Topic: Hoe gebruikt men de assets in Blender3  (gelezen 4862 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 18 december 2021, 10:18:14 am »
Hallo, heb net voor het eerst 'asset' in Blender 3 gebruikt met behulp
van deze tutorial : wat er in het eerste deel (helft ca) beschreven wordt
om 4 kleuren als material  als assets te gebruiken is gelukt.
Dus als de je niet uitkomt met de tutoral link hieronder, kun je mij vragen
over hoe ik het voor elkaar heb gekregen ;-)

https://www.blendernation.com/2021/12/18/how-to-use-the-new-asset-browser-in-blender-3-0/


Oh het tweede deel is ook te begrijpen ;-) 

Ha opa snapt het langzaam




« Laatst bewerkt op: 19 december 2021, 14:06:52 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2021, 10:37:20 am »
Raar, ik heb minstens EEN belangrijke stap nog niet gezien/begrepen.
Ik probeer het op te schrijven:

1. je hebt een folder nodig voor de assets file:///C:/Users/Eigenaar/AssetsDirBlender3
2. en maak een sub folder voor materials (meervoud?!) file:///C:/Users/Eigenaar/AssetsDirBlender3/materials/
3. in materials komen *.blend bestanden met de assets er in
4. maak voorbeeld met 4 ballen in verschillende kleuren
5. save de blend in de (nu bestaande) (sub) folder voor assets
6. open asset browser , de tijdlijn maar wijzigen (of new aanmaken)
7. klik op de material namen : make asset
8. In de asset browser klik op All
9. je kunt de assets slepen naar ... wat onder All staat, All denk ik ook
10. File saven nieuwe View3D openen timeline in Assetbrowser omzetten
11. open maar All, in View3D objecten maken en de assets kan men dan op het oject slepen en het kleurt dan
12.

Als ik de *.blend in 'materials' start dan moet ik (alle 4) materials weer als asset markeren, kan dan de objecten verwijderen, b.v.  de aap als object
kiezen en b.v. helemaal met slepen vanuit de asset-browser  rood laten worden.

Er ontbreekt dus EEN stap maar waar en welke.

Een nieuw Blender starten dan staan in de preferences WEL goede namen voor Asset path  en bestand in b.v. materials ???
« Laatst bewerkt op: 19 december 2021, 15:17:34 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2021, 14:29:50 pm »
Zou je dan een Catalog moeten aan maken voor de kleuren die je er in wilt hebben dus zonder aap?

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2021, 13:27:59 pm »
Sorry IJpe , je antwoord niet begrepen
 
Wie heeft er zelf een asset kunnen maken
(via Edit => Prefenrences aan Blender medegedeeld)

En dan via een Asset editor kunnen activeren?

heb DE website van blender.org we gevonden en aangewezen gekregen,
lijkt duidelijk, MAAR het echt zelf maken ???

Van een blender medewerker deze link gekregen

]https://docs.blender.org/manual/en/3.0/files/asset_libraries/index.html ]

Maar ik lijk te dom te zijn om er ECHT gebruik van te kunnen maken  :-\

Wie oh wie van de jongelui is er in geslaagd????
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2021, 13:59:56 pm »

ExLibris

« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2021, 14:01:14 pm »
Het is mij wel gelukt, althans met een aantal materialen die ik gedownload heb (o.a. van https://polyhaven.com/textures)

Allereerst moet je een folder toewijzen in Preferences>File Paths>Asset Libraries.

In deze folder moeten 1 of meerdere .blend files staan waar zich objecten in bevinden die aangemerkt zijn als Asset. Dit kan je doen door er met je rechter muisknop op te klikken en "Mark as Asset" te kiezen. Voor objecten kan dat in de Outliner (venster rechtsboven) en voor een materiaal op de naam van het materiaal.

Op deze manier heb ik een kleine verzameling van materialen gemaakt die ik eenvoudig op een object kan slepen.






Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2021, 15:02:19 pm »
Hi Exlibris,
Ik heb min of meer precies dat gedan wat je omschrijft

Maar stel je begint NIEUW met Blender hoe krijg je het voor elkaar
om je eigen werk in de Asset Editor (zonder veel extra) te zien om  object in de 3DVieuw een kleurte geven.

Zo nu eerst EIpe s link maar bekijken
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2021, 15:38:49 pm »
Deze bekijken ;)
https://youtu.be/NMpjb7kl94s

IJpe,
Dit is inderdaad vermoedelijk DE tutorial die men nodig heeft
De grootste truc, die ik NIET wist is dat je
via blender.org/downloads.
https://www.blender.org/download/demo-files/ 
het voorbeeld een zip file asset-demo-bundle-3.0-cube-diorama.zip nodig hebt , ra ra, nu maar kijken of ik daarmee de tutorial na kan bouwen, tenminste gedeeltelijk

Indien het werkt , vermeld ik het natuurlijk
Alvast (in het vooruit) bedankt.
Behalve een vraagje : hoe ben je erachter gekomen?
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2021, 16:16:16 pm »
Op Google zoeken Blender 3.0 blender asset browser Peter ;) :)

En het werkt zoals ExLibris het goed heeft uitgelegd.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2021, 16:19:07 pm door IJpe »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2021, 17:32:23 pm »
Ha , stap 1 lijk gelukt,
ben een kamer aan het bouwen ... met alleen assets





tafe van de ... l mooie versiert   :D

Maar mijn eigen 4 kleuren moet ik nog zien verschijnen de tutorial helpt misschien en de kamer aldaar??? Hoe krijg ik die te pakken?
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2021, 18:26:03 pm »
Heb je de Blend.file met je kleuren in je folder zitten en de kleuren apart aangemerkt als Asset?

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2021, 18:27:09 pm »
Ja. IJpe  (demo in  voordbc , moet nog duidelijker)
Maar vermoedelijk is er nog een geschikt *.txt in de asset ,map nodig.
Morgen misschien meer info ..
https://pkhg.nl/voordbc/index.html er moet nog meer tekst bij
later kan er ook misschien mijn *.blend voor downloaden zichtbaar worden

24.12 . iets beter de content (niet meer bestaand youtubelink in eerste plaatje verwijderd)
Heb vervelende probleme met FILEZILLA uploads nog geenidee warom soms pas vrij laat de website zich zo gedraagd als eigenlijk is ingesteld
Zo moet de link bij mij naar pkhg.nl/voordbc  al moeten werken maar regelmatig zie ik het oude en niet de wijziging. GRRRRR.
zo gehoorzaamd Chrome browser b.v. nu niet ???!!!
terwijl edge NU wel doet wat ik beoog ???
Als je mij een plezier wilt doen klik je niet op de bovenstaande link maar gebruik je slecjts pkhg.nl/voordbc/index.html  met of zonder https:// ervoor? Ik kan hier in edge zelfs zoals het zou moeten index.html OOK nog weglaten.
Sorry, dit is HTML gedoe en geen Blender stuff ;-)
« Laatst bewerkt op: 24 december 2021, 09:55:44 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 25 december 2021, 10:05:55 am »
Hi hi, mijn ervaringen met Blenders demo's voor Assets.

Er zijn twee *.zip: asset-domo ...
voor cube-diorama en  ellie-animation (met moete van het www gehaald)

Beide bevatten een blend en bijbehorende(!!!) txt  die men in een directory samen of niet moet plakken om ze dan vie Edit Preferences Assets aan Blender bekend moet maken voor de Asset-editor (Blender 3 !)
De cube diorama werkt, kan men in een nieuw vieuw-3D  slepen (gebruiken). Dat is dus inderdaad een fijne DEMO!

Ellie is een stuk moeilijker: men kan de inhoud wel zien maar bij gebruik komt er een "verbods-schild" te zien.
Men moet het zaakje eerst (via klik mogelijk) 'doenloaden'. Dan verschijnt er rechts boven dat men het een of ander kan activeren (Is mij nog niet gelukt) maar nu Ellie halen in de 3D viewport lukt en men kan het meisje laten bewegen door in de time... op spelen te klikken.
Ik wilde de daarbij horende movie laten zien maar is als *.MOV tamelijk dik. Ik zal proberen het naar een mp4 te converteren, indien 'veel' kleiner
maak het via mijn website toegankelijk.

Prettige Kest nog , beste lezer(s?)
opa Peter
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 25 december 2021, 11:26:02 am »
Ellie film
https://pkhg.nl/berichten/IMG_7179kopie.mp4

desnoods kan men mij via een privaat bericht ook om de zip-file vragen  als 1 MB via email kan (je email adres mij voor sturen aangeven , zou ik via gmail proberen)

de film is ca 1 MB dik

Jippie, de eerste Asset 4 met (primiieve) objecten en de erbijhorende kleuren kleuren werkt. Eindelijk.


Dit is pas half begrepen, bij toeval heb de armen kunnen verdraaien, maar nog geen tweede keer, dus hoe dat kon, moet nog begrepen worden ...

Nu eerst Kerst bij mijn familie ...   :D
« Laatst bewerkt op: 25 december 2021, 14:16:46 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 25 december 2021, 17:49:36 pm »
Lollig.  ;D

Ellie is wat simpel maar wel goed gerigged blijkbaar.
Handen om hun as draaien enzo... mijn rigges zijn vaak niet met handige handles... Animatie objecten...

Toch is een leuke animatie maken vaak niet zo moeilijk , als je een videootje of filmpje van bv. jezelf gebruikt om tempo van te jatten...
Zo doe ik ook mijn praat animatie tegenwoordig.
Jatten van video voor de timing...

Update : ik dacht dat dit van een site kwam maar als je dat zelf gemaakt hebt... Klasse !
Soft body voor de staart ?
En heb je een filmpje gebruikt voor de timing ?
« Laatst bewerkt op: 26 december 2021, 00:03:10 am door blenderbrammetje »