Topic: The way of the samurai  (gelezen 392046 keer)


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1185 Gepost op: 18 augustus 2015, 11:07:34 am »
Jij had voor dit project zo'n prachtige raaf gemaakt. Heb je dit naar aanleiding van een tutorial gedaan of ben je zelf aan de slag gegaan?
Als er een goede tutorial is, welke dan? Ik probeer nu een vogelrig te maken, maar dat valt niet mee. Vooral de vleugels. Het moeilijke vind ik bijvoorbeeld als de vleugel opgevouwen zit moeten de veren goed zitten en als de vleugels openklappen staan de veren ook weer anders.
Ik heb al wel wat vleugel tutorials doorgenomen en kom een heel eind, maar ben benieuwd hoe jij deze harde noot gekraakt hebt.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1186 Gepost op: 18 augustus 2015, 11:22:46 am »
Als ik het terug denk had J een kant en klaar model gehaald van internet en uiteindelijk aangepast met heel veel werk.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1187 Gepost op: 18 augustus 2015, 12:33:48 pm »
Dat is inderdaad een aardige uitdaging Koos. Helaas heb ik over dit onderwerp toen zelf ook geen tutorials kunnen vinden dus ik heb overal stukjes en beetjes vandaan gehaald.

Het model was inderdaad een model dat ik ergens gedownload had en daarna aan mijn wensen aangepast heb. Het verenpak heb ik zelf gemaakt met hairparticles die ik gekamd heb. Het lastigste hierbij is om er een materiaal aan te hangen dat de indruk wekt van veren i.p.v. haar.

De rig is een eigen ontwerp en die heb ik gemaakt door ook naar voorbeelden te kiijken van hoe een vleugel echt beweegt. Echter is het bij mij ook niet perfect hoor Koos.
Bij mij zitten de veren goed wanneer de vleugels uitgeklapt zijn maar willen ze lastig doen bij het dichtvouwen omdat dit best een gecompliceerde beweging is.

Ruud gaf al aan dat op pagina 20 van dit topic meer te vinden is over mijn raaf. Mocht je er niet uitkomen stel gerust vragen en wellicht kan ik je helpen en wordt ik er zelf ook weer wat wijzer van.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1188 Gepost op: 18 augustus 2015, 13:55:51 pm »
Leuk om even door te nemen vanaf blz 20. Ik laat de veren van de hand als een waaier inklappen door ze te koppelen aan een bone die ik dan schaal. Ik zal ook eens kijken naar hoe jij het gedaan hebt met "track to". Ik denk niet dat mijn vleugelrig zo complex gaat worden. Mijn vogel wordt meer cartoonachtig, Maar als ik met een dergelijk project bezig ben kan ik het niet laten om toch ook te kijken hoe het met meer detail kan.

Het is een vingeroefeningproject (mooi woord bij Scrabble ). Als ik er wat vorderingen mee maak zal ik een apart topic maken. Het kan ook zijn dat ik over een uurtje er definitief mee stop. Al licht dat niet voor de hand.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1189 Gepost op: 19 augustus 2015, 10:25:35 am »
Ben ik heel brutaal als ik je vraag om de blend file van deze rig.
Ik heb net even geprobeerd om de veren met een "track to" te laten dichtklappen, dat ziet er beter uit. Maar de rig in zijn totaliteit begrijp ik nog niet. Waar begint of eindigt een chain welke bone heeft een "track to" welke bone of een "copy constraint"?


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1190 Gepost op: 19 augustus 2015, 10:55:25 am »
Een brutaal mens heeft de halve wereld zeggen ze wel eens..... ;)

Ik zal vanavond even kijken of ik het bestand wat kan vereenvoudigen door alle overbodige rotzooi er uit te gooien. Dan krijg je in ieder geval de rig met wat uitleg in de text editor erbij.
Ik neem aan dat de mesh niet echt interessant is voor jou?

Normaal zou ik dit niet zo snel doen aangezien mijn animatie nog verre van af is maar in dit geval maak ik een graag een uitzondering.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1191 Gepost op: 19 augustus 2015, 12:08:34 pm »
Alvast bedankt.  ;D

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1192 Gepost op: 20 augustus 2015, 06:56:31 am »
Nog even geduld Koos, want ik had het gisteravond onverwacht druk. Het bestand is opgeschoond maar ik ben nog bezig om de uitleg te typen in de text editor.
Ik zal je het bestand vanavond sturen.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1193 Gepost op: 20 augustus 2015, 08:21:21 am »
Ik kon gisteren internet niet op door de ddos aanval op Ziggo. Dus ik had het toch niet kunnen downloaden.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1194 Gepost op: 20 augustus 2015, 08:56:46 am »
Dat probleem had ik inderdaad ook dus ik had ook niet kunnen uploaden, haha.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1195 Gepost op: 20 augustus 2015, 10:50:24 am »
Ik heb dit gevonden Koos hier kun je wel wat mee.
Wat anderen zeggen ze gebruiken niet het haar systeem hierbij en passen een tweede particel system toe voor de veren.

« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2015, 10:53:48 am door Ruud »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1196 Gepost op: 20 augustus 2015, 22:22:00 pm »
Koos, ik heb de rig met uitleg naar je gmail gestuurd. Succes ermee en ik hoop dat het wat bruikbaars oplevert voor je.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1197 Gepost op: 21 augustus 2015, 09:18:45 am »
Ik vind het prachtig. Dat wordt wel weer even puzzelen voor mij, maar alles lijkt wel heel duidelijk. Ik wil het niet alleen gebruiken, ik wil de constructie ook begrijpen. Voorlopig zal ik mij niet vervelen.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1198 Gepost op: 21 augustus 2015, 09:59:45 am »
Dat is mooi, veel puzzelplezier.  :)

Ik ben ook wel een tijdje zoet geweest met het maken van deze rig. Het is de lastigste rig die ik tot nu toe gemaakt heb.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1199 Gepost op: 21 augustus 2015, 12:52:48 pm »
Dat begrijp ik. Het ziet er heel complex uit.