg dan wat blur toe. water reflecteert altijd minder dan het beeld, de lijnen zijn zachter en de kleur wat beperkter.

ik ben bezig aan een poederdoos en ik moet nog uitzoeken hoe ik hem slijtplekken geef. o overigens die grease pencil werkt geweldig. eens kijken of ik hem bij de volgende scene gebruik.

137
Onderhanden werk / Re: Studie
« Gepost op: 13 maart 2023, 21:17:45 pm »
Hoi hoi,

ik heb gemerkt dat buisfilmpjes niet altijd de oplossing bieden.

Ik ben al een week bezig een parasol in deze scene te renderen en daar zit een pluizig randje op, freestyle rekent zich een half uur suf waarop hij afstort. Op internet wezen ze hoofdzakelijk naar twee oorzaken. De blur of een geheugen tekort. Ik vermoed dat de eerste wint omdat ik depth of field aan heb staan. Wat geheugen betreft, ik heb een RTX 2070 8G en i9 64G met waterkoeling. Niet meer het snelste maar het moet wat kunnen hebben.

Ik moet de parasol anders benaderen met freestyle en daarvoor moet hij op een eigen layer. ik zoek nu vooral een goede instructie die me vertelt hoe ik layer voor layer render, hoe ik objecten dan moet uitsluiten in sommige layers en daarin zeker hoe het masken en doorgeven van schaduw werkt met de outliner. Die over het uitsluiten van collections gaan in freestyle op de googlebuis is maar de helft van het verhaal.

138
Over Blender / Re: Hoe maak je alleen de vertices zichtbaar waarmee je werkt
« Gepost op: 08 maart 2023, 15:40:28 pm »
Ik vermoed dat het komt omdat de mesh een bestaande volume is waarvan je de waardes van de verticals verandert als je verkleint en daarmee de volume verkleint. De curve zal altijd de vaste lijn blijven die in zich zelf altijd even groot is, waaraan je waardes kunt mee geven zodat het een volume nabootst.

Een manier zoals ik het zou aanpakken. Ik maak maar een curve aan en zet de waardes goed waarna ik er verschillende kopieën van maak, die knikker ik in een collection. Dan breng ik de overgebleven curve op haar plaats waarna ik een nieuwe uit de collection haal. ik kan de waardes zoals ringen en zo nog steeds veranderen maar ze staan nu wel meteen zoals de eerste. En waarvan je denkt dat je de settings kunt hergebruiken, gewoon kopieën van maken. van sommige bewaar ik er een voor het geval ik hem nog ergens kan gebruiken. Aan het einde als het af is kun je deleten wat je niet meer nodig hebt.

een copy maak je snel met Schift-D

139
Onderhanden werk / Re: Studie
« Gepost op: 08 maart 2023, 09:46:10 am »
Het was idd. schift-A. Had al vaag het vermoeden dat het iets met de alpha te maken had. Die ik vanmorgen geüpdatet heb werkt Shift-A wel, in die van de afgelopen weken niet.

zitten nog wat dingetjes in waar ik de oorzaak van moet vinden. Ik heb de hele bediening van de pc in de tray lopen samen met de startmenu. Fullscreen is geen optie voor mij. Dus ik moest wat vinden om de titelbalk uit Blender te slopen gezien de command --borderless window niet meer werkt.

maar als hij nu saved komt af en toe een lege grijze balk naar beneden en schuift deels over de tabs. hij verdwijnt meteen als je er op klikt dus ik kan niet kijken wat het is. Ik vermoed dat hij sommige info naar de titelbalk stuurt en deze grijze genereert omdat die er niet meer is. de meeste info wordt gewoon in de tab balk getoond zonder dat hij iets extra toont, het is alleen als hij iets opslaat.

maar goed, eerst kijken hoe kleding werkt. Begrijp ik het goed dat als ik bv een jas over dat krukje wil leggen dat ik eerst een jas moet maken alsof die gedragen wordt en vervolgens over het object leg? Ik heb gisteren even vlug gekeken hoe iemand een deken op een bed maakte en vooral hoe hij de omslag maakt lijkt te doen wat ik wil bereiken.

140
Onderhanden werk / Re: Studie
« Gepost op: 07 maart 2023, 12:22:51 pm »
Hij is nog niet af, er komt nog een V. Dit was wel wat ik voor de geest had. Maar met het steeds verder openen van de tekendoos... Kijken dat ik hem iets geleefder kan krijgen. Die Nodes zijn echt leuk speelgoed.

O wel een vraag?, wat is eigenlijk de shortcut om meteen in de menu met search te komen in het Node venster. Als ik space druk kom ik in de 3d view terecht in het menu wat doorgaans in de balk zit [die balken heb ik verborgen]. Ik heb het geprobeerd in de shadow editor maar die opent een 3 keuze menu waar ik 3 x niks aan heb. de manual zegt Ctrl space maar dat opent een grote node venster. Ik ben al eens gaan zoeken maar ...

141
Onderhanden werk / Re: Studie
« Gepost op: 06 maart 2023, 16:23:05 pm »


Stap 4. Hij ziet er al heel anders uit dan de eerste.

Ik heb gemerkt dat Postimage deze vorm van png niet graag heeft. De render is van 4k naar 1500p terug gebracht met Photodeamon en vervolgens met Caesium op 100% ingepakt en gestript van overbodige info om rond de 500kb te blijven zonder in te boeten op details.

als hij te moeilijk laad, laat het even weten

Twee effecten gingen me makkelijker af dan gedacht. het licht op de muur maakt even een sprong groter waar het kapje onder ophoud ... meen ik me ergens te herinneren, is al een paar jaar terug. En boven bij de kapjes moest het minder licht door laten omdat het melkklas daar dikker was.

Over het algemeen ben ik wel tevreden over mijn eerste poging. Maar ik kijk er als een beginneling naar. dus ik had graag geweten wat jullie vinden. 

142
Onderhanden werk / Re: Studie
« Gepost op: 05 maart 2023, 18:06:35 pm »
Ik had net de lijnen nog wat verder terug gezet. ik moet nog uitzoeken hoe dat met diepte gaat werken. Ik kan in deze scene geen dikke lijnen gebruiken, het maakt alles meteen te zwaar. De stijl in de link van jou kan dat wel hebben, daar is het op gemaakt. Ik vind hem overigens geweldig, ik hou er wel van als men van de vaste wegen afwijkt. Er is al zoveel eenheidsworst.

Probleem van de lijnen komt meer omdat ik de image terug breng van 4K naar 800, daar gaan wat details verloren. Ik weet niet hoe groot de image mag zijn die ik hier zet voor men begint te foeteren.

wat kleuren betreft. helemaal wit zoals in je link weet ik even niet. Ik heb al verschillende nodes gevonden die reageren als , het is uitzoeken hoever ik de emissie open kan gooien voor er artifacts optreden. Ik heb nog meer Nodes gezien waarmee ik licht kan ophalen, ze functioneren net als de tekenprogjes. En wat de lijnen, vlekken, strepen betreft die ze heeft gebruikt, dat kan al zonder grease pencil, door de png'tjes snel in Inkscape te maken. De kat heb ik zo gemaakt om te kijken of ik ook bladeren van een boom zo kan maken. Helaas dat beest gaat ook verloren bij het kleiner maken.

Als deze af is wil ik grease pencil wel eens gaan proberen. Maar eerst moet ik nog een stoel maken.

O en ik hoop dat jullie het niet erg vinden, ik heb jullie voorlopig gebombardeerd tot proefkonijn voor mijn probeersels.

Maar niet meer vandaag. Netfilx heeft weer een zombie film die ik nog niet ken. Avondje verstand op 0 en je een breuk lachen. 

143
Onderhanden werk / Re: Studie
« Gepost op: 05 maart 2023, 13:17:44 pm »


Het was dus niet wat ik dacht. Alleen iets waar ik nog niet naar gekeken had. Light lijkt me een combi te zijn van de licht en shaders samen

Ik weet dat de kleuren nog te wensen over laten maar dat is iets voor later. Eerst het lijnenspel 





144
Blender Interface / Re: Vertices in edit mode gedragen zich vreemd
« Gepost op: 04 maart 2023, 20:44:37 pm »
A @IJp adviseert al het zelfde.

145
Onderhanden werk / Re: Studie
« Gepost op: 04 maart 2023, 20:41:20 pm »
@IJp

Ik was al een buis tegen gekomen die de world gebruikte om het hele plaatje alvast wat licht mee te geven toen ik merkte dat Area maar deels kon wat ik wilde, ik vermoed polyhaven een meer uitgewerkte manier is. ik zal er morgen eens doorheen lopen.

In Cycles krijg ik een gelikt plaatje maar daar moet ik eerst even achter gaan zitten. ik draai op het moment B.360a en als ik daarin alleen de GPU kies jaagt die me de CPU over de 100. ik weet dat de i9 een heethoofd is maar dit was wat veel.

Daarnaast het moet ook in eevee mogelijk zijn, ik heb alleen de juiste instellingen nog niet gevonden.

146
Over Blender / Re: Hoe maak je alleen de vertices zichtbaar waarmee je werkt
« Gepost op: 04 maart 2023, 20:01:45 pm »
Ik heb nog nooit met haar gewerkt maar ik zag bij je vorige dat het veel op een curve path lijkt. Maak ze streng voor streng, Waar je niet aan werkt zie je ook geen vertex van. Als alles naar tevredenheid is breng je ze samen met Ctrl J en dat is het in edit mode de vertex verbinden waar dit nodig is.

147
Onderhanden werk / Re: Studie
« Gepost op: 04 maart 2023, 10:29:49 am »
Poging nummer 2



het ziet er weer wat beter uit. Nu is het fouten zoeken, bij de boog muur onder de lambrisering wil hij nog geen schaduw werpen.

ik weet niet of ik juist zit met de aanname dat dit soort lichtbronnen meer voor de sfeer zijn en een algemene zonder schaduw dan voor de helderheid moet zorgen?

Ik kom zeker nog aan het licht te werken, hij is nu te hard

148
Onderhanden werk / Re: Studie
« Gepost op: 03 maart 2023, 20:10:14 pm »
O dat weet je vast nog niet.
Sam Bowman staat nu op 99

zo, Katten willen aandacht, pinerin


149
Onderhanden werk / Re: Studie
« Gepost op: 03 maart 2023, 20:06:10 pm »
@roobol

Ja ik weet. Het was meer een, hoe wijs je iets beleeft af zonder de gene te kort te doen.

Ik ben ergens in het verleden eens gestopt met dat soort data te bewaren, het veroudert snel en vaak kijk je er niet eens naar. Daar zijn de buis en stackexchange beter geschikt voor. Ik heb vaak genoeg aan een woord of met de neus in de juiste richtig gezet worden. En ik heb al gemerkt dat jullie index beter is dan het zoekvenster van YouTube

150
Helaas ik kan je niet helpen. Ben nog steeds op zoek om mijn 2in1 te linken met de pc. android pc gaat makkelijker heb ik ontdekt, daar zijn apps voor

Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11