Topic: zomaar wat (domme) vragen  (gelezen 53389 keer)


Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #75 Gepost op: 26 mei 2015, 13:41:11 pm »
wel jammer dat die tutorial met oudere versie gemaakt zijn... het zijn wel hele kleine verschillen... maar voor een newbie is het wel erg lastig...

en het wil dus nog steeds niet lukken...  valt niet mee....  dus een paar vragen....

als ik het hele hoofd selecteerd, en ik doe Unwrap.... gaat dat goed...  althans ik krijg een plat hoofd...
dan in de uv /image editor kies ik image/new image , deze noem ik checker, met zo UV grid erop...

dan in textures (rode dambord in het rechter menu) kies ik new....
nu ben ik heel dat menu kwijt.... :-) ....  wat heb ik nu weer gedaan....  oke... het luk me nu al niet meer die checker als texture op me hoofd te krijgen....
toestand....

weer gevonden...  :D ik had een hele andere editor gekozen...  ....

maar even een vraag...
ik heb 3 UV maps...  voor, zij  en totaal...
maar  mischien een domme vraag hoor...  pfff hoe moet ik het zeggen.... ik heb net voor aanzicht goed zitten schuiven op de uv-map voor, en het zelfde op zij..

maar als ik nu de verschillende UV maps aan klik, wisselen de foto's die er achter lagen niet mee?
doe ik iets verkeerd, of moet ik dat nog ergens opslaan ofzo... welke image bij welke UV-map hoor?

« Laatst bewerkt op: 26 mei 2015, 13:52:23 pm door swets »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #76 Gepost op: 26 mei 2015, 13:53:51 pm »
Hier heb je een tutorial van Blender 2.72
Misschien heb je er wat aan.
https://www.youtube.com/watch?v=8-Q4-cFO5d8

En deze van 2.61
https://www.youtube.com/watch?v=sZDMFkj8GqA
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2015, 14:04:57 pm door ijp »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #77 Gepost op: 26 mei 2015, 14:37:25 pm »
Deze tutorial heb je volgens mij nodig.

https://www.youtube.com/watch?v=liWluJimWM0

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #78 Gepost op: 26 mei 2015, 15:27:50 pm »

En deze van 2.61


ja met die 2de was ik bezig.... maar na 8 minuten ben ik hem kwijt...
daar klopt het ook niet meer met mijn versie....
dus ik heb 1 uv map met een plat geslagen hoofd...  eentje zij  en een voor aanzicht...  maar dan gaat hij painten, en dat komt dan op het platgeslagen beeld terecht?

hij doet iets met een clone brush, vanaf een layer?

Deze tutorial heb je volgens mij nodig.

https://www.youtube.com/watch?v=liWluJimWM0

ik heb (zal wel niet helemaal, maar volgens mij wel ) het zelfde als hem...

dus 1 UV map met het plat geslagen hoofd, een voor en een zij aan zicht...
maar als hij (rond de 7 min in de film) kies tussen de verschillende UV maps, zie je ook de achtegrond foto mee wijzigen....

bij mij niet..?

dan na 11 minuten... gaat hij naar texture Paint, en kiest hij dat hij wil clone van layer side... maar ten eerste zie alles er bij mij anders uit als bij hem... (ik heb versie 2.74)... maar ik kan ook niets vinden wat er op lijkt?  ik zie nergens iets van het kiezen van een layer.?


« Laatst bewerkt op: 26 mei 2015, 15:57:09 pm door swets »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #79 Gepost op: 26 mei 2015, 16:01:15 pm »
Zoals ik het zie wijzigt de foto niet mee.
Maar hij zet zijn 3dview op zijaanzicht en selecteert zijn 2e UV Textuur en kiest daarna zelf weer een nieuwe zijaanzicht image van het hoofd.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2015, 16:27:22 pm door ijp »

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #80 Gepost op: 26 mei 2015, 16:31:02 pm »
Zoals ik het zie wijzigt de foto niet mee.
Maar hij zet zijn 3dview op zijaanzicht en selecteert zijn 2e UV Textuur en kiest daarna zelf weer een nieuwe zijaanzicht image van het hoofd.

kijk maar bij 8:15

als ik de verschillende UV maps kies, blijf de zelfde foto, bij hem niet....

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #81 Gepost op: 26 mei 2015, 17:04:33 pm »
Eerst nog even deze vraag.
dan na 11 minuten... gaat hij naar texture Paint, en kiest hij dat hij wil clone van layer side... maar ten eerste zie alles er bij mij anders uit als bij hem... (ik heb versie 2.74)... maar ik kan ook niets vinden wat er op lijkt?  ik zie nergens iets van het kiezen van een layer.?

Kijk eens in de tabbladen aan de linkerkant bij tabblad Slot zit UVmap
en Bij tabblad option zit Project Paint.

Nu de andere vraag
Als je voor 8:15 kijkt dan zie je dat hij aan elke UV textuur een eigen image heeft toegekend een met een vooraanzicht en de andere met een zijaanzicht. 

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: 26 mei 2015, 17:06:05 pm »
Zoals ik het zie wijzigt de foto niet mee.
Maar hij zet zijn 3dview op zijaanzicht en selecteert zijn 2e UV Textuur en kiest daarna zelf weer een nieuwe zijaanzicht image van het hoofd.

kijk maar bij 8:15

als ik de verschillende UV maps kies, blijf de zelfde foto, bij hem niet....

Dat klopt, bij hem niet en hij gebruikt Blender render. Je gebruikt Cycles.
Ik heb het net getest - als je Blender Render gebruikt, worden je foto's aan je UV-map gekoppeld. In Cycles is dat niet het geval.
Ave, morituri te salutant.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #83 Gepost op: 26 mei 2015, 22:49:19 pm »
pffff....   ;D ik ga het nog eens bekijken....    ik zal het leren... !

kan ik hem nu gewoon op blender render zetten?

ik kan nu opeens niets meer selecteren? toestand...  ;D

nou ik kap er mee voor vandaag....  het wil niet lukken.... :'(
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2015, 23:28:36 pm door swets »

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #84 Gepost op: 26 mei 2015, 23:48:45 pm »
ik heb hier nogeens alles te download gezet : https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/testhoofd.zip

misschien zou iemand eens kunnen kijken...

want er zijn een aantal dingen die ik niet begrijp...
bijvoorbeeld als je in 3d view kijk , en je kies Texture   zie je blauw op me neus, en rood op me lippen?  maar ik weet niet (meer) waar dat verdaan komt?

verder in de 3d view , in de edit mode, heb ik een paar licht blauwe lijntjes?  wat is dat, en waar komt dat vandaan?

en misschien iemand die kan uit leggen hoe je Texture paint mode , met die clone brush werkt?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #85 Gepost op: 27 mei 2015, 10:38:20 am »
Ik ben het aan het bekijken en ik zie dat de rode en blauwe kleur komt door dat je ook met VertexPaint aan het kleuren bent geweest.

De blauwe lintjes geven aan dat van die edges scherpe randen hebt gemaakt dit kun je weghalen door die edges te selecteren en aan de linker zijde in tabblad shading/UVs   edges op smoot te drukken.

Dit heb ik tot nu toe ik ga nog wel wat verder spitten.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #86 Gepost op: 27 mei 2015, 10:56:45 am »
Om de kleuren op je neus en mond te verwijderen ga je naar de rechterkant waar je UV maps staan.
Daaronder heb je het driehoekje Vertex colors verwijder Col door op - te drukken.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #87 Gepost op: 27 mei 2015, 11:00:23 am »
ja... als ik aan het zoeken ben, omdat sommige tutorials oudere versie hebben (natuurlijk) ga ik overal zitten klikken.... en dan heb je wel eens opeens iets ? en dat je later echt geen idee heb waar het vandaan gekomen is...

zo had ik ook opeens die blauwe lijntjes.... ?  maar nu weet ik dat...

maar dat blauw en rood kon ik echt niet vinden... had alle textures en materialen enz enz gewist... maar ik bleef een blauw voorhoofd houden...

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #88 Gepost op: 27 mei 2015, 11:59:31 am »
Ik zal je een tip geven begin eens helemaal fris opnieuw.
Dit zeg ik omdat ik al de hele tijd bezig ben geweest om die vouw op zijn wang probeeren te verwijderen en zelfs dat krijg ik niet voor elkaar.
Dus ik denk toch zeker begin eens lekker fris opnieuw ;)
Je hebt ook het oog toegevoegd in edit mode dit kun je beter toevoegen in opject mode dan is het en appart opject.en wat zal ze nog meer tegen komen ::)

Dus modeleer het hoofd maak hierbij ook regelmatig gebruik van Smooth vertex en remove doubeles.
Heb je het hoofd helemaal goed ga dan over op de tutorial.
Succes.
Heb je daarna nog vragen dan hoor ik het wel weer.


« Laatst bewerkt op: 27 mei 2015, 12:01:50 pm door ijp »

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #89 Gepost op: 27 mei 2015, 12:39:05 pm »
ja ... ben ik ook wel van plan om opnieuw te beginnen... (ben al 2 keer op nieuw begonnen)... maar ik oefen eerst nog even door met deze....

want smooth vertex en remove doubles  zegt me al nix...  volgens mij heb ik ze daar niet over gehoord in de tutorials die ik door gekeken heb....