Topic: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?  (gelezen 14397 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 18 november 2021, 09:05:08 am »
Zo nu verder.
Uit mijn notities:* 1845
    1.  Attribute Separate => position, x, y,
       verbind met Group Output -> er verscheijnt boven links : position (3 kolommen)
       en x  y  kolommen (nog alle wijzen 0 uit, nog NIETS aangepast
    file://

    2. Attribute Math => A:y B:x Result: angle(mag ook hoek maar dan ook later hoek)
    bij mij komt boven links angle er bij (heb je hoek gekozen verschijnt hoek)
    3  Attribute Vector Math -> Geomety uit met Geometty in verbinden
    => A:position B: angle   Result: position
   -> het object krijgt rare form, er moet nog het een of ander recht gezet worden!

   file://c:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\Candy\pictures\2021.11.18_001.jpg
 



ca tutorial  15:22

nu net gedaan
 4. angle is Float moet omgezet worden naar Vecror en alleen in Z-richting
      passende Node maken klik op de Attribut Vector en shuif die links ernaast
      ==> verander Add in Multipl, en daaronder 3 keer angle invullen 
      ==> B in Vector wijzigen!
      test: proeer de z waarde maaar te wijzigen -> leuk, het object wordt (flink) aangepast
      op dit moment zeg op 0.5 geeft
   


 5. add twee keer Attribute Math (shift D makkelijkst): Sine (erst)  eerst dan Muliply
     tussenvoegen ..   bij Math ==> A B Result in angle 6 angle bij Sign => angle angle
     09 35 naar 3bc



;-) als je weet wat je moet doen gaat het inmiddels toch tamelijk snel ;-)

Volgende stappen
  6. er ontbreekt mulitplication of the length ...
    Attribute Vector Math -> Length instellen meteen tussenvoegen achter Group Input
    ==> position length    (gekozen naam!)

  7 shift D  op passende Attribute Math ==> Add,  angle length angle voor Sin inschuiven

  8. toevoeging van 7 moet groter dus een Multiply tussen voegen => length 6 length




Hi hi, leuk toch? tutorial ca 1949

tutorial ca 22:53
Nu moet nog de Colour Ramp worden toegevoegd
(helaas is mij dat wel gelukt, maar bij het resultaat ben ik nog niet
tevreden... ik moet er ergens nog een foutje hebben opdat slechts het bovenste gedeelte wordt aangepast  :(

Volgende keer hoop ik ..

« Laatst bewerkt op: 18 november 2021, 10:19:04 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 19 november 2021, 09:47:13 am »
omschrijving van doen bevalt me niet,
Of ik verbeter straks of nieuw ..  iets later
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #17 Gepost op: 19 november 2021, 10:56:25 am »
Ik doe er op dit moment weinig mee maar het is wel leerzaam, want ik zie nodes voorbij komen die ik nog nooit heb gebruikt.
En nu weet ik in ieder geval wat ze kunnen doen. ;)

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 19 november 2021, 11:44:06 am »
Met een iets vereenvoudigde start

Klik boven op Geometry nodes en klik in het midden op New

Dan deze nodes toevoegen
 
1. Node1: Add => Attribute Separate -> laat boven links de titel poistion zien
  en eronder 3 kolommen (met verte) coordinaten dat in de offenen vakken
  invullen
 => Vector: position Result X: x, Result Y: y ResultZ:z invullen
   boven links verschijnen de kolommen met x y en z (kopien)
  Tut-tijd: 13:55/34:13

2. Node2 : Add => Attribute Math , veschijnt een Node Attribute Math
   daar de Add in Arctan wijsigen
   nu Node2 tussen   Attribute Seperate en Group Output schuiven
   nu nog klik in vak A: kies y
   klik in vak B: kies x
   zet als Result: angle (die verschijnt nu boven links!
   Tut-tijd: 14:22

3. Node3: Add: Attribute Vector math Node verschijnt en tussenboegn
   voor Group Output nu nog klik op de zwarte valke en kies:
 A: position, B: angle    Result: position
  Tut-tijd: 15:25


Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 19 november 2021, 12:17:37 pm »
zelfde werkwijze met een raar aangepaste Cube
gaf dit


Dus men moet kijken wat deze 3 (van de 5) nodes wel kunnen

Was dus nieuwsgierig.  Met een Cube zonder iets kwam er niets.

Volgende test neem maar een ' UV bol' origineel momentje ..


Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 19 november 2021, 12:42:53 pm »
Zo nu heb ik langzaam begrepen hoe het tutorial in elkaar zit.

Nu dus de volgende stappen (met de bedoelde cylinder) voor mij en jullie
uit elkaar klamuzern  :) tot later

Nu 20 November  14 uur
Heb het nu tot tutorial 23:25 redelijk onder de knie zie mijn
nog niet aangeklede Candy



Toch nog wat werk om het voor Nieuwelingen verstaanbaar op te schrijven
Misschien moet ik het beter via een PythonNotebook uitleggen en laten zien.

Daarna moet het hier eigenlijk onder de Tutorials worden geplaatst ...
na ja, werk voor opa Peter ;-)


Oh en nu gezien hoe men het bij  naar de rechter kant kan verhuizen ..
nog iet studie nodig (doe ik de aller eerste keer)  tutorial rond  2353
tot later
« Laatst bewerkt op: 20 november 2021, 13:58:43 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 11 december 2021, 18:58:25 pm »
HI , jaren geleden met oude Blender versies heb ik een tutorial van Blender Guru om een DONAT te make gevolgd.

NU heeft hij alles voor Blender newbies maar in Blender 3.??? overnieuw gemaakt. opgedeeld in een hele serie om er te komen.
Hij vertelt wel in het Engels en (vaak) meer dan nodig maar is voor mij glashelder ..

I.h.b. part 7 https://www.youtube.com/watch?v=CmrAv8TSAao  \ laat ziend hoe men objecten m.b.v. Nodes kan aanpassen, super gewoon! Om het precies zo te zien als wat hie voordoet heb je vermoedelijk de onder delen 2 .. 6 nodig, gedaan te hebben ...

deel 7 leukt redelijk (niet precies te zien wat hij voordoet) maar de princiepes (uitgelegd) werkten bij mij wel vergelijkbaar, dus perfect ;-)
Ben nu deel 8 (morgen aan het bekijken)

Link naar part 8 is  https://www.youtube.com/watch?v=_LeTDpNrdbg


Links werken, maar af en toe (ook in het begin) moet je tot 5 sec wachten t.a.v. reclame van Youtube maar dan kan men het wegklikken.

Ik hoor van jullie? (Kado voor opa, die volgende week 80 wordt ???)
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #22 Gepost op: 11 december 2021, 19:43:27 pm »
Dat had je kunnen lezen Peter dat ik er al mee bezig ben.  ;)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 11 december 2021, 19:59:34 pm »
weinig bij dbc gewesst sorry IJpe
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 02 januari 2022, 10:16:09 am »
Oproep, mijn nieuwste poging een Tutorial in plaats van een film met (veel) gesproken Tekst te maken
Alleen de nodige acties om een Kerst pakket met Blender te maken
Nog een keer naar het youtube filmpje
Wat hieronder geschreven staat is 12:18

 https://www.youtube.com/watch?v=STyHWHm61xQ&t=21s

Mijn vertaling, Wie probeert het??


start maar zo: Blender Version 3 gebruiken!
 0. start maar zo:
   Blender neu starten en klik op "Geometry Nodes" dan klik op "New" (in de Geometry Nodes Editor)
   Ga de tekst aldaar "Geometry Nodes" in Gifts wijzigen.
   file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_001.jpg
   Ik veronderstel voor het gemak dat je via de Preferences addons het "Node Wrangler" addon al hebt
   geactiveerd (dat maakt het verbinden van Nodes makkelijker, een nieuwe Node gewoon naar de
   plaats schuiven waartussen die moet).
   In de Node Editor de "T" typen (een toggle) om de Schaar te kunnen gebruiken en snij de Verbinding
   tussen Input en Output door, De Cube zal door een Node Cube worden vervangen, die in een
   Kerstpakket omgetoverd zal worden.

   

   Om nieuwe Nodes aan te maken zijn er twee mogelijkheden Shift-A of de "Add"  klikken en dan met klik op "Search"
   de naam van de gewenste Node  zoeken.

Om nieuwe Nodes aan te maken zijn er twee mogelijkheden Shift-A of de "Add"
  klikken en dan met klik op "Search"de naam van de gewenste Node
  zoeken.Ik zal dat zo aangeven: N: Cube -> Output Node
  dus maak de Cube Node en verbind deze met de OutputNode N:Group Output. (Input Node al los geknipt of via klik X verwijdert (kan mentoch weer aanmaken)
tussen [ en ]  schrijf ik voorstellen om te zien wat er gebuert als men ...


 1. Cube -> Group Outputs [speel maar met Size waaren om het te zien]
   file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_002.jpg

 2. N: Radom Value  -> 1. de Cube Node  Value naar Size:  levert  RODE gestippeld daarom,
    een teken dat het niet echt goed is, doorknippen niet nodig volgende stap lost dat op.
    In de tutorial komt er en verhaal wat en waarom ID's zijn en waarvoor nodig en gebruikt worden
    file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_003.jpg
 3. N: Value -> ID van 'Random Value' for looping  ID . [speel met seed of met de waarde  van de N: Value
   Tutorial zet  de  Min in N: Random Value  van 2 op 0.3
 4. N: Set Position -> tussen N:Cube en N: Group Output  [speel met X,Y,Z]
     file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_004.jpg
   such that the cube is not altime IN the floor
   Tut: verhaal waarom volgende stap zinvol (nodig) is.
 5. N: Separate XYZ , van N: Random Value, Value -> Vector van N: Separate XYZ
     file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_005.jpg
 6. N: Combine XYZ , Z van Separate ->  Z van Combine -> Z an Z van Set Position
 
 7. N: Math (Multiply 0.5 of Divede 2) om halve hoogte te gebruiken
     altijd net boven de grond , schuif tussen N: Separate XYZ en N: Combine XYZ
q   file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_007.jpg

  om straks de ribbons (met kleine stappen) te kunnen maken zet de volgende nodes
  tussen N: Set Position en N: Group Output
 8. N: Subdivide Mesh, tussenvoegen net voor N: Group Output
 9. N: Subdivide Surfac, tussenvoegen net voor N: Group Output
 10. N: Set Shade Smooth, tussenvoegen net voor N: Group Output
  beide mogelijkheden  Levels (Mesh en Surface) op 2 (nodig voor Ribbons!)
   file:///C:\Users\Eigenaar\BlenderNodes\version3\NodeStartTutorials\pictures\2022.01.02_011.jpg




Als het bevalt  worden  de andern tussenstandjes ook hier na toe getoond
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 02 januari 2022, 18:36:44 pm »


de 'ribbons' liggen wel IETS over elkaar, nu het strilke. Als het er redelijk
gelukt is  stel ik mijn  blend file (gezipped) ter beschikking ;-)

Strikjes maken was al gelukt, dus herhalen en alleen nog boven op plaatsen,
Heb dit project prioriteit gegeven , zal dus morgen (ma 3.1) lukken.


Ui ui weer een stapje:


« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 08:28:30 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #26 Gepost op: 03 januari 2022, 12:56:43 pm »
Het is teveel info voor mij Peter  ;)
Dus ik modeleer liever een strik met een doos ;)
Maar voor de liefhebbers van de Geometry Nodes leef je uit met deze tutorial.

En voor Peter is dit misschien het volgende Geometry Nodes project.
https://youtu.be/rNSoRmAsB8E
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 13:09:15 pm door IJpe »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 06 januari 2022, 11:24:28 am »
Wat  leuk IJpe,
Mijn zoon kan de  Rubiks Cube blind in minder dan 1 minute oplossen

Dus de Cube in Blender is misschien een leuk cadeau voor mij vor hem ;-)

Zo de Gifts node lijkt en de buurt van OK te kommen:


nadat het Strikje naar boven is verplaatst zal zijn wacht het shader
gedeelte van het tutorial ...

Ha. dat was een makkie:


« Laatst bewerkt op: 06 januari 2022, 11:43:12 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2022, 09:58:48 am »
Hallo allemaal,
Heb vanochtend een bewijs gevonden dat mijn PC niet (helaas) voor alle Nodes operaties geschikt is, GPU te zwak (en kan daardoor een "Blue Screen of Despair veroorzaken en krap 10 minuten duurt herstarten  >:(

Ik heb dus deze Tutorial met en voor Nodes toch zo ver kunnen krijgen
om de 'Kaas-tart' te kunnen produceren.


gemaakt via:



Waarschuwing: kijk vie Edit in Preferences: System of je wel of niet een PC hebt die voor de Tab "Cuda" geschikt is. Dat geeft mij mij namelijk connecties met de aanwezige GPU van mijn Hp laptop.
 Cuda uitgeschakeld  , dan gaat met soms enige wachttijden het tutorial tot vrijwel het einde na te doen.
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 28 januari 2022, 07:30:40 am »
geinteresseerd in  *.bend? ik heb van meerdere stappen een copie gemaakt,

Zeg het maar: via email? of via mijn website toegangkelijk maken?

of de tut genoeg? en vraagjes erover?
of een webpagina met de stappen (incl. tussen door plaatjes) ?

Oh en dan nog dit: ik heb via blendernotions een prachtige ca 49 blz Pdf, die het nodes gebeuren netjes toelicht wel in het Engels ...
Doei
       Peter