Topic: The way of the samurai  (gelezen 393055 keer)


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1215 Gepost op: 25 september 2015, 08:04:28 am »
Eerst gezelligheid met de kinderen, dan 300 jaar niks en dan pas de DBC-gemeenschap plezieren.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1216 Gepost op: 28 september 2015, 23:24:14 pm »
Vanavond weer een begin gemaakt maar nog niet echt iets dat het bekijken waard is.
Ik ben ondertussen ook voor mijn jongste dochter bezig om wat onderzoek te doen naar vocaloids hoe deze gemaakt worden. Daarbij ben ik wat interessante dingen tegengekomen die ik misschien zelf weer toe kan passen.
Er wordt voor vrijwel alles wat beweegt aan de characters gebruik gemaakt van Rigid Bodies en dat is misschien wel een goede optie voor het bewegen van Miko's vlechten. Wat ik er tot nu toe van heb gezien lijkt het alsof deze makkelijker onder controle te houden zijn dan de clothsim die ik nu voor de vlechten gebruik.

De beweging is natuurlijk wel minder realistisch maar misschien past dit wel goed in de animestijl. In ieder geval de moeite waard om even naar te kijken.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1217 Gepost op: 29 september 2015, 08:36:00 am »
Lekker dat je weer bent begonnen. It's a long way to go.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1218 Gepost op: 29 september 2015, 09:24:35 am »
Ja zeker lekker. Het heeft even geduurt voordat ik mij weer kon focussen door al het klussen, geregel en verandering van omgeving maar de rust is inmiddels weer een beetje teruggekeerd.
En mijn omgeving begint een steeds grotere inspiratiebron te vormen.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1219 Gepost op: 30 september 2015, 23:46:36 pm »
Collega: "Ga je vanavond nog wat leuks doen?"
Ik: "Ja, ik ga het Rigid Bodies systeem van een vocaloid ontleden"
Collega: "......"



Bijzonder interessant studiemateriaal. Het ging mij om de beweging van de staarten. Tot nu toe heb ik met de Clothsim voor de staarten van Miko gebruikt maar dat is soms redelijk onvoorspelbaar. Vandaar dat ik toch nog eens verder kijk naar andere methoden.
Het grappige is dat toen ik Miko net had gemaakt waren haar staarten voorzien van IK chains zodat ik ze handmatig kon animeren maar toen legde ik nog niet de link naar Rigid Bodies om de beweging en de collision aan te sturen.
Ik heb nu uitgezocht hoe het in elkaar zit dus nu ga ik maar eens een testje doen.  ;)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1220 Gepost op: 01 oktober 2015, 09:58:25 am »
Dan heb je weer een leuk avondje gehad ;-)
zijn je collega's niet benieuwd naar Blender.
Succes met testen.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1221 Gepost op: 01 oktober 2015, 10:30:43 am »
Bedankt ijp. Mijn collega's zijn vooral geinteresseerd in wat ik met Blender maak maar niet zozeer in Blender zelf omdat het voor technische toepassingen zoals bij ons in het bedrijf niet echt geschikt is.
Zelf begin ik Blender wel steeds vaker voor mijn werk te gebruiken om bepaalde dingen even snel inzichtelijk te maken.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1222 Gepost op: 01 oktober 2015, 13:39:10 pm »
Mazzel dat je collega de politie niet heeft gebeld met body's ontleden en zo :D
Wel leerzame materie als je er mee bezig bent.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2015, 13:41:12 pm door Ruud »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1223 Gepost op: 01 oktober 2015, 15:03:06 pm »
En ook dit is helemaal niet zo ingewikkeld als je eenmaal weet hoe het werkt.
Het is vooral een kwestie van parenting en constraints.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1224 Gepost op: 02 oktober 2015, 06:31:30 am »
Gisteravond een begin gemaakt met het opzetten van de Rigid Bodies voor 1 van Miko's staarten om mee te kunnen testen.
Vanavond zak ik er een plaatje van posten.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1225 Gepost op: 02 oktober 2015, 21:32:26 pm »
Helaas net pas thuis van mijn werk dus verder nog niets kunnen doen maar dit is wat ik tot nu toe heb gemaakt.



In de afbeelding zie je de mesh van een staart van Miko. Daar overheen zie je de capsulevormige objecten die de Rigid Bodies gaan vormen en empties die dienst doen als track object voor de bones. De bones zijn een simpele IK chain.
Zometeen maar eens alles parenten en voorzien van constraints.  ;)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1226 Gepost op: 04 oktober 2015, 09:57:48 am »
Heel interressant. Staat op mijn lijstje om ook eens door te nemen. Ben nu nog druk bezig met drivers om de vleugels te animeren. (Heb weinig tijd, dus dat duurt nog even)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1227 Gepost op: 04 oktober 2015, 13:01:44 pm »
Dat klinkt mij wel bekend in de oren dat weinig tijd hebben. Ik ben wel erg benieuwd naar die vleugels maar ik wacht geduldig af.  ;)

Vanavond hoop ik Miko's staart in beweging te hebben en een eerste testje te kunnen laten zien.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1228 Gepost op: 04 oktober 2015, 22:03:23 pm »
Helaas kan ik nog geen geslaagde test laten zien want om de een of andere reden vallen de Rigid Bodies uit elkaar wanneer ik de simulatie start.



Waarschijnlijk is de oplossing simpel maar ik zie het nu even niet. Nou ja, morgen weer een dag!  ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1229 Gepost op: 07 oktober 2015, 19:05:53 pm »
"Miko, je haar danst!"



Ik heb het Rigid Bodies verhaal voor de beweging van het haar dus aan de praat gekregen. Het doet nog niet helemaal wat ik wil maar de basis is gelegd en het ziet er nog steeds veelbelovend uit.

Er zijn wat rare knikken in de staart te zien maar dat is omdat ik voor deze testversie maar een beperkt aantal bones gebruikt heb en de weight paint loopt niet vloeiend over maar dat komt wel bij het maken van een definitieve versie.