Topic: Instellingen exporteren obj. Inclusief Human IK.  (gelezen 1979 keer)


Offline Nadine

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 19 december 2021, 22:17:48 pm »
 :-\ help aub? Mijn probleem is als volgt. Ik importeer een mesh avatar in blender,  prima. Ik zie alle layers, bones, shape, de hele rimram. En dan moet diezelfde avatar inclusief arrangement points en de gewrichten  ( joints) geëxporteerd worden als***.obj. en hier begint vermoedelijk het probleem.
Wat doe ik fout of liever:
Wat zijn de juiste instellingen en selecties om na import in Clo3D de pose te kunnen aanpassen met Human IK.
In versie 2.79 ging dit mij goed af, nu lukt het absoluut niet. Geen joint te zien, enkelt een doorzichtige avatar in die 'show x-ray joints' stand. Zie foto's.

Het betreft bij beide programma's de laatste versies: 3 en 6.2

Wie kan mij helpen?.. Nadine






Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2021, 11:57:49 am »
Mooie avatar ;)
ik zou zeggen blijf zolang in versie 2.79 dan kun je verder en zoek ook contact bij Clo3D daar zitten misschien mensen met dezelfde Blender problemen.
Succes.

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 191
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2021, 17:07:13 pm »
Welkom Nadine.

Geen ervaring met Clo3D en zelfs nooit van het programma gehoord.  Dit is een tamelijk klein forum, dus stel je vraag eventueel ook eens op https://blenderartists.org

Zelf houd ik ook een 2.79 op mijn computer, maar dan om .3ds bestanden te importeren (wat met de recentere versies niet meer lijkt te lukken).

Succes.
met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Offline Nadine

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2021, 17:22:01 pm »
Dank beiden voor de reactie en ik zal verder zoeken,  inderdaad bij clo3d en blender. Groet Nadine

ExLibris

« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2021, 13:51:43 pm »
Is fbx (of dae) in plaats van obj niet een beter formaat om bestanden te exporteren/importeren?

ExLibris

« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2021, 14:22:04 pm »
Ik vond deze link nog, waarin er bij .obj niet gesproken wordt over animatie in tegenstelling tot fbx bijvoorbeeld.

https://www.marxentlabs.com/3d-file-formats/

ExLibris

« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2021, 14:34:37 pm »
Ik lees dat er wel een optie is, maar zeer beperkt. Die kan je hier aanzetten bij het exporteren. Je kan de N-toets gebruiken on het eigenschappen menu te bekijken.




Offline Nadine

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2021, 19:31:53 pm »
Super bedankt voor de hulp. Ik ben nog niet zo lang bezig met deze programma's maar wel een digi-nerd. In de afgelopen 3 weken flink aan het vechten geweest, ik wil het zó en zó zal het gaan....
En als FBX gaat het wél goed!!!!!!

De youtube filmpjes die ik heb zitten kijken waren allemaal in oudere versies van beide programma's (Clo3D en Blender)en gaven me behoorlijke hoofdpijn.
Maar ik ben gered, Mijn dame heeft nu botten en gewrichten, en door de converter niet te hoeven gebruiken ook nog steeds de juiste lichaams afmetingen.
Grandioos, Ontzettend bedankt, ExLibris, voor het meedenken! Pfffff, ik kan eindelijk weer verder.


Groet Nadine


ExLibris

« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2021, 20:29:32 pm »
Fijn dat het gelukt is  :)

Blender is een super programma waar je heel veel mee kan doen. Ik ben nu een jaar of drie bezig met het programma, en sommigen op het forum heel veel langer. Omdat je er zoveel mee kan en ieder het weer op zijn/haar eigen manier gebruikt kan je nooit het hele programma leren kennen (alle in's en out's). Ik heb het idee dat ik nog maar een fractie van het programma geraakt heb. Daarom kunnen we elkaar hier het beste helpen! Samen weten we altijd meer dan alleen.