Topic: lichtboei  (gelezen 1710 keer)


Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 25 augustus 2024, 15:49:40 pm »
Weer al het een en ander bijgeleerd.  Dat ding het wateroppervlak laten volgen gaat redelijk goed met een raycast node.


met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2024, 15:04:01 pm »
bedoel je wat beweging betreft, of meer de reflectie in het water?

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2024, 15:17:24 pm »
Het wateroppervlak is een ocean modifier en de golven kan je laten bewegen door het time veld te animeren met een driver, bijvoorbeeld #frame/50.  Om de lichtboei te laten meebewegen en ook de helling van het wateroppervlak mee te laten volgen heb je in Geometry Nodes die raycast node nodig.
met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2024, 15:21:31 pm »
Daar bestaat zelf een filmpje van: https://www.youtube.com/watch?v=alwSNvaU47A
met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2024, 16:15:25 pm »
Foei daar wordt je zeeziek van.
Nou jij liever dan ik, ik ben al blij dat ik er stille plaatjes uit krijg.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,419
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2024, 00:07:12 am »
Ik verheug me op je filmpje.
Mooie boei.

Dit is een boeiend onderwerp !  ::)

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2024, 10:44:13 am »
@Blenderbrammetje: bedankt; ik maak vaak korte animaties, maar ik heb meestal niet het geduld om die uit te renderen.  Dit beeld in Cycles was een dik half uur,wat doenbaar is voor een still.  Een animatie van een minuut zou meer dan 30 dagen zijn.

@Xan: uitzoeken hoe iets te maken is vaak een leuke puzzel, uitzoeken hoe iets correct beweegt vaak nog veel leuker, zeker als het complexes machines zijn.  Animation nodes is daarbij een handige add-on (gratis te krijgen op https://animation-nodes.com/ )
met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Offline Xan

  • Member
  • *
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2024, 14:36:39 pm »
Animaties vind ik leuk om naar te kijken, maar zelf maken, niks voor mij.
Ik ben nu bezig met patronen te maken, daar heb ik al mijn handen vol aan.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,419
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 05 september 2024, 10:34:36 am »
Voor de "time" van de ocean kon ik altijd gewoon een keyframe maken dat scheelt veel gedoe.
Dus gewoon je tijd kiezen , een keyframe maken , bepalen hoeveel frames je wilt of gewoon op het eind de "time" verhogen en daar weer een keyframe maken.

Animeren was altijd al mijn doel.


Wat renderen betreft , natuurlijk op echt hoge kwaliteit cycles renderen met caustics kost veel tijd.

Maar vrijwel net zo'n mooie renders met wat minder aantal samples en gebruik makend van Noise reduction kan het ook in bv. 3 minuten.

Bij video of film valt dat nauwelijks op als er veel beweging is...

Hangt natuurlijk ook mede af van hoe snel je processor , render je met CUDA... want dat scheelt een berg...

Succes !