Even een heel andere insteek - begin je niet een beetje te hoog op de leercurve? Ik ben zelf nu een half jaar redelijk intensief met Blender bezig, maar ik denk er nog absoluut niet over om een character te gaan modelleren. Dat is veel te complex en daar ben ik nog lang niet bedreven genoeg voor...
waar moet je dan beginnen?
al doende leer men , toch?
en ik moet er wel bij zeggen dat ik vroeger wel met 3d max gewerkt heb, en met milkshape... Moray en Povray ,en technisch teken ik veel met Alibre en Solide Edge. Ik weet dat zijn heel andere pakketten... maar ook niet makkelijk... en heeft ook allemaal met renderen en raytracing en 3D enzo te maken...
Ik stel mezelf gewoon een doel en ik ga net zolang door totdat het lukt.... en vooral veel tutorials kijken en lezen... en veel vragen op van die super forums als dit.....
misschien gooi ik soms me vragen iets te snel op het forum... maar dan zit ik er zo lekker in dan heb ik iets te weinig geduld...
wat ik wel vin van blender... dat het eigenlijk allemaal met de toetsen gaat... en dat duurt even voordat dat blijft hangen..... maar het gaat steeds beter....
alleen ergens 1 vinkje niet aan of uit.. en alles ziet er opeens anders uit dan in de you tube tutorial... en dan raak ik de weg wel eens kwijt...
volgens mij ben ik al niet slim om de armen en handen zo te doen? zit ik heel moeilijk te doen ... maar als ik ze gewoon recht hou?
Hoe bedoel je. Ik snap niet precies wat je nu bedoelt.
ook in de zelfde tutorial maakt hij de kleding enzo pas later.. ga ik ook eens proberen...
en zo'n jas, en de handen die uit de mouwen komen hoeven ook niet aan elkaar vast te zitten?
Kleding wordt meestal achteraf gemaakt. Maar wat er vaak gedaan wordt (indien mogelijk) is dat de body mesh onder de kleding verwijdert wordt om te voorkomen dat lichaam en kleding door elkaar gaan bewegen.
In zo'n geval word eerst het lichaam voorzien van weightpaint en die wordt dan overgenomen op de kleding. Daarna kun je de onderliggende mesh, die toch niet zichtbaar is, verwijdert. Scheelt ook weer in het aantal vertices.
Als je character kleding uit moet trekken dan kun je dit niet doen natuurlijk en zo zijn er nog wat gevallen waarin het niet kan.
Maar de kleding en handen hoeven dus inderdaad niet aan elkaar vast te zitten.
nou ik had me armen naast me lichaam, en me vingers krom... maar ik kan beter (net als in die tutorial ) de armen recht uit het lijf laten komen (als de T) en de vingers gewoon gestrekt rechtdoor... das iets makkelijker..