Dutch Blender Community

Algemeen => Over Blender => Topic gestart door: Herman59 op 06 december 2021, 11:18:26 am

Titel: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 06 december 2021, 11:18:26 am
            geacht forum,


   ik  ben bezig om een mok  te  maken,  eerst  op  blender  2.93.  nu heb ik blender 3.0   gedownload, en  ben  op weg  om die  mok te maken  met  de  tutorial   blender-lessen.nl.
  die  scene  waar  het  wel  lukte  met  de  mok  op   blender 2.93  om  subdivision surface te gebruiken  moest bij  die  scene  de  mok   veranderen  om  met  de  les  verder  te  gaan. dezelfde scene  met  de  mok   ben  ik  nu   met  blender 3.0,  maar  werkt de  subdivision surface    helemaal  niet,  hoe  kan  dat?  het  is  misschien  moeilijk  om  het zo   uit  te  leggen,  eigenlijk  moet  je  de  beelden  zien.
er  zijn   van  die  lessen  met  de  mok  3 delen  van. maar ik  ben  bezig  in  de  eerste  deel.
als  iemand  het  wil  gaan  bekijken  en daarop  mijn  misschien  beter  kan  helpen  dan  zou  dat  heel  mooi  wezen,   ik ben bij  deel  1  van  de  mok  op  4:18.
Bij  mijn  werkt  die  scene  niet  bij  blender 3.0,   wel   bij  2.93.
of  doe  ik  wat  verkeerd, of  staat  er  misschien  een  instelling niet goed?

alvast   allemaal  bedankt  voor  de  hulp!

groet  van  Herman
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 06 december 2021, 11:55:19 am
Bij mij werkt subdivision surface gewoon.
Ik zou zeggen maak een print screen en plaats hier de foto dan kunnen we het zien.
Of mail me de blend file je hebt mijn email ik zal niets veranderen alleen kijken wat er mis is dan kun je verder.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Blendey op 06 december 2021, 12:05:09 pm
Bij mij werkt het ook gewoon, misschien staat de subdivision mode per ongeluk op simple in plaats van catmull-clark? Wel grappig, dit is de allereerste tutorial (samen met die van het huisje, ook van blender-lessen.nl) die ik ooit gevolgd heb. Inmiddels iets meer dan een jaar geleden.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 06 december 2021, 12:12:08 pm
hallo  Blendey,

nee, ik  heb  hem  op  catmull-clark    staan,   ik  weet  ook  niet  wat  dat  nog betekent.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 06 december 2021, 12:18:12 pm
ik  begrijp  er niks  van,  die  scene  van  die  tutorial  deedhet  wel  op   versie  2.93
met  de  kubus  werkt  de  subdivision  surface  wel.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Blendey op 06 december 2021, 12:22:16 pm
Bijzonder. Misschien inderdaad een screenshot maken zoals IJpe voorstelde?
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 06 december 2021, 12:26:54 pm
   ik  heb  hier  het  screenshot  van de mok
(https://i.postimg.cc/VJZzRmBd/Mok-01.png) (https://postimg.cc/VJZzRmBd)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 06 december 2021, 12:29:58 pm
https://youtu.be/cF3zUSPnAOE


hij moet  dan  veranderen in  het beeld  wat  ik  toestuur. ik weet  niet of  dat  werkt
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 06 december 2021, 12:31:11 pm
moet  je  kijken  op   4 min  en  18  sec   verder,   daar  gaat  het  bij  mijn  niet goed.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 06 december 2021, 12:46:48 pm
Herman ik heb de binnenkant van de mok naar binnen getrokken om te laten zien dat het niet goed is de binnen kant zit tegen de buiten kant aan en als je subdivision surface gebruikt ziet het er niet uit en je had ook 96 dubbele Vertex.
Dus opnieuw even je mok maken.
(https://i.postimg.cc/R6R8198Y/Voorbeeld.jpg) (https://postimg.cc/R6R8198Y)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 06 december 2021, 12:50:12 pm
   bedankt  Wil,

  ik  ga  even  aan  de  slag opnieuw,  kijken  of  het  nu  lukken  gaat
maar  staan  de instellingen  dan  gewoon  goed?
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 06 december 2021, 12:55:03 pm
Als je iets modelleert dan moet je regelmatig je dubbele vertices verwijderen, dat doe je door in Edit mode op A te drukken en dan selecteer je alles.
klik dan op R-muisknop en je hebt nu een nieuw menu kies hier Merg Vertices en kies Bij Distance je zal zien dat er nu 96 dubbele Vertices zijn verwijderd.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 06 december 2021, 12:56:35 pm
En ook nog jou mok heeft geen onderkant ;)
Als je naar mijn voorbeeld kijkt dan zie je ook een pijl bij een icoontje als je dat icoontje aandrukt dan kun je door je mok kijken je ziet dan alles wat je gemodelleerd hebt dus ook de binnenkant.
Heel handig.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 06 december 2021, 13:04:12 pm
  Wil  als  ik  de  r  indruk  krijg ik  een  roteer   pictogram,  of  moet  ik  nog  wat  anders  indrukken  voor  ik dat  nieuw  menu  krijg?
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 06 december 2021, 13:07:54 pm
   kan  ik  dan  altijd  die  toggle x ray  aan  laten  staan  Wil?
inderdaaad   geen  onderkant,  ik  dacht  toch  werkelijk  dat   de  onderkant  er  ook   allang  was 
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 06 december 2021, 13:25:22 pm
Nee dat zou ik niet aan laten staan dat is heel verwarrend alleen als je iets niet kunt zien en als je met box select bijvoorbeeld de helft van je object wilt selecteren, dan selecteer je ook de achterzijde mee.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 06 december 2021, 13:33:18 pm
Nog een tip als je object bij het modeleren er hoekig uit ziet ga in objectmode en klik de R- muisknop en kies Shade Smooth.
Dat zou je ook moeten doen voor je subdivision surface gebruikt.
Ik krijg nu visite dus ik ben er van tussen.
Succes.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: PKHG op 06 december 2021, 13:41:57 pm
Sorry Herman59
Overigens ik ben een Hermann41 

Ik ben een wiskundige en die MOET alles 100% precies weten waarmee je bezig bent:
1. Welke Blender Versie  find ik is altijd nodig, omdat er inmiddels zoooo veel veranderd is , dat hulp eigenlijk alleen via dezelfde versie mogelijk is , maar dit is zelfs niet helemaal waar  heb zelfde versie op PC en Macbook [oude] identiek iets doen en het result is TOCH verschillend, dus waarop is ook nog nodig.
Ikke: moet dus in principe met W10 Versie 3.0.0 beginnen

Eten roept,  dan komt er nog meer ;-)

Zo nu even dit nog:

2. precies aangeven met welke WWW-pagina je bezig bent , in het begin heb je naar blender.leren verwezen, dat lijkt in orde te zijn, MAAR als die opent heb ik niet gevonden waar je  mee begonnen bent. (later wel de YouTube link , dat is dus de bedoeling met deze info).

3. Men kan eenvoudige dinge zeker op veel verschillende wijzen realiseren met Blender ... 

na ja dit was dan dat

Succes verder Herman

Peter   (K.H.)

Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 06 december 2021, 15:49:51 pm
  Wil  als  ik  de  r  indruk  krijg ik  een  roteer   pictogram,  of  moet  ik  nog  wat  anders  indrukken  voor  ik dat  nieuw  menu  krijg?

Ik bedoel met R-muisknop Rechter muis knop ;)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 07 december 2021, 15:40:40 pm
   ben  bezig  om  de vloer te maken,  ik denk  dat  ik  de  onderkant  van  de  mok  niet  goed  is  ,  maar  ja ,  ik  ga  maar  even  verder.   loop  ik  weet  tegen  een  volgend  probleem op,  met  de  vloer  maken ,  bij  mesh   dan  naar  plane,  heb  ik  gedaan,  dan  de  S  van  schalen,  maar  nu  op  de  tutorial  zie  ik  de  as  lijnen  kleuren ,  maar  niet  bij  mijzelf.  het  vlak  zeg  maar  blijf  donkergrijs.
maar  naar  deze  scene  moet  ik  de  mok  omhoog  gaan  halen,  maar  nu  weet  ik  niet  op  wat  voor  hoogte  de  mok  zit,  wat  ik  zie  bij  mijn  de  lijnen  niet  meer :-\
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 07 december 2021, 15:54:45 pm
In de tutorial is de plane geplaatst op de grid dat doet Blender als je een plane plaatst.
Dus de man die de tutorial heeft gemaakt heeft niet verteld dat hij de plane iets heeft laten zakken ;)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 07 december 2021, 16:00:38 pm
   hoi  Wil,    ja,   kan  ik  daar  wat  aan  doen  dat  ik  dat  ook  kan  Wil?
 
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 07 december 2021, 16:08:18 pm
Dus je hoeft die lijnen niet te zien je gebruikt nu Snap.
Met de mok geselecteerd in object mode kijk doven in de balk naar het magneet icoon en dat icoon is Snapping, zet deze aan en druk ook op het pijltje en kies Face.

Je mok is nog geselecteerd dan druk je G +Z en zet je mok met de muis omhoog de mok Snapt nu op de Plane.
Als het niet duidelijk is horen we het wel.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 07 december 2021, 16:10:43 pm
De plane kun je gewoon laten staan hoor.

Maar als je hem een stukje lager wilt zetten dan selecteer je de plane in object mode en druk dan G + Z en schuif hem met de muis omlaag.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 07 december 2021, 16:24:49 pm
  Wil,  heel  moeilijk  de mok  blijf  nog  in  de  plane  steken.
  doe  iets  verkeerd  maar weet  niet  wat  precies
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 07 december 2021, 16:38:38 pm
Ik weet het al zet je mok een heel stuk hoger dan de plane met het Snap icoon UIT.
Daarna zet je snap weer aan en schuif de mok op de plane nu moet hij mooi op de plane landen.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 07 december 2021, 16:49:16 pm
  ik  stuur  je  even  een  image,  kijken wat  je  er  van  vind.
ik  denk  nog  niet  goed :)
(https://i.postimg.cc/bDZLVfqH/Mok-01.png) (https://postimg.cc/bDZLVfqH)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 07 december 2021, 16:50:55 pm
ik  denk  dat  hij  niet  op de  plane  staat.klopt  dat  Wil?
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 07 december 2021, 17:02:12 pm
ik  stuur  nog  een  2de  image,  is  deze  misschien  beter  Wil?
(https://i.postimg.cc/Vrs92Q1H/Mok-02.png) (https://postimg.cc/Vrs92Q1H)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 07 december 2021, 17:27:24 pm
Scale je plane even wat kleiner en met de middelmuis scrolwiel ingedrukt kun je met de muis het beeld op en neer bewegen en als je dat doet kun je onder de plane kijken en zien of de mok er doorheen steekt.
Zie je hem niet aan de onderkant dan heeft Snap de mok goed op de Plane geplaatst.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 07 december 2021, 17:33:13 pm
is  dat  in  de  object  mode  Wil, of  in  de edit  mode?
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 07 december 2021, 17:34:45 pm
met  de  toggle xray  ook  aan?
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 07 december 2021, 18:02:25 pm
Toggle xray uit en in object mode
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 12:19:09 pm
     ik  zie  de  mok  nog  wel een klein  beetje  aan  de  onderkant
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 12:39:28 pm
goedenmiddag  Wil,

 ik weet  niet  eigenlijk  wat  dat  kleine  oranje balletje is  dat  bij  de  cursor  staat, maar  dat  kan  ik  niet  verplaatsen, hoort  dat  bij  de cursor  te  staan, of  in  het midden  van de  cursor?
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 12:43:33 pm
 Wil, wat  vind  je  van deze  render image  van  de  mok?
(https://i.postimg.cc/qh2jDrd3/Mok-02.png) (https://postimg.cc/qh2jDrd3)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 12:46:12 pm
Eerst even dit nog.
Als je nu in front view ga door op numpad 1 te drukken dan zie je het van de voorkant.
En naast het xray icoon boven in de balk zit het Wireframe icoon zet dit even aan en nu kun je goed zien of je mok er doorheen steekt.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 12:59:39 pm
Je vraag over het oranje puntje de Pivot Point dat is een heel verhaal en ik hou eigenlijk niet van typen dus kijk even deze tutorial over de Pivot Point dan zie je het gelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=SGUBriL9bNU

En nog een
https://www.youtube.com/watch?v=RGrXpBB_ekk
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 13:05:17 pm
    ik  zie  dat  de mok  er niet  doorheen  steekt,  dus dat is  mooi,
  ik  ga  dat filmpje  later  nog  wel  bekijken  Wil,  ik  ga  weer  even  verder  met  de  tutorial
kijken  of  ik  de mok  een  kleur  kan geven  en  ook  denk  de  vloer.
dank  zo ver  Wil   voor  je  goede  en  mooie  en  duidelijke  uitleg  en  hulp
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 13:06:18 pm
En nu je eigen eerste gemodelleerde mok.
Je mok render ziet er goed uit Herman maar laat hem ook eens zien in edit mode door een Printscreen. ;)
Dan kunnen we zien hoe hij is opgebouwd
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 13:12:33 pm
  Wil,  hij staat nog steeds  in de front view,  hoe  krijg  ik  hem  weer  op  de  plane view  zo  als  die  was?
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 13:16:41 pm
hoe  maak  ik  in  de edit mode  een  printscreen  Wil?
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 13:24:16 pm
Op je toetsenbord boven in de toets PrtSc.
Dan maakt hij een foto van je beeldscherm open nu een paint of foto programma en plak het daar in.
Save de foto nu weg op je computer en plaats hem hier.

Ps,
Een print screen maken kan altijd en overal op je computer.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 13:34:13 pm
vreemd  er gaat  iets mis  hier,  hij geeft   hetzelfde  beeld  in  de   edit  mode  als  in  de  object  mode
 
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 13:35:53 pm
ik  zie  dat  het   plane  ook  verdwenen  is
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 13:40:57 pm
Stuur de blend file maar even door naar mijn mail dan kijk ik even.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 13:45:50 pm
  bij  f12  render  is  de  plane  goed,   druk  ik  op  numpad 0  dan  zie  ik  in  het  schermpje geen plane  meer  ook   niet  bij  objectmode  en  edit mode
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 13:47:25 pm
Stuur hem even door dan kan ik zien wat er aan de hand is
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 13:56:21 pm
   de  render  image  Wil
(https://i.postimg.cc/dkJWh0XV/Mok-02.png) (https://postimg.cc/dkJWh0XV)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 14:02:52 pm
Het valt me nu op dat er achter de mok schaduw is maar op een stukje niet?
En dat kan volgens mij niet.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 14:06:42 pm
   ja, dat  klopt  maar  dat  was  ook   al   toen  ik  de  plane  kon  zien   in  object  mode
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 14:12:14 pm
Heb je de plane nog niet terug?
Zo niet druk dan eens Alt + H op je toetsenbord.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 14:14:00 pm
in de   object  mode  Wil?
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 14:15:16 pm
  alt+h     gebeurt  helemaal niks
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 14:17:33 pm
Ik  krijg  ook een  melding  om  te  selecteren  reveal  hidden
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 14:25:12 pm
Dan weet ik het niet stuur je Blend file maar dan kan ik kijken zo gebeurd ik verander niets.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 14:32:36 pm
  het  lukt  me  niet  om die  file  te  sturen  Wil
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 14:34:32 pm
ik  heb  hem  gestuurd  naar  je  mail  adres  Wil
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 15:16:00 pm
  Wil  heb  je  me blender file  nog  ontvangen?
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 15:30:39 pm
ja  is  goed   Wil,stuur  de  file maar  naar me op, 
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 15:49:13 pm
Hij is onderweg.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 16:02:36 pm
Hans kijk deze tutorial helemaal heel goed en leer hem uit je hoofd dan heb je al veel gewonnen.
hij is van jou mokken site dus Nederlands.
In de tijdlijn van de video op 2:50 daar zie je hoe je objecten plaatst.

https://www.youtube.com/watch?v=NCaRPr8n5_o&list=PL8qXAiv_31k6JOzjxtzDAM1vmzYOvaYP9&index=4
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 16:18:17 pm
En je vroeg ook nog wat je niet goed had gedaan dat zal ik nu even doornemen.

1: Je opject in het midden modelleren zie tutorial.

2:Als je iets modelleert dan moet je regelmatig je dubbele vertices verwijderen, dat doe je door in Edit mode op A te drukken alles is dan geselecteerd en kleurt oranje.
klik dan op R-muisknop en je hebt nu een nieuw menu kies hier Merg Vertices en kies Bij Distance en Blender verwijderd  dubbele Vertices, helemaal onder in geeft Blender dan aan hoeveel hij er heeft verwijderd.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 16:35:00 pm
  ja,  dank  je  Wil,   heel  moeilijk  vind  ik het  wel. ik  dacht  dat  ik  de  mok  een  beetje  goed  had,maar  blijk  een  hoop  fout  te  zitten.   ik  ben  nog  even  bezig  om  te  proberen  om mok 2.0  goed  te  krijgen.   maar  ik  heb  steeds  problemen met de  juiste  view  zodat  hij  in  het midden  zit.
  bij  jou  plane   3.0  zie  je  dat  de  plane  gewoon  dicht  is,  bij  mijn  2.0  zie  je  de  strepen en  vlakken  zitten,  dat  is  dus  niet  goed,  weet  niet  hoe  ik  dat  goed  kan  krijgen  zoals het hoort.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 16:44:10 pm
Kijk de tutorial zoals ik al eerder zei dan wordt het duidelijk.

Maar selecteer je plane en verwijder hem.
Druk op het toetsenbord Shift C dan gaat de cursor precies naar het midden waar hij hoort te staan.
Selecteer je mok en zet hem met Snap op de plane die heb ik al eerder uitgelegd dus even terug kijken.
Succes.
 
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 17:01:20 pm
  ik  heb  de  plane  eerst  maar  even  verwijderd,  shift C   gaat  de  allles  in   het  midden ,  maar  druk  ik  op  numpad 0   dan  zie  ik  net  niet  dat  de  mok   daar  te  zien  is.
hoe  moet  ik  dat  ook  alweer  doen  Wil,  ja  sorry  voor  de  vele  vragen. ik  heb  de  filmpjes  gezien  maar  blijf  nog  even  zoeken  en  weten  hoe  alles  moet,  echt moeilijk  is  het  nog  voor  mijn.
ik heb  echt  tijd  nodig  om  alles   goed  te  begrijpen  en  te  snappen  zodat  ik  goed  weet  hoe  alles  zit.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 17:33:42 pm
   ik  heb  geprobeerd  de  2.0   te  veranderen  die  heet  nu  02.1
  nog  niet  tevreden  maar  begint er  op  te  lijken :)
(https://i.postimg.cc/SXkdkFdh/Mok-02-1.png) (https://postimg.cc/SXkdkFdh)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 17:34:53 pm
staat   nog  niet  echt  op   zijn  bodem zie  ik  nu ;)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 17:46:51 pm
Je hebt hem niet goed te pakken met de camera ;)
Druk N voor het N-menu bij tab View vink je Camera to View aan.
Op het toetsenbord Numpad druk je 0 en navigeer nu met je camera view naar je Mok door het scrol wieletje ingedrukt te houden.
en maak dan een mooie nieuwe render.
Succes en volhouden de aanhouder wint.  ;)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 19:57:50 pm
    de   nieuwe  render,  maar  ik  heb  nog  veel  problemen  met  camera  stelling  en  het  licht
(https://i.postimg.cc/zVh7CTFt/Mok-02-1.png) (https://postimg.cc/zVh7CTFt)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 20:01:43 pm
Je hebt hem in ieder geval goed in beeld Herman.
Blender leren is veel Tutorials bekijken ;)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 20:13:17 pm
Maar Herman ik zou de mok maar laten voor wat het is en verdergaan met het huis.
Ik weet dat loslaten moeilijk is maar het is nodig ;) In het modeleren van het huis zitten voorbeelden waar jij het moeilijk mee hebt en ook dingen van wilt weten.
Dus begin op je gemak met deze tutorial en maak op het forum een nieuw topic aan zodat we je verder kunnen helpen.

Maar eerst veel de eerste tutorial bekijken en het goed tot je nemen
Succes met deel-1

https://blender-lessen.nl/les/huis-modelleren-in-blender-deel-1
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 08 december 2021, 20:22:05 pm
  ja  dat  is  zeker  Wil,   ik  ben  nu  bezig met  een  kubus en  een  plane  daaronder,  beetje  oefenen
maar  ja  hoor  zelfde  probleem,  buiten beeld  met  numpad 0    weer  draaien  met  camera  maar  heel  heel  erg  moeilijk  is  dit  dan,je  moet  echt  staale zenuwen  hebben  en  heel  veel  geduld  en  oefenenen :D
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 08 december 2021, 20:31:35 pm
Herman het is makkelijk als de camera is geselecteerd en Druk N voor het N-menu bij tab View vink je Camera to View aan en
op het toetsenbord Numpad druk je 0.
Staat je object niet in beeld druk dan op het toetsenbord Shift  C en je camera staat op het midden gericht.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: roobol op 09 december 2021, 07:03:20 am
Ik ben van Cinema4D naar blender overgestapt en had in het begin ook veel moeite met camera navigatie.  Als je de camera activeert en vervolgens in het attributenpaneel (shortcut N) onder de tab "view" de optie lock camera to view aanzet wordt dat een stuk intuïtiever (en werkt het net als in Cinema).


(https://i.postimg.cc/Whn0ddNP/plaatje.jpg) (https://postimg.cc/Whn0ddNP)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 09 december 2021, 11:13:36 am
  ja,  misschien  heb  je  gelijk Wil,ik  wil  denk  ik  te  snel  en  dan  vergeet  je  alles  weer,  maak  je  snel  weer  dezelfde  fouten.  maar  ik  heb  dat  huis  al  gemaakt,  ik  weet  niet  of  ik je  dat  al  heb  laten  zien,  stuur  nog wel  even  een render daarvan,   alleen  het  deurtje  is  te klein  en  de  ramen  te  groot :D
huis  heb  ik  nog  met  2.8  gemaakt


(https://i.postimg.cc/TpMMpyFG/huis-3.png) (https://postimg.cc/TpMMpyFG)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 09 december 2021, 11:34:29 am
  snel nog  even  met  de  kubus  lopen  spelen, een  gekleurd  vloertje gelegd  en  de  kubus  eenmooie  rode  kleur  gegeven :D
wat vinden  jullie van  mijn  nieuwe  creatie? :D
(https://i.postimg.cc/94n8qSxK/Kubus-test-1-0.png) (https://postimg.cc/94n8qSxK)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: IJp op 09 december 2021, 11:46:27 am
Even een tip koop wat schriftjes en schrijf belangrijke en interessante dingen op.
Je zou eens moeten weten hoeveel schriftjes ik heb vol geschreven :)

Het huisje ziet er verder goed uit en je weet nu hoe je iets moet verschuiven met G en moet Scalen dus het deurtje moet nu geen probleem zijn  ;)
Maak gebruik van Troggel  X- Ray om de vertices van de deur te selecteren.

Tip: bekijk de tutorial meerdere keren en schrijf de belangrijke dingen op zodat je zelf een belangrijke back-up hebt waar je op kunt terug vallen.
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: Herman59 op 09 december 2021, 17:36:38 pm
dank  wil,   ik   begin  ook  met  dat  huisje  helemaal  opnieuw,maar  is   nog  even  naar  dat  verplaatsen en  roteren en  schalen  kijken  in  de  delen  daarvoor.
ik  schrijf  nu  zeker  ook  wat op,  gaat  wel  een  hoop  tijd  inzitten :D
maar  ja  geef  niet  als  ook  dan  het  resultaat  mooi  is ;D
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: blenderbrammetje op 10 december 2021, 15:43:45 pm
Leuk om die eerste Blender stapjes weer eens te zien.
Ik geloof niet in toeval.
Afgelopen drie dagen een animatie voorbereid... met zulke huisjes.
Je weet wel "Een klein dorpje biedt moedig weerstand tegen de Romeinse overheersing"... ::) :o


(https://i.postimg.cc/xc4R0Pz8/Klein-Dorpje-Biedt-Weerstand.jpg) (https://postimg.cc/xc4R0Pz8)
Titel: Re: blender 3.0
Bericht door: blenderbrammetje op 10 december 2021, 15:47:38 pm
Nu ga ik het kerkje , de vuurtoren en sommige huisjes die eraan grenzen wat opleuken omdat ze in de laatste scene wat groter in beeld komen.

Deze kan bijna aan het renderen nog wat rook uit schoorsteentjes toevoegen , in de tussentijd leuk ik een kopie van het kerkje , de vuurtoren en de aangrenzende huisjes wat op.

Pas in de laatste scene komen ze groter in beeld. Bijgewerkt en wat getexured,...

Zo bespaar ik rendertijd en zien de huisjes er mooier uit van grote afstand...

Succes !