Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - roobol

Pagina's: [1] 2 3 ... 15
1
Modelleren / Re: Koker
« Gepost op: 05 oktober 2024, 11:28:27 am »
Niet exact een macro, maar inderdaad heel handig.  Ga naar de object properties (geel) en geef onder shape keys je basis vorm een naam.  Maak met het + symbool (magenta) een nieuwe shape key aan en geef deze ook een naam).  Met deze nieuwe shape key geselecteerd ga je in edit mode en vervorm je de geometrie door punten-randen-vlaken te verplaatsen (geen nieuwe punten toevoegen!!)

Ga terus naar object mode, nu kan je met de value slider (groen) de vorm variëren tussen je basis vorm en de gewijzigde vorm.  In ander software worden dit ook wel pose morphs genoemd.  Is ook heel handig voor bijvoorbeeld ogen_open / ogen_dicht, mond_blij / mond_boos, etc.



2
Modelleren / Re: Koker
« Gepost op: 04 oktober 2024, 17:01:11 pm »
Ik zou dat met shape keys doen, zie filmpje op https://www.youtube.com/watch?v=B11XBZmIIZc (moet je in de linker en rechter zijvlakken nog wel een loop cut doen).

3
Eindresultaten / Re: roza
« Gepost op: 23 september 2024, 13:24:43 pm »
Het is de vrouw van de Duitse beeldhouwer (Carl Schlüter) die het beeld heeft gemaakt in 1880.  Er is lang gedacht dat het Roza Loewenfeld was, die kennelijk wat op haar leek en die veel voor het Poolse stadje Chrzanów heeft gedaan (waar het beeld ook gemaakt is en waar het origineel te zien is in het Irena and Mieczysław Mazaraki Museum).

En dat is inderdaad Agathe Naumann, knap gevonden.

De 3D scan is CC0 en een dankbaar onderwerp voor lichtstudies in Blender.

4
Eindresultaten / roza
« Gepost op: 22 september 2024, 16:53:23 pm »
Aan het experimenteren met lichtopstellingen en lichtgroepen, wat best interssant is.  Het origineel van de sculptuur is van https://muzea.malopolska.pl/en/objects-list/192 (en nee, het is niet Roza…).




5
Blender Interface / Re: Addons voor 4.2 LTS
« Gepost op: 19 september 2024, 12:48:43 pm »
Hallo Guus, welkom bij de club.  Voor hardsurface modelling kon ik tot nog toe vooruit met de gereedschappen binnen Blender, inclusief de meegeleverde add-ons (loop tools is heel handig).  De add-ons die je noemt ken ik niet, maar de drie tezamen zijn nog geen 100 €, dus daar kan je je geen buil aan vallen.

Edit: er staan een paar handige tips op https://www.youtube.com/watch?v=Ml2t8uxPAQU

6
Eindresultaten / Re: Kon het niet laten
« Gepost op: 09 september 2024, 10:49:09 am »
Hij is leuk :-)).

Is die kat ook gerigged?

7
Eindresultaten / Re: PawWing IV
« Gepost op: 08 september 2024, 07:07:14 am »
Hij is heel leuk geworden, ook de eerste in kleur, meen ik.

Ik durf niet te vragen wat er met PawWing I, II en III gebeurd is...

8
Onderhanden werk / Re: Cats in Space
« Gepost op: 04 september 2024, 07:40:53 am »
Limburg, dat is aan je accent bijna niet te horen :-))

Spectaculaire sterrenbeelden zijn bijvoorbeeld te vinden op https://www.freepik.com/free-photos-vectors/nebula-hdri , AI gegenereerd en meestal 8-bits dus geen HDR maar wel bruikbaar (op AI beelden staat geen auteursrecht).  Die kan je combineren met je procedurele sterren via een add shader node.  Daar is trouwens een filmpje over op https://www.youtube.com/watch?v=urR6O83dmU4

9
Onderhanden werk / Re: Cats in Space
« Gepost op: 03 september 2024, 12:37:51 pm »
Ziet er al goed uit, Xan.  De texturen zijn nog wat vlak; als je bij je verlichting een HDR steekt komt daar wat meer doortekening in.

Tweede hoogste punt van Nederland, dan ben ik vorige week in de buurt geweest (mijn zus woont in Rheden, vlak bij de Imbosch).

10
Eindresultaten / Re: lichtboei
« Gepost op: 31 augustus 2024, 10:44:13 am »
@Blenderbrammetje: bedankt; ik maak vaak korte animaties, maar ik heb meestal niet het geduld om die uit te renderen.  Dit beeld in Cycles was een dik half uur,wat doenbaar is voor een still.  Een animatie van een minuut zou meer dan 30 dagen zijn.

@Xan: uitzoeken hoe iets te maken is vaak een leuke puzzel, uitzoeken hoe iets correct beweegt vaak nog veel leuker, zeker als het complexes machines zijn.  Animation nodes is daarbij een handige add-on (gratis te krijgen op https://animation-nodes.com/ )

11
Belichting en Rendering / Re: render image en png niet hetzelfde
« Gepost op: 29 augustus 2024, 10:39:43 am »
De reflecties lijken mij het zelfde te zijn, maar tegen een witte achtergrond vallen ze veel minder op.

12
Eindresultaten / Re: lichtboei
« Gepost op: 27 augustus 2024, 15:21:31 pm »
Daar bestaat zelf een filmpje van: https://www.youtube.com/watch?v=alwSNvaU47A

13
Eindresultaten / Re: lichtboei
« Gepost op: 27 augustus 2024, 15:17:24 pm »
Het wateroppervlak is een ocean modifier en de golven kan je laten bewegen door het time veld te animeren met een driver, bijvoorbeeld #frame/50.  Om de lichtboei te laten meebewegen en ook de helling van het wateroppervlak mee te laten volgen heb je in Geometry Nodes die raycast node nodig.

14
Modelleren / Re: Importeren van Collada bestand (vanuit Sketchup naar Blender)
« Gepost op: 27 augustus 2024, 15:11:28 pm »
Wat Xan zei (was me net even voor).

Alternative methode is beide vlakken selecteren en dan menu > face > tris to quads

15
Eindresultaten / lichtboei
« Gepost op: 25 augustus 2024, 15:49:40 pm »
Weer al het een en ander bijgeleerd.  Dat ding het wateroppervlak laten volgen gaat redelijk goed met een raycast node.



Pagina's: [1] 2 3 ... 15