Dutch Blender Community

Coding => Hulp => Topic gestart door: PKHG op 23 oktober 2014, 17:13:04 pm

Titel: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 23 oktober 2014, 17:13:04 pm
Hi,
Wie kan mij helpen met het volgende:
I heb van mijn zoon een "Explorer" gekregen in de vorm van een aantal
*.dae bestanden:

Indien ik importeer explorer_skinned.dae dan verschijnt er een 'man' (met bones) ...
Dan een van de anderen b.v.  run.dae importeren
Dan is de dopsheet gevul zie plaatje:

 
(http://s27.postimg.org/rs2vsk4gf/explorer_run.jpg) (http://postimg.org/image/rs2vsk4gf/)

Maar wat nu?  ik denk dat men  ook nog de explorer_skinned.dae moet importeren
En dan moet men wat doen om de blijkbaar opgeslagen run-aktie echt te laten aflopen?
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: JvL op 23 oktober 2014, 18:22:18 pm
Met Alt+a kun je de animatie starten. Voor de rest moet ik even beter kijken wat het allemaal is maar ik zit nu nog op mijn werk.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 23 oktober 2014, 18:40:21 pm
even proberen ... helaas, dat is het niet, (er staat NIETS in de timeline)
alleen de dopsheet bevat ... zie boven
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: JvL op 23 oktober 2014, 22:34:08 pm
Nee sorry, dan zou ik ook niet zo snel weten wat er aan de hand is. Normaal zie je in de dopesheet terug wat er in de timeline staat en andersom.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 24 oktober 2014, 13:02:22 pm
Als je ze naar me mailt, dan wil ik wel kijken hoe het er bij mij uit ziet. Ik ga alleen weg voor een korte vakantie dus kan je waarschijnlijk niet voor dinsdag beantwoorden. Of je er dan nog wat aan hebt betwijfel ik. Maar misschien lukt het nog voor die tijd.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 24 oktober 2014, 21:07:30 pm
OK.. later ..
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 04 november 2014, 18:36:34 pm
Als je ze naar me mailt, dan wil ik wel kijken hoe het er bij mij uit ziet. Ik ga alleen weg voor een korte vakantie dus kan je waarschijnlijk niet voor dinsdag beantwoorden. Of je er dan nog wat aan hebt betwijfel ik. Maar misschien lukt het nog voor die tijd.

Weer terug??
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 05 november 2014, 10:11:29 am
Ben er. Dus als je het mailt kan ik er morgen wel even naar kijken.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 05 november 2014, 11:01:40 am
Fijn Koos
mail is onderweg of reeds aangekomen ;-)
Groetjes
      Peter
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 05 november 2014, 12:24:59 pm
Mijn reactie is al weer terug. Hopelijk heb je er wat aan. Laat het me maar weten.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 10 november 2014, 14:52:00 pm
Ben je dit weekend nog verder gekomen of heb je het laten liggen?
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 10 november 2014, 14:58:02 pm
Nee, niet verder ... ik ga bij de blenderartists hulp vragen ...
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 10 november 2014, 17:08:18 pm
Laat het me aub weten als je verder bent gekomen. Ik zag dat je geen constrain meer aan de bones kunt geven.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 11 november 2014, 10:33:42 am
Ik ga nu maar zelf met Python tegen aan ..
Daar kan ik in elk geval ALLES zien (en later maar proberen het aan de explorer vergelijkbaar vast te knopen)
van Blenderartists heeft nog niemand gereageerd ;-(
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 11 november 2014, 11:26:27 am
Hoe heb je de empty object verplaatst? Ik zou niet weten hoe ik dat moest doen voor al hun keyframes.
Het lijkt erop dat hierdoor de constrains niet meer kunnen worden toegepast. Ik kreeg het nu niet voor elkaar.
Misschien eerst eens met een script de rotation constaints koppelen aan de betreffende bones en kijken wat er dan gebeurd. Naar mijn inschatting gaat de explorer dan goed bewegen. Het probleem is dan nog wel de positie van dit figuur.

Je hebt het probleem van de positie opgelost, maar daarmee kennelijk een nieuw probleem geschapen, n.l. dat de constrains niet kunnen worden toegepast.
Ik hou ervan om problemen in kleine deeltjes op te hakken. Dus nu de beweging eerst uitzoeken apart van het locatieprobleem. Als die apart zijn opgelost kun je kijken of ze te combineren zijn. Er is trouwens een grote kans dat je met alleen het aanbrengen van de rotation constrain het geheel op de juiste plaats laat bewegen.

Als je die 2 hebt opgelost krijg  waarschijnlijk nog weer problemen. Meestal heeft de figuur waarvan de motion capture is genomen een ander postuur dan het Blender model. Dit heeft tot gevolg dat armen soms door het lichaam zwaaien of iets dergelijks. Dan moet daarvoor ook weer een compensatie gevonden worden.

Dus voorlopig nog wel even wat werk. Ik hoop (en verwacht) dat je er uit komt.;D
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 11 november 2014, 12:45:21 pm
Zo ziet mijn Blender er nu uit ...

(http://s27.postimg.org/u142ul9of/dae_03.jpg) (http://postimg.org/image/u142ul9of/)

Als men nu de f-keys heeft en boven rechts de verchillend empties klikt
wijgigd in het fkey ... de inhoud

HA, us kan ik alle acties met Python eruithalen en later gebruiken om ze aan de echter armatur van de "explore" te knopen (ook met Python)

Zo ... heeft nog iets studie nodig ... maar ja , zo is dat nu eenmaal ;-)
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 11 november 2014, 14:26:29 pm
Helemaal begrijpen doe ik het boven genoemde niet, maar als de data van de empty objecten worden overgebracht naar de corresponderende bones van de armature moet het "bijna" goed gaan.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 11 november 2014, 20:00:00 pm
Zo (zonder Python) met constraints lopen mijn botten  (binnen kort een plaatjes) ;-)
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 11 november 2014, 20:33:43 pm
Ik ben benieuwd.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 12 november 2014, 09:52:56 am
Heb inmiddels alle fcurve co data ... van de 'pelvis'
en van alle anderen (gedeeltelijk al gedaan) gaat ook

Nu nog snappen waarom er zoooo veel acties zijn

Het lijkt er op, dat er data voor elke empty en waar die mee verbonden is (zie de armature)...

OK. nu eerst een keer en antal fcurves naar een, twee botten overhevelen ...

Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 12 november 2014, 10:06:36 am
Het leek mij dat alleen een rotation constrain per bot voldoende zou zijn. Het neemt ook de F-Curve van de rotation van de empty over.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 12 november 2014, 10:45:01 am
Hmm heb nu weer een stuk begrepen
Voor elke actie zijn er 10 f-curves namelijk
4 voor Quaternion (w,x,y,z)
3 voor elk location en dan scale (x,y,z)
Samen 10 ;-)

En als ik zo naar de pelvis kijk wijzigt er over de run-cycle
inderdaad de rotaties alle 4
en in dit geval alleen de x translatie (de daaronderliggend f-curves lijken constant te zijn)

Dus Koos ... hoe knoopt men dit nu aan de explorer pelvis ... en  wat moeten die daaraan hangenden delen doen? ... Werk aan de winkel  ;D
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 12 november 2014, 11:23:07 am
Hoi Peter,

Ik heb ook nog even gegoogeld. Ik heb eigenlijk geen tijd, maar het laat me niet los.
Hier een confersatie die raakt aan het hier besproken onderwerp. Wellicht kun je er iets mee als je er op deze manier niet uitkomt.
http://blenderartists.org/forum/archive/index.php/t-246969.html (http://blenderartists.org/forum/archive/index.php/t-246969.html)
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 12 november 2014, 18:26:22 pm
Zo, ik heb het voor 90% voor elkaar

Ik heb alle bones in posemode  twee Bone Contraints aan de bijbehorende empty geknoopt
Location en Rotation
En nu lopen de botten net zo als de empties ;-)

(ik weet alleen niet of ik het gedaan heb met een copy van de bones of direct ...
dat is voor morgen )

(genoeg geknutseld voor vandaag, dat Python onderzoer ... heeft mij WEL op het goede
spoor gebracht)
Dus Koos had al heel vroeg het juiste idee ;-)

Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 13 november 2014, 09:14:25 am
Nee, direct met 'constraints' of zo ... verschrikkelijk.
Mijn lopende bones ga ik toch anders maken .. ik ga de dopesheet-action data
ophalen en dan zelf inplakken ...
dat empty-gebeuren is toch TE vreemd zonder verstandige help.
Het springt altijd HOOG de lucht in ...

EDIT:
nieuwe poging, en dat lijkt er op.
Omdat alles aan de pelvis is geknoopt is DAT de boosdoener dat alle hoog in de Z-as verdwijnt, indien men de animatie laat lopen:

Eerste wijziging en wat ik deed:

1 Haal slechts de run.dae binnen
2 activeer (rechts boven) alleen de PELVIS EMPTY
3 maak 2 extra vensters (beneden links omhoog trekken) een dopesheet en dan action editor  en een Graph Editor
In de Graph Editor window zouden dan van de PELVIS  10 ... te zien zijn klik op het oog (weg dus) allen NIET de Z Loxation (bij mij violet)
4 Scroll en zoom zodat je ziet dat deze violette lijn heel hoog bij 96 is! (een gegolfde lijn met punten)
5 ga met B toets en slepen dat gegolfde selecteren
6 sleep het naar ca 0
7 laat de animatie lopen  en het is nog veel te groot maar zwiept nier meer naar boven weg!

Had ik veel eerder moeten kunnen (maar ooit, een of twee jaar geleden iets met de actions... gedaan, dus vergeten hoe gemakkelijk wijzigen gaat, als je het maar weet ;-) ) doen.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 13 november 2014, 15:41:26 pm
De empties duidelijker maken (in text window runnen:)
import bpy
empties = [el for el in bpy.data.objects if el.type == "EMPTY"]
for el in empties:
    el.empty_draw_type = 'SPHERE'
    el.empty_draw_size = 8

SPHERE en 8 mag men passend wijzigen ;-)

HIer een gedeeltelijke resultaat, een aantal empiies omlaag gehaald en dichter bij de grond
nog niet perfect ... wie weet hoe men dit 'slim' doet?

(http://s30.postimg.org/zfzw5f0gd/explorer_run_2.jpg) (http://postimg.org/image/zfzw5f0gd/)


OVERIGENS  zijn de richtingeng x, y, z niet X, Y, Z .... zie je zo als je aan de locations (EEN per keer) draait (G hoog en laag) ;-)
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 14 november 2014, 09:42:30 am
Dus als ik het goed begrijp heb je de explorer nu lopen, maar staat het te ver van het 0 punt af in de Z richting. Dat zou al mooi zijn.
Nu wil je dat dit alles gebeurd, maar dan met een aanpassing dat het geheel meer naar het 0 punt is gebracht. Zo begrijp ik het goed?

Als dit nu je probleem is dan weet ik dat ook niet op te lossen op dit moment. Een noodoplossing is de camera verschuiven, maar dat is niet bevredigend. Zou je de pelvis(als dat de parent van het geheel is) niet kunnen linken aan een object en dat object dan zo schuiven dat het geheel op de oorsprong komt te staan? Het is maar een idee, ik weetr niet of dat werkt.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 15 november 2014, 08:13:46 am
@Koos2
De run.dae bepaald zo te zeggen alles wat de empties doen via de aanwezige 'actions'.
Die zijn dus helemaal toegankelijk, direct maar ook via Python.
En omdat het knutselen aan al die acties een 'pokke' werk is en ik nog niets heb kunnen ontdekken hoe men een heleboel wijzigingen direct in Blender kan doen
heb ik voor me zelf (tenminste tijdelijk) besloten de 'actions' data met Python zo aan te passen dat de explorer.dae daarmee gevoerd kan worden ...

EDIT:
So, ik denk, dat ik nu alle data uit de actions heb! (voor run.dae)
En ik weet hoe ik een frame met waarden aan een bone kan knopen.

Nog een beetje tijd investeren ik moet nog snappen  hoe ik de algemene verhouding
moet scaleren, vermoedelijk kan ik gewoon aan de 'scale' waarden knutselen
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 15 november 2014, 14:50:24 pm
Veel succes.Ik hoop dat het lukt. Dergelijke puzzels zijn leuk om op te lossen.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 18 november 2014, 19:21:35 pm
Drie dingen:
Als men in het 'Scene' data gedeelte de Units auf Imperial en de Scale op 0.001 zet
en dan de empties animimeert blijf DAT gedeelt mooi in het zichtbare dicht bij de gewone oorsprong de empties misschien met A A (juist aantal) zichtbaar maken
Einde animaite op

Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 19 november 2014, 13:38:39 pm
A A (juist aantal) zichtbaar maken
Einde animaite op



Het begin van de tekst kan ik wel begrijpen, het laatste stuk wordt voor mij te cryptisch . :-\

Weet je eigenlijk waar de bestanden vandaan komen? misschien dat daar ook uitleg is hoe de twee bestanden aan elkaar te koppelen.
Of werkt het nu bij je?
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 19 november 2014, 15:22:31 pm
Koos, er stond gisteren meer,  is (waarom) niet verschenen ... moet blijkbaar niet helemaal opgepast hebben ...
Nee, werkt nog niet zoals het blijkbaar moet ... (nog weer bezig ;-) ) ..

Heb de bestanden van mijn zoon gekregen ... zal hem maar vragen ...
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 19 november 2014, 16:34:50 pm
Er zijn een hoop tutorials over motion capture (mocap) en Blender te vinden.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 19 november 2014, 18:16:24 pm
Heb flink geknutseld, het lijkt er op dat ik weer in begrijpen een heel stuk verder ben
wat er in run.dae gebeurt is/WAS voor mij heel raar ... en iets wat ik zie heb ik nog niet
ergens anders kunnen vinden ... morgen probeer ik iemand bij de #blender_python te vragen ..,
zo kom ik wel vooruit maar in slakken-tempo ;-)

ideasman_42 is mijn grote (ECHT GOEDE) helper, bouwt mee aan blender en weet veel over
Python en Python IN Blender ;-).... had ik eigenlijk eerder moeten proberen  ... na ja .. het zij zo.


na ja als je het zelf probeert ;-)


(http://s30.postimg.org/88j34czzh/ecplorer_fout.jpg) (http://postimg.org/image/88j34czzh/)

zo nu nog zien of de acties ECHT kan overhevelen ..
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 20 november 2014, 11:49:16 am
Het zit te komen. Het lijkt erop dat de beweging van de ledematen goed is, maar dat de parent van het geheel naar achteren schuift.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 20 november 2014, 13:38:35 pm
dat naar achteren komt gewoon door Gimp foutieve volgorde van als lagen geimporteerd ;-)
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 22 november 2014, 11:25:06 am
Zo nog iets handwerkt, de rest deed Python
Heb de data van spine en L_Thigh L_Calf en L_Foot (van de empties) op de Explorer
over gedragen ...
(http://s30.postimg.org/ghe3kr699/expl_links_half.jpg) (http://postimg.org/image/ghe3kr699/)

even nog iets  om ALLES over te halen .... we zullen zien
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: JvL op 22 november 2014, 12:55:38 pm
Peter, ik snap dat je deze puzzel graag wil oplossen maar volgens mij hoort dit allemaal veel eenvoudiger te gaan want nu kost het je wel heel veel werk om de animatie aan de praat te krijgen. Dit komt natuurlijk doordat het omdat het allemaal losse bestanden waren maar volgens mij had dit allemaal in 1 bestand horen te zitten.

Ik heb net even een geanimeerd .dae bestand gedownload en wanneer ik dat importeer dan zijn de actions al gekoppeld aan de armature.
(http://s17.postimg.org/d3rr8bg6z/image.jpg) (http://postimg.org/image/d3rr8bg6z/)

Na import zie je inderdaad niets  op de timeline omdat de animatie als action is opgeslagen. Als je de NLA Editor opent zie je een actionstrip. Deze kun je bewerken door te selecteren gevolgt door Tab, daarna woorden de F-curves zichtbaar in de Graphic Editor en de Dopesheet.

Complimenten voor je doorzettingsvermogen om dit probleem op te lossen en al helemaal met behulp van Python natuurlijk.

Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 23 november 2014, 08:18:30 am
Weer een mini stuk verder

(http://s28.postimg.org/a05uk5xax/explorer_run_3.jpg) (http://postimg.org/image/a05uk5xax/)


Grrr, nog een heleboel dingen die ik (nog) niet begrepen heb ...

Het overhevelen van de run.dae naar alleen explorer_skinned.dae lijkt gelukt te zijn (sinds gisteren)
MAAR hoe zet ik nu een aantal dingen netjes?!
Interpolation was automatisch Bezier en ik wil Lineair (met de hand voor de Pelvis gedaan)
en de botten wat moeten zij erven en wat niet ...

Als ik dat straks allemaal kan, dan ben ik een specialist geworden, hi hi.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: IJp op 23 november 2014, 15:53:24 pm
Dat beweegt al een stuk beter.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: rozz op 24 november 2014, 08:45:42 am
Is dit een open sollicitatie voor john cleese`s funny walks part 2....revenge of the funny walk... 8)

Geintje natuurlijk...geweldig doorzettingsvermogen..chapeau....
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 24 november 2014, 13:40:00 pm
Ik denk, dat ik aller rotaties maar uitzet, zien wat het wordt ...

Iets later het resultaat  :)

Zo: alleen location en rotation_quaternion van de L_Thigh levert dit:
(http://s29.postimg.org/p3b0rfkeb/L_Thigh.jpg) (http://postimg.org/image/p3b0rfkeb/)

Te zien is, dat er het een of ander niet klopt!
De linker been zou eigenlijk alleen in y richting heen en weer gaan, dus aan WAT draaien???
Kan men niet een constraint inbouwen: roteer slechts in y richting, domme oplossing,
betere oplossing: snappen wat je waarnaar toe moet overhevelen of iets helemaal niet?

Na ja: werk Peter ;)

Gevonden: als ik alleen EEN arm animeer, dan zwaait die in x-richting!!!!
Dus X en Y lijken verwisseld te zijn ...

en nog een 180 graad draaifout! let op de voet:



(http://s7.postimg.org/vefldwm9j/nogfout.jpg) (http://postimg.org/image/vefldwm9j/)
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 25 november 2014, 16:38:23 pm

(http://s18.postimg.org/9jfg7vlet/explorer_02.jpg) (http://postimg.org/image/9jfg7vlet/)

Hihi, het einddoel naderen ....

de draaifouten NOG niet helemaal gesnapt ...
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 25 november 2014, 21:25:10 pm
Je bent een taaie doorzetter. een Blender explorer.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: JvL op 25 november 2014, 21:32:43 pm
Kan het niet het verschil zijn tussen Euler rotations en Quaternion rotations? Geen idee hoor, ik roep maar wat.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 26 november 2014, 11:20:26 am
Leuk idee Euler <=> Quaternion.

Maar helaas run.dae importeerd laat rotaiton_quaternion zien en dat gebruik ik dus.
(alleen er is een probleem: wat is x y z en w NU in Blender... ben op zoek).
OH, moet vermoedelijk de *.dae snappen (heb inmiddels de documentatie daarvan)
Om misschien een fout in de dae importer te ontdekken dat die Euler rotaties uitgeeft voor Quaternion rotaties , maar dan zou er gewoon een 4de (de w) kunstmatig bij geknutseld zijn, onwaarschijnlijk.

De detectief gaat maar verder op zoek ;-)
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 01 december 2014, 09:12:22 am
Ik geef het een (beetje) op, de gegeven run.dae aan het figuur te plakken.

Het gaat m.b.v. *.bvh files and makehuman http://dbc-3d.nl/index.php?topic=488.msg3978#msg3978 veel eenvoudiger.

EDIT:
net gemaakt:
(http://s30.postimg.org/tnj1ytex9/bvh_mhx.jpg) (http://postimg.org/image/tnj1ytex9/)



Super tutorial voor wat ik boven bedoel is dit:

https://www.youtube.com/watch?v=kPYbdnPwHuQ
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 01 december 2014, 15:01:22 pm
Het is een heel interessant onderwerp. Ik hoop er in de nabije toekomst wat vaker mee bezig te kunnen zijn. Voorlopig concentreer ik me op character modelling.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: IJp op 01 december 2014, 18:54:03 pm
Zo peter dat ziet er al heel goed uit hij beweegt goed.

Met makehuman ben ik al eens bezig geweest en je hebt er heel snel een karakter mee gemaakt,  heel handig.
Maar ook ik wil het allemaal zelf leren maken, dus ik ben ook nog bezig met modeleren van een karakter. ;)
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 06 december 2014, 08:30:08 am
Een mislukte poging om een BVH (voor een slenterend figuur uit  een *.dae die niet helmaal bij  de bvh past) over te zetten naar de 'explorer' (zie vorige pogingen ;-) )

Wel flink geleerd hoe je met vertexgroupen in Python kunt sleutelen, behalve het Assign-toets lijkt niet van uit Python te kunnen. Zal dat nog moeten nagaan.

(http://s28.postimg.org/ttadmpajt/naja.jpg) (http://postimg.org/image/ttadmpajt/)
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: IJp op 06 december 2014, 10:22:33 am
Als het nou een spinachtig monster was dan zou die beweging niet misstaan ;)
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: koos2 op 06 december 2014, 10:56:42 am
Verkeerde dingen kunnen ook mooi zijn. Dit is een goed voorbeeld. ;D
Hopelijk kunnen wij in de toekomst de vruchten plukken van jouw exploraties.
Titel: Re: dae met een figuur
Bericht door: PKHG op 07 december 2014, 11:14:41 am
Als het nou een spinachtig monster was dan zou die beweging niet misstaan ;)

Ja, helaas heb je gelijk ... nog meer experimenten nodig ...