Dutch Blender Community
Algemeen => Over Blender => Topic gestart door: Herman59 op 06 december 2021, 11:18:26 am
-
geacht forum,
ik ben bezig om een mok te maken, eerst op blender 2.93. nu heb ik blender 3.0 gedownload, en ben op weg om die mok te maken met de tutorial blender-lessen.nl.
die scene waar het wel lukte met de mok op blender 2.93 om subdivision surface te gebruiken moest bij die scene de mok veranderen om met de les verder te gaan. dezelfde scene met de mok ben ik nu met blender 3.0, maar werkt de subdivision surface helemaal niet, hoe kan dat? het is misschien moeilijk om het zo uit te leggen, eigenlijk moet je de beelden zien.
er zijn van die lessen met de mok 3 delen van. maar ik ben bezig in de eerste deel.
als iemand het wil gaan bekijken en daarop mijn misschien beter kan helpen dan zou dat heel mooi wezen, ik ben bij deel 1 van de mok op 4:18.
Bij mijn werkt die scene niet bij blender 3.0, wel bij 2.93.
of doe ik wat verkeerd, of staat er misschien een instelling niet goed?
alvast allemaal bedankt voor de hulp!
groet van Herman
-
Bij mij werkt subdivision surface gewoon.
Ik zou zeggen maak een print screen en plaats hier de foto dan kunnen we het zien.
Of mail me de blend file je hebt mijn email ik zal niets veranderen alleen kijken wat er mis is dan kun je verder.
-
Bij mij werkt het ook gewoon, misschien staat de subdivision mode per ongeluk op simple in plaats van catmull-clark? Wel grappig, dit is de allereerste tutorial (samen met die van het huisje, ook van blender-lessen.nl) die ik ooit gevolgd heb. Inmiddels iets meer dan een jaar geleden.
-
hallo Blendey,
nee, ik heb hem op catmull-clark staan, ik weet ook niet wat dat nog betekent.
-
ik begrijp er niks van, die scene van die tutorial deedhet wel op versie 2.93
met de kubus werkt de subdivision surface wel.
-
Bijzonder. Misschien inderdaad een screenshot maken zoals IJpe voorstelde?
-
ik heb hier het screenshot van de mok
(https://i.postimg.cc/VJZzRmBd/Mok-01.png) (https://postimg.cc/VJZzRmBd)
-
https://youtu.be/cF3zUSPnAOE
hij moet dan veranderen in het beeld wat ik toestuur. ik weet niet of dat werkt
-
moet je kijken op 4 min en 18 sec verder, daar gaat het bij mijn niet goed.
-
Herman ik heb de binnenkant van de mok naar binnen getrokken om te laten zien dat het niet goed is de binnen kant zit tegen de buiten kant aan en als je subdivision surface gebruikt ziet het er niet uit en je had ook 96 dubbele Vertex.
Dus opnieuw even je mok maken.
(https://i.postimg.cc/R6R8198Y/Voorbeeld.jpg) (https://postimg.cc/R6R8198Y)
-
bedankt Wil,
ik ga even aan de slag opnieuw, kijken of het nu lukken gaat
maar staan de instellingen dan gewoon goed?
-
Als je iets modelleert dan moet je regelmatig je dubbele vertices verwijderen, dat doe je door in Edit mode op A te drukken en dan selecteer je alles.
klik dan op R-muisknop en je hebt nu een nieuw menu kies hier Merg Vertices en kies Bij Distance je zal zien dat er nu 96 dubbele Vertices zijn verwijderd.
-
En ook nog jou mok heeft geen onderkant ;)
Als je naar mijn voorbeeld kijkt dan zie je ook een pijl bij een icoontje als je dat icoontje aandrukt dan kun je door je mok kijken je ziet dan alles wat je gemodelleerd hebt dus ook de binnenkant.
Heel handig.
-
Wil als ik de r indruk krijg ik een roteer pictogram, of moet ik nog wat anders indrukken voor ik dat nieuw menu krijg?
-
kan ik dan altijd die toggle x ray aan laten staan Wil?
inderdaaad geen onderkant, ik dacht toch werkelijk dat de onderkant er ook allang was
-
Nee dat zou ik niet aan laten staan dat is heel verwarrend alleen als je iets niet kunt zien en als je met box select bijvoorbeeld de helft van je object wilt selecteren, dan selecteer je ook de achterzijde mee.
-
Nog een tip als je object bij het modeleren er hoekig uit ziet ga in objectmode en klik de R- muisknop en kies Shade Smooth.
Dat zou je ook moeten doen voor je subdivision surface gebruikt.
Ik krijg nu visite dus ik ben er van tussen.
Succes.
-
Sorry Herman59
Overigens ik ben een Hermann41
Ik ben een wiskundige en die MOET alles 100% precies weten waarmee je bezig bent:
1. Welke Blender Versie find ik is altijd nodig, omdat er inmiddels zoooo veel veranderd is , dat hulp eigenlijk alleen via dezelfde versie mogelijk is , maar dit is zelfs niet helemaal waar heb zelfde versie op PC en Macbook [oude] identiek iets doen en het result is TOCH verschillend, dus waarop is ook nog nodig.
Ikke: moet dus in principe met W10 Versie 3.0.0 beginnen
Eten roept, dan komt er nog meer ;-)
Zo nu even dit nog:
2. precies aangeven met welke WWW-pagina je bezig bent , in het begin heb je naar blender.leren verwezen, dat lijkt in orde te zijn, MAAR als die opent heb ik niet gevonden waar je mee begonnen bent. (later wel de YouTube link , dat is dus de bedoeling met deze info).
3. Men kan eenvoudige dinge zeker op veel verschillende wijzen realiseren met Blender ...
na ja dit was dan dat
Succes verder Herman
Peter (K.H.)
-
Wil als ik de r indruk krijg ik een roteer pictogram, of moet ik nog wat anders indrukken voor ik dat nieuw menu krijg?
Ik bedoel met R-muisknop Rechter muis knop ;)
-
ben bezig om de vloer te maken, ik denk dat ik de onderkant van de mok niet goed is , maar ja , ik ga maar even verder. loop ik weet tegen een volgend probleem op, met de vloer maken , bij mesh dan naar plane, heb ik gedaan, dan de S van schalen, maar nu op de tutorial zie ik de as lijnen kleuren , maar niet bij mijzelf. het vlak zeg maar blijf donkergrijs.
maar naar deze scene moet ik de mok omhoog gaan halen, maar nu weet ik niet op wat voor hoogte de mok zit, wat ik zie bij mijn de lijnen niet meer :-\
-
In de tutorial is de plane geplaatst op de grid dat doet Blender als je een plane plaatst.
Dus de man die de tutorial heeft gemaakt heeft niet verteld dat hij de plane iets heeft laten zakken ;)
-
hoi Wil, ja, kan ik daar wat aan doen dat ik dat ook kan Wil?
-
Dus je hoeft die lijnen niet te zien je gebruikt nu Snap.
Met de mok geselecteerd in object mode kijk doven in de balk naar het magneet icoon en dat icoon is Snapping, zet deze aan en druk ook op het pijltje en kies Face.
Je mok is nog geselecteerd dan druk je G +Z en zet je mok met de muis omhoog de mok Snapt nu op de Plane.
Als het niet duidelijk is horen we het wel.
-
De plane kun je gewoon laten staan hoor.
Maar als je hem een stukje lager wilt zetten dan selecteer je de plane in object mode en druk dan G + Z en schuif hem met de muis omlaag.
-
Wil, heel moeilijk de mok blijf nog in de plane steken.
doe iets verkeerd maar weet niet wat precies
-
Ik weet het al zet je mok een heel stuk hoger dan de plane met het Snap icoon UIT.
Daarna zet je snap weer aan en schuif de mok op de plane nu moet hij mooi op de plane landen.
-
ik stuur je even een image, kijken wat je er van vind.
ik denk nog niet goed :)
(https://i.postimg.cc/bDZLVfqH/Mok-01.png) (https://postimg.cc/bDZLVfqH)
-
ik denk dat hij niet op de plane staat.klopt dat Wil?
-
ik stuur nog een 2de image, is deze misschien beter Wil?
(https://i.postimg.cc/Vrs92Q1H/Mok-02.png) (https://postimg.cc/Vrs92Q1H)
-
Scale je plane even wat kleiner en met de middelmuis scrolwiel ingedrukt kun je met de muis het beeld op en neer bewegen en als je dat doet kun je onder de plane kijken en zien of de mok er doorheen steekt.
Zie je hem niet aan de onderkant dan heeft Snap de mok goed op de Plane geplaatst.
-
is dat in de object mode Wil, of in de edit mode?
-
met de toggle xray ook aan?
-
Toggle xray uit en in object mode
-
ik zie de mok nog wel een klein beetje aan de onderkant
-
goedenmiddag Wil,
ik weet niet eigenlijk wat dat kleine oranje balletje is dat bij de cursor staat, maar dat kan ik niet verplaatsen, hoort dat bij de cursor te staan, of in het midden van de cursor?
-
Wil, wat vind je van deze render image van de mok?
(https://i.postimg.cc/qh2jDrd3/Mok-02.png) (https://postimg.cc/qh2jDrd3)
-
Eerst even dit nog.
Als je nu in front view ga door op numpad 1 te drukken dan zie je het van de voorkant.
En naast het xray icoon boven in de balk zit het Wireframe icoon zet dit even aan en nu kun je goed zien of je mok er doorheen steekt.
-
Je vraag over het oranje puntje de Pivot Point dat is een heel verhaal en ik hou eigenlijk niet van typen dus kijk even deze tutorial over de Pivot Point dan zie je het gelijk.
https://www.youtube.com/watch?v=SGUBriL9bNU
En nog een
https://www.youtube.com/watch?v=RGrXpBB_ekk
-
ik zie dat de mok er niet doorheen steekt, dus dat is mooi,
ik ga dat filmpje later nog wel bekijken Wil, ik ga weer even verder met de tutorial
kijken of ik de mok een kleur kan geven en ook denk de vloer.
dank zo ver Wil voor je goede en mooie en duidelijke uitleg en hulp
-
En nu je eigen eerste gemodelleerde mok.
Je mok render ziet er goed uit Herman maar laat hem ook eens zien in edit mode door een Printscreen. ;)
Dan kunnen we zien hoe hij is opgebouwd
-
Wil, hij staat nog steeds in de front view, hoe krijg ik hem weer op de plane view zo als die was?
-
hoe maak ik in de edit mode een printscreen Wil?
-
Op je toetsenbord boven in de toets PrtSc.
Dan maakt hij een foto van je beeldscherm open nu een paint of foto programma en plak het daar in.
Save de foto nu weg op je computer en plaats hem hier.
Ps,
Een print screen maken kan altijd en overal op je computer.
-
vreemd er gaat iets mis hier, hij geeft hetzelfde beeld in de edit mode als in de object mode
-
ik zie dat het plane ook verdwenen is
-
Stuur de blend file maar even door naar mijn mail dan kijk ik even.
-
bij f12 render is de plane goed, druk ik op numpad 0 dan zie ik in het schermpje geen plane meer ook niet bij objectmode en edit mode
-
Stuur hem even door dan kan ik zien wat er aan de hand is
-
de render image Wil
(https://i.postimg.cc/dkJWh0XV/Mok-02.png) (https://postimg.cc/dkJWh0XV)
-
Het valt me nu op dat er achter de mok schaduw is maar op een stukje niet?
En dat kan volgens mij niet.
-
ja, dat klopt maar dat was ook al toen ik de plane kon zien in object mode
-
Heb je de plane nog niet terug?
Zo niet druk dan eens Alt + H op je toetsenbord.
-
in de object mode Wil?
-
alt+h gebeurt helemaal niks
-
Ik krijg ook een melding om te selecteren reveal hidden
-
Dan weet ik het niet stuur je Blend file maar dan kan ik kijken zo gebeurd ik verander niets.
-
het lukt me niet om die file te sturen Wil
-
ik heb hem gestuurd naar je mail adres Wil
-
Wil heb je me blender file nog ontvangen?
-
ja is goed Wil,stuur de file maar naar me op,
-
Hij is onderweg.
-
Hans kijk deze tutorial helemaal heel goed en leer hem uit je hoofd dan heb je al veel gewonnen.
hij is van jou mokken site dus Nederlands.
In de tijdlijn van de video op 2:50 daar zie je hoe je objecten plaatst.
https://www.youtube.com/watch?v=NCaRPr8n5_o&list=PL8qXAiv_31k6JOzjxtzDAM1vmzYOvaYP9&index=4
-
En je vroeg ook nog wat je niet goed had gedaan dat zal ik nu even doornemen.
1: Je opject in het midden modelleren zie tutorial.
2:Als je iets modelleert dan moet je regelmatig je dubbele vertices verwijderen, dat doe je door in Edit mode op A te drukken alles is dan geselecteerd en kleurt oranje.
klik dan op R-muisknop en je hebt nu een nieuw menu kies hier Merg Vertices en kies Bij Distance en Blender verwijderd dubbele Vertices, helemaal onder in geeft Blender dan aan hoeveel hij er heeft verwijderd.
-
ja, dank je Wil, heel moeilijk vind ik het wel. ik dacht dat ik de mok een beetje goed had,maar blijk een hoop fout te zitten. ik ben nog even bezig om te proberen om mok 2.0 goed te krijgen. maar ik heb steeds problemen met de juiste view zodat hij in het midden zit.
bij jou plane 3.0 zie je dat de plane gewoon dicht is, bij mijn 2.0 zie je de strepen en vlakken zitten, dat is dus niet goed, weet niet hoe ik dat goed kan krijgen zoals het hoort.
-
Kijk de tutorial zoals ik al eerder zei dan wordt het duidelijk.
Maar selecteer je plane en verwijder hem.
Druk op het toetsenbord Shift C dan gaat de cursor precies naar het midden waar hij hoort te staan.
Selecteer je mok en zet hem met Snap op de plane die heb ik al eerder uitgelegd dus even terug kijken.
Succes.
-
ik heb de plane eerst maar even verwijderd, shift C gaat de allles in het midden , maar druk ik op numpad 0 dan zie ik net niet dat de mok daar te zien is.
hoe moet ik dat ook alweer doen Wil, ja sorry voor de vele vragen. ik heb de filmpjes gezien maar blijf nog even zoeken en weten hoe alles moet, echt moeilijk is het nog voor mijn.
ik heb echt tijd nodig om alles goed te begrijpen en te snappen zodat ik goed weet hoe alles zit.
-
ik heb geprobeerd de 2.0 te veranderen die heet nu 02.1
nog niet tevreden maar begint er op te lijken :)
(https://i.postimg.cc/SXkdkFdh/Mok-02-1.png) (https://postimg.cc/SXkdkFdh)
-
staat nog niet echt op zijn bodem zie ik nu ;)
-
Je hebt hem niet goed te pakken met de camera ;)
Druk N voor het N-menu bij tab View vink je Camera to View aan.
Op het toetsenbord Numpad druk je 0 en navigeer nu met je camera view naar je Mok door het scrol wieletje ingedrukt te houden.
en maak dan een mooie nieuwe render.
Succes en volhouden de aanhouder wint. ;)
-
de nieuwe render, maar ik heb nog veel problemen met camera stelling en het licht
(https://i.postimg.cc/zVh7CTFt/Mok-02-1.png) (https://postimg.cc/zVh7CTFt)
-
Je hebt hem in ieder geval goed in beeld Herman.
Blender leren is veel Tutorials bekijken ;)
-
Maar Herman ik zou de mok maar laten voor wat het is en verdergaan met het huis.
Ik weet dat loslaten moeilijk is maar het is nodig ;) In het modeleren van het huis zitten voorbeelden waar jij het moeilijk mee hebt en ook dingen van wilt weten.
Dus begin op je gemak met deze tutorial en maak op het forum een nieuw topic aan zodat we je verder kunnen helpen.
Maar eerst veel de eerste tutorial bekijken en het goed tot je nemen
Succes met deel-1
https://blender-lessen.nl/les/huis-modelleren-in-blender-deel-1
-
ja dat is zeker Wil, ik ben nu bezig met een kubus en een plane daaronder, beetje oefenen
maar ja hoor zelfde probleem, buiten beeld met numpad 0 weer draaien met camera maar heel heel erg moeilijk is dit dan,je moet echt staale zenuwen hebben en heel veel geduld en oefenenen :D
-
Herman het is makkelijk als de camera is geselecteerd en Druk N voor het N-menu bij tab View vink je Camera to View aan en
op het toetsenbord Numpad druk je 0.
Staat je object niet in beeld druk dan op het toetsenbord Shift C en je camera staat op het midden gericht.
-
Ik ben van Cinema4D naar blender overgestapt en had in het begin ook veel moeite met camera navigatie. Als je de camera activeert en vervolgens in het attributenpaneel (shortcut N) onder de tab "view" de optie lock camera to view aanzet wordt dat een stuk intuïtiever (en werkt het net als in Cinema).
(https://i.postimg.cc/Whn0ddNP/plaatje.jpg) (https://postimg.cc/Whn0ddNP)
-
ja, misschien heb je gelijk Wil,ik wil denk ik te snel en dan vergeet je alles weer, maak je snel weer dezelfde fouten. maar ik heb dat huis al gemaakt, ik weet niet of ik je dat al heb laten zien, stuur nog wel even een render daarvan, alleen het deurtje is te klein en de ramen te groot :D
huis heb ik nog met 2.8 gemaakt
(https://i.postimg.cc/TpMMpyFG/huis-3.png) (https://postimg.cc/TpMMpyFG)
-
snel nog even met de kubus lopen spelen, een gekleurd vloertje gelegd en de kubus eenmooie rode kleur gegeven :D
wat vinden jullie van mijn nieuwe creatie? :D
(https://i.postimg.cc/94n8qSxK/Kubus-test-1-0.png) (https://postimg.cc/94n8qSxK)
-
Even een tip koop wat schriftjes en schrijf belangrijke en interessante dingen op.
Je zou eens moeten weten hoeveel schriftjes ik heb vol geschreven :)
Het huisje ziet er verder goed uit en je weet nu hoe je iets moet verschuiven met G en moet Scalen dus het deurtje moet nu geen probleem zijn ;)
Maak gebruik van Troggel X- Ray om de vertices van de deur te selecteren.
Tip: bekijk de tutorial meerdere keren en schrijf de belangrijke dingen op zodat je zelf een belangrijke back-up hebt waar je op kunt terug vallen.
-
dank wil, ik begin ook met dat huisje helemaal opnieuw,maar is nog even naar dat verplaatsen en roteren en schalen kijken in de delen daarvoor.
ik schrijf nu zeker ook wat op, gaat wel een hoop tijd inzitten :D
maar ja geef niet als ook dan het resultaat mooi is ;D
-
Leuk om die eerste Blender stapjes weer eens te zien.
Ik geloof niet in toeval.
Afgelopen drie dagen een animatie voorbereid... met zulke huisjes.
Je weet wel "Een klein dorpje biedt moedig weerstand tegen de Romeinse overheersing"... ::) :o
(https://i.postimg.cc/xc4R0Pz8/Klein-Dorpje-Biedt-Weerstand.jpg) (https://postimg.cc/xc4R0Pz8)
-
Nu ga ik het kerkje , de vuurtoren en sommige huisjes die eraan grenzen wat opleuken omdat ze in de laatste scene wat groter in beeld komen.
Deze kan bijna aan het renderen nog wat rook uit schoorsteentjes toevoegen , in de tussentijd leuk ik een kopie van het kerkje , de vuurtoren en de aangrenzende huisjes wat op.
Pas in de laatste scene komen ze groter in beeld. Bijgewerkt en wat getexured,...
Zo bespaar ik rendertijd en zien de huisjes er mooier uit van grote afstand...
Succes !