Topic: nog meer ( maar nu nieuw) domme vragen  (gelezen 60459 keer)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #120 Gepost op: 13 juli 2015, 10:51:16 am »
Met het joinen en weer loshalen van de onderdelen heb je waarschijnlijk je vertexgroups en weightpaint door elkaar gegooid waardoor bepaalde objecten nu niet meer bewegen zoals het bedoelt was.
Hopelijk kun je nog terug naar een eerdere versie om stap voor stap te doen wat je probeerde te bereiken maar dan tegelijkertijd op de vertexgroups en weightpaint letten zodat dit wel goed gaat.

Het is ook vanuit deze versie nog wel te herstellen maar dan moet je wel goed weten waar je naar op zoek bent.

Maar een filmpje is sowieso altijd handig.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #121 Gepost op: 13 juli 2015, 22:10:38 pm »
oke filmpje....

eerst laat ik zien dat alles klopt... dus als ik het hoofd draait, gaan de wenkbrauwen mooi mee....

dan selecteer ik alles, en met ctrl J maak ik er 1 object van, en daarna klopt er niets meer van..... maar wat ik nu verkeerd doe...
https://www.youtube.com/watch?v=7fk1Oi8mFSA

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: 14 juli 2015, 13:42:32 pm »
Ik heb zojuist het proberen na te bootsen. Een object gerigd, alles reageerd goed op de bones. vervolgens een deel met p los gemaakt. Alles blijft goed op de bones reageren. Daarna weer met ctrl j de twee meshes gejoind en weer de bones beweging gecontroleerd. Bij mij bleef alles goed werken.
Zal ninnenkort nog eens kijken wat er eventueel fout gaat.

Heb je al eens gekenen of je weight paint veranderd is?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #123 Gepost op: 14 juli 2015, 13:56:58 pm »
Bij mij werkt deze methode ook gewoon. Heb je niet per ongeluk ctrl+p gedaan?

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #124 Gepost op: 14 juli 2015, 21:25:01 pm »
hmm  ik ga nog eens kijken...  welke files moet ik online zetten ... is alleen de bend file voldoende?

maar ik ga eerst zelf nog eens kijken....
hmmm net nog een paar keer geprobeerd... maar gaat steeds fout?  ik zal wel weer iets lulligs doe, want weight paint ziet er goed uit??

ik heb ff hier het verhaal te download gezet... : https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/testpop.zip

misschien zie iemand anders het zo.... ik ben nu al 3 avonden aan het k#tten.....
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2015, 21:45:54 pm door swets »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #125 Gepost op: 14 juli 2015, 21:49:56 pm »
Ik zal zo even een kijkje nemen.

PS. Ik heb je "probleem" al gevonden. Ik zal het even in een net verhaaltje typen met wat plaatjes erbij zodat je het zelf op kunt lossen. Geef mij even een kwartiertje de tijd.  ;)
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2015, 22:03:22 pm door JvL »

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #126 Gepost op: 14 juli 2015, 22:23:33 pm »
ik zei toch... zal wel iets lullig, doms zijn...   ;D

tis begonnen met fout te gaan toen ik een main control wilde maken , zoals in dit filmpje (de eerste 30 sec) https://www.youtube.com/watch?v=IixGAHIFKwM

wat ik ook probeerde... als ik die main control bewoog, bleven me voeten staan... althans de botten....
dus misschien kan je me daar ook mee helpen...  de shape kan ik zelf denk ik wel... maar het gaat dus om een bone in het center op de grond, en als ik die beet pak, moet ik het hele poppetje kunnen verschuiven...


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #127 Gepost op: 14 juli 2015, 22:36:42 pm »
Oke, daar gaan we.... (ik geef even het voorbeeld voor alleen de wenkbrauwen maar daarna snap je de rest ook wel)

- Selecteer allebei de wenkbrauwen gevolgd door Alt+P > Clear and Keep Transformation

- Houd de wenkbrauwen geselecteerd en Shift Select het hoofd

- Ctrl+J om ze samen te voegen

- Ga naar Edit Mode en selecteer de wenkbrauwen (muisaanwijzer op de een wenkbrauw en druk L, daarna de andere wenkbrauw



- Hierna ga je naar de Object Data en selecteer de Vertexgroup "head" gevolgd door Assign.



- Vervolgens kun je alle objecten (met uitzondering van de ogen!!!) selecteren en met Ctrl+J samenvoegen en daarna werkt alles zoals het moet


Waar het fout ging is dat de wenkbrauwen aan de headbone geparent waren (net als de ogen) en je deze als laatste selecteerde in je filmpje. Als je ze daarna samenvoegd dan zijn alle objecten een de headbone geparent waardoor alles mee gaat bewegen.

Succes!

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #128 Gepost op: 14 juli 2015, 22:51:27 pm »
bedankt!... ik ga gelijk kijken....

en jahoor... het werkt weer....   :P
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2015, 23:08:30 pm door swets »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #129 Gepost op: 14 juli 2015, 23:16:30 pm »
Je tweede probleem is ook simpel te verhelpen.

- Selecteer je armature/rig en ga in Edit Mode

- Je hebt de rootbone geparent aan de je heupcntrl en dit moet andersom zijn. Selecteer dus eerst de rootbone en verwijder de parent door op het kruisje te klikken

- Selecteer nu de heupcntrl en vul bij parent root in.

Als je nu in Pose Mode de root selecteerd zul je zien dat je poppetje meebeweegt.

Je voetcntrl's zijn ook verkeerd geparent waardoor ze niet meebewegen. Ik heb even geen tijd meer om te kijken aan welke bone ze geparent moeten worden want elke rig is weer anders maar dat zul je nu vast wel zelf kunnen ontdekken.  ;)

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #130 Gepost op: 14 juli 2015, 23:28:22 pm »
de volgorde van selecteren is dus heel belangrijk?  dan ga ik alles nog eens na lopen , en eerst in orde maken....

dus ik loop me boten na...  alt p, clear and keep transfor.

dan in de goede volgorde selecteren....  en dan ? crtl p , keep offset?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #131 Gepost op: 14 juli 2015, 23:37:48 pm »
Het kan met Ctrl+P maar je kunt het ook hier selecteren:



Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #132 Gepost op: 15 juli 2015, 00:24:22 am »
bedankt weer.... ik ga verder rommelen....!!!!

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: 15 juli 2015, 08:44:12 am »
Goed bezig mannen. Lekker doorzetten swets. "Door scha en schande wordt je wijs," zei mijn moeder altijd.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #134 Gepost op: 15 juli 2015, 22:42:13 pm »
tja... val niet mee ... om die tutorials continue goed te volgen...

en ook die main control legt die niet uit ...

en ik krijg het maar niet voor elkaar....   ik heb een bot tussen zijn beentjes op de grond... maar ik weet niet wat ik nu allemaal aan elkaar moet hangen, en in welke volgorde....

de shape keys in het gezicht gaan weer wel goed... ik kan al knipogen... en de wenkbrauwen bewegen...